Prezes PKP CARGO S.A. Wojciech Balczun wziął udział w oficjalnym otwarciu terminalu przeładunkowego w Dąbrowie Górniczej, którego operatorem będzie niemiecko-polska firma Polzug, w której PKP CARGO posiada jedną trzecią udziałów.
Terminal zbudowała kosztem ok. 10 mln euro niemiecka spółka z grupy Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), która również w jednej trzeciej jest właścicielem Polzugu. trzecim udziałowcem jest DB Mobility Logistics z grupy niemieckich kolei.
Terminal ma być docelowo zdolny do obsługi nawet 100 tys. kontenerów rocznie. Będą tam przeładowywane głównie kontenery z i do portu w Hamburgu.
- Naszym celem jest stworzenie stałych połączeń kolejowych, regularnie kursujących pomiędzy portem w Hamburgu i terminalami w Polsce - powiedział w trakcie otwarcia Walter Schulze-Freyberg, prezes firmy Polzug Intermodal.
Zdaniem prezesa Wojciecha Balczuna, terminal w Dąbrowie Górniczej wpisuje się również w strategie PKP CARGO.
Sieć terminali kontenerowych w Polsce jest wciąż niewystarczająca. Udział w tej sieci, właściwe zasady współpracy terminali oraz dobra organizacja przewozów intermodalnych na terenie Polski to istotne elementy naszej strategii w tym zakresie - stwierdził prezes Wojciech Balczun.
Dąbrowski terminal powstał w 10 miesięcy. Jego powierzchnia to 225 tys. m kw., z czego połowa z przeznaczeniem na działalność terminalu kontenerowego (przeładunki i składowanie), a pozostała część na podnajem.
Zaletą obiektu jest długość torów - każdy o długości 625 m, co pozwala na wprowadzenie tam całych pociągów, bez potrzeby ich dzielenia. Dzięki temu odprawy pociągów mają być szybsze i tańsze. Terminal ma codzienne połączenia kolejowe z portami w Hamburgu, Bremerhaven i Rotterdamie.
Autor: (źródło: PKP Cargo, 01.07.2010)