Przez siedem lat służyły mieszkańcom województwa zachodniopomorskiego. W tym czasie przemierzyły odległość równą 165-ciu okrążeniom wokół kuli ziemskiej, czyli ponad 7,2 mln km. Mowa o starych pojazdach typu SA 110, czyli popularnych „Helmutach”, które jeździły po zachodniopomorskich trasach kolejowych.
- Choć są jeszcze sprawne i nawet jedno z województw było zainteresowane ich eksploatacją na swoim terenie, to jednak uznaliśmy, że przyszedł czas na nowoczesność – powiedział wicemarszałek województwa, Wojciech Drożdż. – Stare pojazdy znajdą swoje miejsce w gryfickim muzeum na Stałej Wystawie Pomorskich Kolei Wąskotorowych.
25 kwietnia odbyła się ostatnia, sentymentalna podróż „Helmuta” ze stacji Szczecin Główny do Gryfic. – Te pojazdy uratowały nam kilka linii – przyznał dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, Andrzej Chańko, który na stacji końcowej wręczył marszałkowi klucz do SA 110 – urządzenie, bez którego nie można kierować pojazdem.
Do Szczecina zaproszeni goście i dziennikarze wracali już nowoczesnym „Smerfem” – jednym z 12 nowoczesnych pojazdów SA 136, które zostały zakupione przez województwo w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. – Już teraz dysponujemy najnowocześniejszym taborem ze wszystkich województw – podkreślał Wojciech Drożdż. – Smerfy są szybkie, wygodne, bezpieczne, klimatyzowane i monitorowane, a wkrótce będą też wyposażone w dostęp do sieci Wi-Fi. Kończy się ponadto przetarg na dostawę dwóch nowych, dwuczłonowych pojazdów spalinowych, a przypomnę, że równolegle trwają prace Zachodniej Grupy Zakupowej, w ramach której nasze województwo pozyska siedem nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na ukończeniu jest studium wykonalności tego projektu - dodawał wicemarszałek.
Województwo Zachodniopomorskie dba nie tylko o nowoczesny tabor, ale także o poprawę stanu infrastruktury kolejowej. Trwa modernizacja linii 402 na odcinku Kołobrzeg – Goleniów z budową dwóch łącznic do Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów, co ma ułatwić dojazd na lotnisko zarówno od strony Szczecina, jak i Kołobrzegu. Stan prac można było ocenić w czasie dzisiejszej podróży.
Prowadzona jest także modernizacja linii 403 na odcinku Wałcz – Ulikowo, której efektem będzie przywrócenie po 12 latach przerwy bezpośredniego połączenia kolejowego Wałcza i Piły ze Szczecinem.
Władze województwa zabiegają także o przyspieszenie inwestycji o znaczeniu państwowym, w szczególności na linii CE 59 (Nadodrzanka) oraz E 59.
Autor: (źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, 25.04.2012)