baner
baner
baner
APB Paweł Brych

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Odkrycie na dworcu w Gdyni

Fragmenty malowideł z 1957 roku, autorstwa artystów sopockiej szkoły malarskiej, odkryli robotnicy, pracujący przy przebudowie gdyńskiego dworca kolejowego. Polichromie najprawdopodobniej nawiązują do bogatej dekoracji sklepienia sali restauracyjnej dworca, której wartość wysoko ocenili historycy sztuki, wpisując obiekt na listę zabytków kultury.

Polichromie pokrywają ścianę wschodnią, południową i północną sali restauracyjnej gdyńskiego dworca. Przedstawiają fantazyjne mapy z nazwami miast, podziałem na południki i równoleżniki. Dzisiaj widoczne są tylko niewielkie jej fragmenty w odkrywkach, bo przez lata ściany dworca były kilkakrotnie malowane podczas kolejnych remontów. - Dekoracja malarska ścian jest jednolita pod względem techniki i stylistyki z dekoracją malarską stropu sali restauracyjnej. Wykonana została w technice autorskiej, temperowej, najprawdopodobniej przez ten sam zespół artystów malarzy pod kierunkiem prof. Juliusza Gizbert-Studnickiego- mówi Anna Kriegseisen - prowadząca na dworcu prace konserwatorskie. - Badania pozwoliły na ustalenie pierwotnej kolorystyki całej sali, odbiegającej od dzisiejszej. Wszystkie elementy były starannie zaprojektowane i dopasowane do siebie. Całość utrzymana została w ciepłej tonacji, w odcieniach jasnego i ciemnego brązu, ugru, oliwkowej zieleni. Ściany i strop ożywiały czerwone i błękitne akcenty. Malowidła na ścianach dworca są o tyle zaskakujące, że nie mówią o nich żadne źródła czy opracowania historyczne - dodaje Marcin Tymiński, rzecznik trójmiejskiego konserwatora zabytków. Zgodnie z decyzją kolejarzy, zostaną odrestaurowane.

Obecnie na placu budowy wykonywane są prace wzmacniające konstrukcję obiektu, jego fundamentów oraz konstrukcję nośną stropów. W holu głównym wykuwane jest przejście do części podziemnej dworca, gdzie zaplanowano bagażownię, toalety i dodatkową poczekalnię dla podróżnych. W sali restauracyjnej odnowiona została już podłoga. Teraz pracują tam konserwatorzy zabytków. W biurowcu stawiane są nowe ściany i instalacje. A w kolumnadzie wyburzone zostały już punkty handlowe i wycięte drzewa z pobliskiego nasypu kolejowego.

Przebudowa zabytkowego dworca w Gdyni rozpoczęła się w sierpniu ubiegłego roku i obejmuje wszystkie jego elementy - od holu głównego, przez salę restauracyjną, przylegający biurowiec, po kolumnadę, łączącą główny budynek z dworcem podmiejskim. Dla podróżnych gruntownie wyremontowane zostaną też podziemia dworca, dotąd niedostępne, w których wyeksponowane zostaną fragmenty poprzedniego budynku sprzed II wojny światowej. Całość łączyć będzie zabytkowy charakter obiektu z nowoczesnymi rozwiązaniami, stosowanymi na dworcach europejskich. Prace poprawiają nie tylko estetykę i funkcjonalność dworca. Wzmacniane są stropy, fundamenty, przebudowywane wszystkie rodzaje instalacji i system wentylacyjny, wymieniana i restaurowana stolarka drzwiowa, okienna - od sufitu po dach. Na wyremontowanym dworcu będą też ułatwienia dla osób niepełnosprawnych oraz nowoczesny monitoring. Prace finansowane są ze środków Unii Europejskiej i pochłoną 31 mln złotych.



Autor: (źródło: PKP S.A., 28.01.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.