Winda, monitoring i baterie słoneczne - to tylko część nowości na dworcu kolejowym Brzesko-Okocim. Gruntownie odnowiony budynek jest już czynny dla pasażerów.
To, co jako pierwsze dostrzegą mieszkańcy miasta i podróżni to nowa elewacja, wymieniony dach, drzwi i okna. Nowością w budynku jest winda osobowa. Na dachu zainstalowano baterie słoneczne, dzięki którym pozyskana zostanie energia do podgrzewania wody. Obiekt został wyposażony w system monitoringu wizyjnego, który pozwoli na nadzorowanie pomieszczeń dworca, parkingu oraz okolic stacji, co zwiększy bezpieczeństwo podróżnych.
Dworzec kolejowy w Brzesku zyskał nową przestrzeń związaną z obsługą podróżnych. Jest bardziej przyjazna i funkcjonalna. Obiekt dostosowany został do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Przebudowano pomieszczenia ogólnodostępne, takie jak hol kasowy czy poczekalnia. Przygotowano także pomieszczenie dla matki z dzieckiem. Dla osób niedowidzących zostały zamontowane specjalne płytki kierunkowe, które ułatwią korzystanie z dworca.
Przy budynku powstał parking na 29 miejsc. Zostały również wyznaczone miejsca dla osób niepełnosprawnych.
W odnowionym budynku część pomieszczeń zostanie zagospodarowana przez Urząd Miasta w Brzesku. Na piętrze natomiast ma powstać przychodnia lekarska.
Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2010 roku i trwały blisko dwa lata. Przebudowa została wykonana przez Przedsiębiorstwo Inżynieryjno-Budowlane Ład-Bud z Tarnowa, wg projektu przygotowanego przez Zespół Projektowy AMD z Jaworzna. Nadzór inwestorski prowadziła firma GRI Generalny Realizator Procesu Inwestycyjnego z Krakowa. Wartość inwestycji wyniosła ok 3,7 mln złotych. Prace zostały sfinansowane ze środków budżetu państwa i własnych PKP S.A.
Dworzec w Brzesku to jeden z wielu obiektów, które PKP S.A. - po gruntownych remontach - udostępniają w tym roku podróżnym. Polskie Koleje Państwowe S.A. realizują szeroko zakrojony program modernizacji dworców kolejowych. Objęte są nim dworce na terenie całego kraju, a inwestycje znajdują się na różnym etapie zaawansowania: od przygotowywania dokumentacji budowlanej po trwające lub kończące się prace remontowe.
Autor: (źródło: PKP S.A., 01.08.2012)