baner
baner
baner
CSI Sp.j.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Oświadczenie Zarządu PKP INTERCITY S.A.

Zarząd PKP Intercity S.A. kategorycznie zaprzecza informacjom opublikowanym w dzisiejszym artykule gazety „Dziennik Gazeta Prawna”: „PKP Intercity: nawet 200 mln straty w 2009 roku”, autorstwa Macieja Szczepaniuka.

Artykuł odnoszący się do spodziewanych wyników finansowych spółki PKP IC za ostatni rok obrotowy - 2009, zawiera szereg skrajnie nieprawdziwych informacji oraz błędów merytorycznych, które naruszają dobra osobiste oraz interesy majątkowe Spółki.

Redakcja gazety dopuściła się publikacji przedmiotowego artykułu, pomimo że przedstawiciele PKP IC oraz PKP S.A. zaprzeczyli, w rozmowie z dziennikarzem, stawianym przez niego tezom. Ponadto, w dniu wczorajszym, redaktor naczelny „Dziennika Gazety Prawnej” otrzymał od prawników reprezentujących Spółkę pisemną informację o możliwości naruszenia dóbr osobistych i interesów majątkowych Spółki poprzez publikację niezgodnych z prawdą danych.

W szczególności rażąco nieprawdziwa jest opublikowana informacja o wysokości spodziewanej straty netto Spółki za rok 2009. Podana w artykule wartość 200 mln złotych w żadnym stopniu nie odpowiada prognozowanym wynikom finansowym spółki.

Spółka opublikuje swoje wyniki finansowe niezwłocznie po zbadaniu ich przez biegłego rewidenta oraz zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie.

Autor dopuścił się również naruszenia dóbr osobistych Prezesa Spółki, pana Krzysztofa Celińskiego, powołując się na treść jego rzekomej wypowiedzi, która była zasadniczo inna niż przytoczona. Niepełne i poddane manipulacji są też wypowiedzi pana Andrzeja Wacha, Prezesa Zarządu PKP S.A. oraz  pani Marii Wasiak, Członka Zarządu PKP S.A., dotyczące wyniku finansowego.

Cytowane wypowiedzi nie zostały zautoryzowane. Co więcej, autor artykułu nie umożliwił zainteresowanym osobom dokonania takiej autoryzacji.

Przytaczane w artykule informacje, wyjaśniające powody powstania rzekomej straty, zawierają wiele poważnych błędów merytorycznych i logicznych.

Autor artykułu wykazuje daleko idącą indolencję wobec powszechnie znanych, podstawowych zasad rachunkowości i finansów. W tabeli „objaśniającej” przyczyny rzekomej straty usiłuje dodawać do siebie wartości z „rachunku zysków i strat”

z wartościami bilansowymi („dług Przewozów Regionalnych”). Dług nie wpływa na wynik Spółki, jest jedynie pozycją bilansową (Należności), co więcej do chwili obecnej regulowanym w ratach zgodnie z podpisaną ze spółką Przewozy Regionalne ugodą.

Podając „rewelacyjne” wyniki badań połączeń InterRegio, autor nie poddał ich merytorycznej ocenie. Proste działanie matematyczne pozwala zweryfikować dane przedstawione w artykule. 90 mln zł przychodów Interregio podzielone przez 2 mln pasażerów wskazuje, że bilety kosztowały przeciętnie 45 zł. Ogólnie dostępne dane wskazują, że ceny biletów w pociągach Interregio były znacząco niższe. W tym świetle również wskazywane 37 mln zł zysku jest kwotą co najmniej wątpliwą.

Autor stwierdza też, że „spadku przychodów ze sprzedaży biletów w pociągach międzynarodowych oraz biletów w I klasie nie skompensował wzrost liczby pasażerów

w pociągach pospiesznych przejętych od PKP PR”. Ilustruje to brak wiedzy i wnikliwości autora. Pociągi pospieszne uruchamiane przez PKP IC to pociągi objęte dofinansowaniem z budżetu państwa, który pokrywa jedynie różnicę miedzy kosztami uruchomienia owych połączeń a przychodami. Nie mogą one zatem poprawić wyników finansowych Spółki, gdyż wynik na tej działalności może być co najwyżej zerowy. Ponadto, zgodnie z umową pomiędzy Spółką i MI, Spółka zobowiązana jest prowadzić oddzielną rachunkowość dla połączeń dotowanych. Jakiekolwiek próby łączenia lub transferu zysków z połączeń dotowanych do komercyjnych lub odwrotnie, uznane byłoby za tzw. „finansowanie skrośne”, surowo zabronione prawem.

Maciej Szczepaniuk, autor artykułu, poprzez zaniechanie weryfikacji kluczowych opublikowanych informacji, naruszył  obowiązki z art.12 ust.1 pkt 1-2 ustawy „Prawo prasowe”.

Publikacja „Dziennika Gazety Prawnej” w sposób rażący naruszyła dobra osobiste PKP IC oraz jej przedstawicieli, jak również interesy majątkowe Spółki, co będzie skutkowało wystąpieniem PKP IC na drogę sądową przeciwko redaktorowi M. Szczepaniukowi, redaktorowi naczelnemu oraz wydawcy „Dziennika  - Gazety Prawnej” , a roszczenia Spółki będą zmierzać nie tylko do publikacji przeprosin, ale do naprawienia szkody w pełnej wysokości.

Skutki bezprawnych zachowań autora komentowanego artykułu i redakcji DGP mogą być dla PKP IC tym bardziej dotkliwe, że istnieje uzasadnione ryzyko powielania ww. nieprawdziwych treści przez inne media, działające w błędnym przekonaniu o rzetelności i profesjonalizmie DGP. 


Autor: (źródło: Zarząd PKP Intercity S.A., 12.02.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.