baner
baner
baner
SMiOC FRENOPLAST Bułhak i Cieślawski S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Operatorzy kolejowi na FOK: System stawek dostępu do infrastruktury jest ułomny

Dyskusja czołowych przewoźników towarowych podczas Forum Operatorów Kolejowych 2012 w Warszawie została zdominowana przez kwestię stawek dostępu do infrastruktury.

Konkurujący ze sobą na co dzień przewoźnicy zgodzili się, że obecny system budowania stawek dostępu do infrastruktury w Polsce jest ułomny, co może prowadzić wręcz do zapaści branży.

Mamy podpisane umowy z DB Netz, z zarządcami infrastruktury w Czechach i na Słowacji, dlatego możemy bezpośrednio porównać stawki dostępu do infrastruktury w różnych krajach. To nie są różnice na poziomie 10 czy 20 proc., ale sięgające nawet 50 proc. na niekorzyść Polski, przy znacznie gorszym u nas stanie infrastruktury – powiedział w trakcie debaty Daniel Ryczek, członek zarządu PKP CARGO ds. strategii.

Jego zdaniem system powinien uwzględniać możliwość wkalkulowania w koszty inwestycji infrastrukturalnych ujemnych skutków prowadzonych prac, ponoszonych przez operatorów, w postaci rekompensat za czasowe pogorszenie stanu infrastruktury.

Christian Schreyer, członek zarządu DB Schenker Rail Polska, zwrócił uwagę, że to państwo powinno zapewnić finansowanie procesu modernizacji infrastruktury kolejowej i środki na ten cel istnieją, potrzebna jest jedynie zmiana priorytetów, bo na chwilę obecną zbyt duży odsetek nakładów inwestycyjnych przeznaczany jest w Polsce na drogi.

Jedną z głównych bolączek branży kolejowej jest fakt, że tory kolejowe, w przeciwieństwie do dróg, nie są u nas traktowane jako dobro publiczne, w tym znaczeniu, że spółka PKP PLK została pozostawiona praktycznie sama sobie w zakresie znajdowania środków na finansowanie modernizacji i utrzymania tej infrastruktury – dodał Daniel Ryczek.

W jego opinii obecny system finansowania infrastruktury kolejowej godzi nie tylko w rozwój branży przewozów kolejowych, ale wręcz w jej istnienie, bo ładunki tracone przez kolej na rzecz transportu drogowego bardzo trudno będzie kiedykolwiek odzyskać.

Andrzej Pawłowski, członek zarządu PKP PLK, przyznał, że popełniono dużo błędów w planowaniu inwestycji w ramach obecnej unijnej perspektywy (do roku 2013).

Mamy nadzieję, że w kolejnej perspektywie, na lata 2014-2020, uda się tych błędów uniknąć i planować inwestycje bardziej precyzyjnie, w taki sposób, aby niezbędne zamknięcia torowe, objazdy itp. były możliwie najmniej uciążliwe dla operatorów – zapewnił.

W stanowisku podsumowującym dwudniowe Forum jego uczestnicy podkreślili m.in. konieczność wprowadzenia długoletniej polityki zgodnej z dyrektywami UE w zakresie sposobu ustalania i wysokości opłat za dostęp do infrastruktury oraz stabilnego regulaminu przydzielania tras pociągów. Zwrócono uwagę na potrzebę usprawnienia prowadzonych prac modernizacyjnych na liniach kolejowych i wyznaczania objazdów dla operatorów wraz z wliczaniem do kosztów inwestycji strat przewoźników z tego tytułu tak, aby minimalizować dodatkowe dla nich koszty oraz nie dopuszczać do odpływu z kolei pasażerów i ładunków.

PKP CARGO było partnerem strategicznym Forum organizowanego przez Wydawnictwo Rynek Kolejowy w dniach 31 maja-1 czerwca br.


Autor: (źródło: PKP CARGO 31.05.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.