baner
baner
baner
Zakład Metalowy ORTYL Sp. z o.o. S.K.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Odwołanie firmy Stadler zostało uznane przez Krajową Izbę Odwoławczą

Firma Stadler poinformowała, że Krajowa Izba Odwoławcza uznała złożone przez nią odwołanie dotyczące unieważnienia przetargu na dostawę 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Kolei Mazowieckich. KIO stwierdziła, iż KM nie miały podstaw prawnych, aby unieważnić przetarg.

Stadler, wiodący dostawca systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, zdecydował się złożyć odwołanie od decyzji Kolei Mazowieckich, ponieważ pomimo tego, że oferta firmy na dostawę nowoczesnych i popularnych pociągów FLIRT, produkowanych w zakładzie w Siedlcach, otrzymała najwyższą liczbę punktów, Koleje Mazowieckie unieważniły przetarg. Swoją decyzję uzasadniły tym, że zaoferowana cena 76 milionów euro netto przekroczyła założony budżet Kolei Mazowieckich, który wynosił 79 milionów euro brutto. Firma Stadler jest przekonana, że organizator przetargu nie miał podstaw prawnych do podjęcia takiej decyzji. Zgodnie z przedstawionymi dokumentami, cena netto zaoferowana przez firmę mieści się w założonym budżecie. Koleje Mazowieckie doliczyły do kwoty netto 22% podatek VAT, który według prawa podatkowego nie powinien zostać dodany. Niezależnie od którego dostawcy Koleje Mazowieckie zakupiłyby pojazdy, kwota podatku VAT podlega zwrotowi, co ma zastosowanie w przypadku wszystkich przewoźników kolejowych w Europie. W związku z tym, zamawiający nie miał podstaw prawnych, aby unieważnić przetarg. Argument ten został uwzględniony przez Krajową Izbę Odwoławczą, która nakazała Kolejom Mazowieckim unieważnienie decyzji o unieważnieniu przetargu. Firma Stadler oczekuje, że zamawiający, czyli Koleje Mazowieckie, podpisze z nią umowę w najbliższym czasie, tak aby można było dostarczyć pojazdy jeszcze przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012.

- Jesteśmy usatysfakcjonowani decyzją Krajowej Izby Odwoławczej. Zarząd firmy Stadler był od początku przekonany o słuszności swoich argumentów, dlatego zdecydował się odwołać od decyzji organizatora przetargu do Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała słuszność odwołania naszej firmy. – powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.

Stadler w pierwszej kolejności złożył protest do zamawiającego, czyli Kolei Mazowieckich, a następnie odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, ponieważ uważa, że w obronie swoich pracowników w Siedlcach oraz uczciwej i wolnej konkurencji na rynku, powinien podjąć niezbędne kroki mające na celu zapewnienie przejrzystego środowiska biznesowego.

Zgodnie z polskim prawem podatkowym, cena zaoferowana przez firmę Stadler mieści się w budżecie Kolei Mazowieckich, przeznaczonym na dostawę 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nawet, gdyby przedstawiona oferta przekroczyła założony budżet często stosowaną praktyką jest poszukiwanie dodatkowych środków, a nie natychmiastowe unieważnianie przetargu. W przypadku poprzednich przetargów zamawiający starał się pozyskać dodatkowe środki w sytuacji, gdy cena zaproponowana w najkorzystniejszej ofercie była wyższa niż założony budżet. Taka sytuacja miała miejsce na przykład w zakończonym ostatnio przetargu na 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa mazowieckiego, gdzie kontrakt podpisano z innym producentem.

Jest to już drugie odwołanie, które zostało rozpatrzone na korzyść firmy Stadler w ciągu ostatnich kilku dni. W ostatni piątek (26 lutego 2010 r.) sąd uznał skargę firmy w sprawie przetargu na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa mazowieckiego. W przypadku tego przetargu Stadler wniósł skargę, ponieważ był przekonany, że firma, z którą podpisano umowę, nie spełniła wszystkich wymagań postawionych przez organizatora przetargu.

Rozstrzygnięcia te utwierdzają firmę Stadler w przekonaniu, że zasady uczciwej i wolnej konkurencji są stosowane w Polsce.

Stadler Polska

W czerwcu 2006 roku Stadler Bussnang AG otrzymał pierwsze zlecenie z Polski na dostawę 14 pociągów FLIRT (10 dla Mazowsza oraz 4 dla Śląska) wraz ze świadczeniem usług serwisowych przez okres trzech lat. Natychmiast po otrzymaniu zamówienia zespół firmy Stadler rozpoczął prace związane z założeniem zakładu w Siedlcach. Firma wydzierżawiła od PKP dawną halę montażową odpowiadającą jej potrzebom i przekształciła ją w nowoczesny zakład produkcyjny. Dzięki temu cały tabor zamówiony przez polskich klientów został wyprodukowany w Siedlcach. Oficjalne otwarcie polskiego zakładu firmy odbyło się 5 września 2007 roku. Z powodu braku dalszych zamówień z rynku polskiego, w siedleckim zakładzie firmy Stadler rozpoczęto produkcję pojazdów GTW przeznaczonych na rynek holenderski. Oficjalne przekazanie pierwszych pojazdów GTW firmie Arriva odbyło się we wrześniu 2009 roku. Firma Stadler wierzy w potencjał polskiego rynku, dlatego zdecydowała się zainwestować w zakład montażu w Siedlcach, a tym samym dokonała transferu innowacyjnej technologii kolejowej do Polski.  Ze względu na brak zamówień z Polski, firma Stadler przesunęła część zamówień eksportowych do Siedlec po to, aby zapewnić funkcjonowanie polskiego zakładu i zapewnić zatrudnienie wysoko wykwalifikowanej kadrze pracowniczej. Dodatkowo w ostatnim czasie firma ogłosiła plany kolejnych inwestycji w Polsce, których celem jest zwiększenie zdolności produkcyjnych zakładu w Siedlcach.

O Grupie Stadler Rail

W skład Grupy Stadler Rail, dostawcy systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych do potrzeb odbiorców, wchodzą zakłady w Szwajcarii (Altenrhein, Bussnang i Winterthur), w Niemczech (Berlin Pankow GmbH w Berlinie i Velten), w Polsce (Siedlce), na Węgrzech (Budapeszt, Pusztascabolcz i Szolnok) oraz w Algierii (Algier). Grupa zatrudnia łącznie ponad 3 000 pracowników. Najbardziej znanymi pojazdami Grupy Stadler Rail w segmencie pociągów są pojazdy przegubowe GTW (501 sprzedanych pociągów), pojazdy typu Regio-Shuttle RS1 (404 sprzedane pociągi), pojazdy typu FLIRT (547 sprzedanych pociągów) oraz dwupoziomowy pociąg szybkiej kolei miejskiej DOSTO (73 sprzedane pociągi), natomiast w segmencie tramwajów pojazdy Variobahn (264 sprzedane pojazdy) i nowo opracowany skład o nazwie Tango (142 sprzedane pojazdy). Firma Stadler wytwarza także wagony pasażerskie i lokomotywy manewrowe. Jest także wiodącym na świecie producentem pociągów z napędem na koło zębate.


Autor: (źródło: STADLER, 03.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.