baner
baner
baner
AUDIT RAIL sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Operatorzy kolejowi na FOK: System stawek dostępu do infrastruktury jest ułomny

Dyskusja czołowych przewoźników towarowych podczas Forum Operatorów Kolejowych 2012 w Warszawie została zdominowana przez kwestię stawek dostępu do infrastruktury.

Konkurujący ze sobą na co dzień przewoźnicy zgodzili się, że obecny system budowania stawek dostępu do infrastruktury w Polsce jest ułomny, co może prowadzić wręcz do zapaści branży.

Mamy podpisane umowy z DB Netz, z zarządcami infrastruktury w Czechach i na Słowacji, dlatego możemy bezpośrednio porównać stawki dostępu do infrastruktury w różnych krajach. To nie są różnice na poziomie 10 czy 20 proc., ale sięgające nawet 50 proc. na niekorzyść Polski, przy znacznie gorszym u nas stanie infrastruktury – powiedział w trakcie debaty Daniel Ryczek, członek zarządu PKP CARGO ds. strategii.

Jego zdaniem system powinien uwzględniać możliwość wkalkulowania w koszty inwestycji infrastrukturalnych ujemnych skutków prowadzonych prac, ponoszonych przez operatorów, w postaci rekompensat za czasowe pogorszenie stanu infrastruktury.

Christian Schreyer, członek zarządu DB Schenker Rail Polska, zwrócił uwagę, że to państwo powinno zapewnić finansowanie procesu modernizacji infrastruktury kolejowej i środki na ten cel istnieją, potrzebna jest jedynie zmiana priorytetów, bo na chwilę obecną zbyt duży odsetek nakładów inwestycyjnych przeznaczany jest w Polsce na drogi.

Jedną z głównych bolączek branży kolejowej jest fakt, że tory kolejowe, w przeciwieństwie do dróg, nie są u nas traktowane jako dobro publiczne, w tym znaczeniu, że spółka PKP PLK została pozostawiona praktycznie sama sobie w zakresie znajdowania środków na finansowanie modernizacji i utrzymania tej infrastruktury – dodał Daniel Ryczek.

W jego opinii obecny system finansowania infrastruktury kolejowej godzi nie tylko w rozwój branży przewozów kolejowych, ale wręcz w jej istnienie, bo ładunki tracone przez kolej na rzecz transportu drogowego bardzo trudno będzie kiedykolwiek odzyskać.

Andrzej Pawłowski, członek zarządu PKP PLK, przyznał, że popełniono dużo błędów w planowaniu inwestycji w ramach obecnej unijnej perspektywy (do roku 2013).

Mamy nadzieję, że w kolejnej perspektywie, na lata 2014-2020, uda się tych błędów uniknąć i planować inwestycje bardziej precyzyjnie, w taki sposób, aby niezbędne zamknięcia torowe, objazdy itp. były możliwie najmniej uciążliwe dla operatorów – zapewnił.

W stanowisku podsumowującym dwudniowe Forum jego uczestnicy podkreślili m.in. konieczność wprowadzenia długoletniej polityki zgodnej z dyrektywami UE w zakresie sposobu ustalania i wysokości opłat za dostęp do infrastruktury oraz stabilnego regulaminu przydzielania tras pociągów. Zwrócono uwagę na potrzebę usprawnienia prowadzonych prac modernizacyjnych na liniach kolejowych i wyznaczania objazdów dla operatorów wraz z wliczaniem do kosztów inwestycji strat przewoźników z tego tytułu tak, aby minimalizować dodatkowe dla nich koszty oraz nie dopuszczać do odpływu z kolei pasażerów i ładunków.

PKP CARGO było partnerem strategicznym Forum organizowanego przez Wydawnictwo Rynek Kolejowy w dniach 31 maja-1 czerwca br.


Autor: (źródło: PKP CARGO 31.05.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.