10 marca Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił przetarg na wykonanie i montaż wizualnych i dotykowych znaków ostrzegawczych na wszystkich peronach i schodach I linii metra. Ogłoszenie przetargu było możliwe dzięki zakończeniu krajowego etapu prac nad Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle metra i ich usytuowanie. Rozporządzenie to ustanawia m.in. normę oznakowania ostrzegawczego w metrze.
Rozporządzenie całościowo reguluje warunki techniczne jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie. Wprowadza szereg norm dotychczas nieokreślonych w przepisach krajowych i pozwala na wprowadzenie ich na liniach metra w oparciu o bardzo dokładne i niezbędne wytyczne.
Zgodnie z naszymi deklaracjami, ogłaszamy przetarg na wybór wykonawcy oznakowania peronów i schodów metra w sytuacji, gdy zakończył się krajowy etap procesu legislacyjnego.
Przyjęte rozwiązania konsultowane były na każdym etapie przygotowania Rozporządzenia ze środowiskami osób niewidomych, osób na wózkach inwalidzkich oraz osobami z innymi typami niepełnosprawności. Przygotowanie Rozporządzenia jest efektem intensywnych prac zespołu powołanego przez Ministra Infrastruktury. W skład zespołu wchodzili specjaliści z Ministerstwa Infrastruktury, Metra Warszawskiego, Centrum Naukowo – Technicznego Kolejnictwa (obecnie Instytut Kolejnictwa), szeroka reprezentacja środowisk osób niepełnosprawnych i inni.
Dzięki pracy wszystkich stron, możliwe było określenie jednolitej normy krajowej dla oznakowania dotykowego w metrze, pozwalającej na montaż m.in. tzw. „guzków”, linii prowadzących i in. Wykonane badanie, konsultacje społeczne pozwalają na przyjęcie, że standard, który będziemy stosować nie budzi obaw o bezpieczeństwo każdego pasażera.
Rozporządzenie reguluje układ, wielkość, wysokość guzków oraz odległości między nimi. Oznakowanie ostrzegawcze przewiduje m.in. wykonanie dwóch pasów żółtych oraz pasu guzków, linii prowadzącej.
W wyniku konsultacji ze środowiskami osób niewidomych Rozporządzenie ustala, że jeden pas żółty znajdować się musi na krawędzi peronu. Drugi w odległości 60cm od krawędzi. Pas guzków umiejscowiony musi być w odległości minimum 65 cm od krawędzi, co daje szansę na zatrzymanie się w bezpiecznej odległości od krawędzi peronu.

Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 10.03.2011)