7 firm zgłosiło się do przetargu na wybór generalnego wykonawcy prac przy przebudowie dworca Warszawa Wschodnia. Dzisiaj w siedzibie Polskich Kolei Państwowych S.A. publicznie otwarte zostały oferty. Inwestycja ta gruntownie zmieni wygląd i poprawi funkcjonalność Dworca Wschodniego.
Wykonawcę prac poznamy za ok. miesiąc, kiedy to komisja przetargowa przeanalizuje wszystkie oferty. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na III kwartał 2010 roku. Szacowana przez PKP S.A. wartość prac na dworcu Warszawa Wschodnia to 45 mln złotych netto. Najtańsza oferta, przedstawiona przez firmę Strabag sp. z o.o. opiewa na kwotę 31 mln 789 tys. 147 zł 35 gr. netto. Najdroższą ofertę przedstawiła firma Warbud S.A. na kwotę 47 mln 370 tys. 076 zł netto. Pozostali oferenci to: Eiffage Budownictwo Mitex S.A., Mostostal Warszawa S.A., P.R.I. Pol- Aqua S.A., Budimex S.A. i firma „Winnicki” z Sochaczewa.
Inwestycja ta zostanie sfinansowana ze środków budżetu państwa oraz środków własnych PKP S.A. Dworzec zmieni swój wygląd, będzie bardziej funkcjonalny, przyjazny dla pasażerów i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
To jednak nie wszystkie realizowane przez PKP S.A. inwestycje na warszawskich dworcach. Trwa negocjowanie warunków umowy inwestycyjnej budowy nowego dworca Warszawa Zachodnia z developerem wyłonionym w rokowaniach – francuską firmą Nexity. W 2009 roku natomiast PKP S.A. zakończyły remonty budynków dworców Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle.
Na 23 kwietnia PKP S.A. przesunęły natomiast termin otwarcia ofert na wykonawcę prac remontowych na dworcu Warszawa Centralna. Powodem tej decyzji jest bardzo duże zainteresowanie potencjalnych inwestorów. Koszt remontu Dworca Centralnego to ok. 20 mln złotych. Inwestycja będzie sfinansowana ze środków własnych PKP S.A. Zarówno w przypadku dworca Warszawa Centralna, jak i Warszawa Wschodnia prace budowlane zakończą się w 2012 roku.
Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat!
Do 2012 roku PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 980 mln złotych. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej, fundusze budżetu państwa i środki własne PKP S.A.
Oprócz tego PKP S.A. współpracują z dużymi firmami developerskimi przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz wspomnianego już dworca Warszawa Zachodnia. Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych.
Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą. Będą także miejscami spotkań i spędzania wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi: komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.
Autor: (źródło: PKP S.A., 31.03.2010)