baner
baner
baner
SMiOC FRENOPLAST Bułhak i Cieślawski S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Ogłoszono przetarg na wykonawcę prac budowlano-montażowych nowego dworca w Krakowie

Polskie Koleje Państwowe S.A. przygotowały dokumentację architektoniczno budowlaną i ogłosiły przetarg na wybór wykonawcy budowlanego nowego dworca Kraków Główny. Nowy dworzec będzie elementem nowoczesnego węzła komunikacyjnego, ponieważ połączy ze sobą podziemny krakowski tramwaj, parking dla samochodów, dworzec komunikacji autobusowej i port lotniczy w Balicach.

Termin składania ofert dla tej inwestycji mija 27 kwietnia. PKP S.A. planuje wybrać wykonawcę i podpisać umowę do końca czerwca 2010. Prace budowlane mają się rozpocząć w III kwartale 2010 roku.

 Nowy dworzec o powierzchni 14 000 m2 zacznie służyć pasażerom kolei w II kwartale 2012 roku. Inwestycja jest warta 119 mln złotych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ok. 70% (Program Infrastruktura i Środowisko) oraz funduszu Budżetu Państwa.

Projekt jest wyjątkowy, ponieważ nowy dworzec będzie zintegrowany z podziemnym tramwajem i parkingami. Z dworca kursują również pociągi łączące go z lotniskiem Kraków-Balice.

Opis inwestycji

Przedmiotem projektu jest budowa nowego dworca kolejowego na stacji Kraków Główny. Projektowany dworzec stanowi węzeł przesiadkowy różnych rodzajów transportu publicznego i jest zintegrowany komunikacyjnymi ciągami pieszymi z dworcem regionalnym PKS i komunikacją miejską tj. przystankami autobusowymi oraz tramwajowymi, w tym przystankiem podziemnego szybkiego tramwaju.

Ciągi piesze łączą również dworzec kolejowy z centrum handlowym pn. Galeria Krakowska.

Łączna powierzchnia użytkowa dworca wynosi 14 993 m2. Projektowana szerokość do 65 m, długość 115m, wysokość ok. 7 m.

Projekt obejmuje wykonanie dokumentacji projektowych i technicznych oraz wykonanie robót budowlano-montażowych budowy dworca kolejowego pod układem torowo-peronowym stacji Kraków Główny. Projektowany dworzec stanowi węzeł przesiadkowy różnych rodzajów transportu publicznego i jest zintegrowany komunikacyjnymi ciągami pieszymi z dworcem regionalnym PKS i komunikacją miejską tj. przystankami autobusowymi oraz tramwajowymi, w tym przystankiem podziemnego szybkiego tramwaju. Ciągi piesze łączą również dworzec kolejowy z centrum handlowym pn. Galeria Krakowska. W rozwiązaniach projektowych uwzględnia się dostosowanie obiektu dla obsługi osób niepełnosprawnych oraz proekologiczne materiały i urządzenia oraz nowoczesne systemy sterowania mediami. Projekt obejmuje również sprawowanie nadzoru inwestycyjnego.

Cel: Realizacja projektu przyczyni się do zintegrowania pasażerskiego transportu kolejowego z innymi rodzajami transportu publicznego oraz do zwiększenia dostępności społeczeństwa do przestrzeni publicznej, a w tym obsługi osób niepełnosprawnych. Poprawa połączenia pomiędzy peronami a budynkiem dworca (wyeliminowanie obecnego długiego dojścia pieszego z dworca na perony).

Efekty projektu: podniesienie standardu obsługi podróżnych, w tym osób niepełnosprawnych, zwiększenie bezpieczeństwa na stacji oraz skrócenie czasu na zmianę środka transportu. Bezpośrednie połączenie schodami ruchomymi i windami pomiędzy dworcem a peronami.


Autor: (źródło: PKP S.A., 22.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.