baner
baner
baner
NEEL Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Państwo wesprze dworce kolejowe

Pieniądze z budżetu państwa mają być przekazane do PKP na remont dworców w 2010 r. Będzie to kwota 100 mln zł. Do tej pory współpraca dworców z biznesem nie przyniosła rezultatów.

Zyski po zagospodarowaniu części komercyjnej dotyczą około 30 polskich dworców. Można je unowocześnić razem z partnerem prywatnym. Niestety, zakrojony na szeroką skalę plan obejmujący trzy dworce w Warszawie i kolejne m.in. w Krakowie, Wrocławiu czy Sopocie nie powiódł się. Przyczyną był kryzys. Zgłaszający się do zagospodarowywania poszczególnych obiektów wycofywali się z umów z PKP po tym, jak nie udało im się uzyskać finansowania. Dotyczyło to dworców Wschodniego i Zachodniego w Warszawie. Nadal są prowadzone rozmowy z dwoma chętnymi do sfinansowania przebudowy Poznania Głównego.

- Kryzys uratował PKP przed kompletną kompromitacją. Jest na co zrzucić porażkę - podsumowuje Janusz Piechocińki, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

- Niektóre koleje w zachodniej Europie czerpią jedną trzecią swoich przychodów z wynajmu powierzchni dworcowych, a nasza spółka Dworce Kolejowe, do której zostało przydzielonych 100 największych dworców, ponosi straty - mówi Piotr Rachwalski, szef Instytutu Promocji i Rozwoju Kolei.

Rachwalski zauważa, że już kilka lat temu NIK zarzucił PKP, iż nawet nie stara się wynajmować czy sprzedawać dworcowych nieruchomości. - Nie mają w tym żadnego interesu, jak zrobią porządek to spółka, a wraz z nią ich etaty straci rację bytu - dodaje.

PKP zamierza w przyszłym roku rozpocząć remont 33 dworców ze środków przyznanych po raz pierwszy na ten cel przez budżet państwa. Najpierw będą to znajdujące się na szlaku zmodernizowanych torów z Warszawy do Poznania i z Gdyni przez Warszawę do Katowic. Środki na inwestycje dworcowe pochodzić mają budżetu, funduszy unijnych i środków własnych PKP.

- Wystąpiliśmy do wszystkich samorządów wojewódzkich o wpisanie modernizacji dworców do regionalnych programów operacyjnych. Poważnie potraktowały to władze regionu kujawsko-pomorskiego, przeznaczając ok. 5 mln euro na remonty dworców w Bydgoszczy i Toruniu. Wiele pozostałych samorządów zachowuje się biernie i nie chce z nami współdziałać w zmienianiu dworców. Natomiast rozmawiamy z wieloma samorządami miejskimi i gminnymi, albo o wspólnym zagospodarowaniu, albo przejęciu dworców na podstawie umów dzierżawy, jak w Będzinie, Czechowicach-Dziedzicach czy Giżycku, bądź ich przekazaniu, jak w Lubawce czy w Jugowicach. - mówi Paweł Olczyk, wiceprezes PKP SA odpowiedzialny za nieruchomości spółki.

- Dworce które chce oddać PKP, są z reguły małe. Nie ma mowy o tych najbardziej atrakcyjnych, które mogą na siebie zarabiać. Wiele samorządów przeznacza środki na rewitalizację, czyli remont dworców w ramach regionalnych programów operacyjnych, ale to PKP ma zapewnić wkład własny - twierdzi Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego.


Autor: (źródło: Agnieszka Stefańska, Rzeczpospolita, 21.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.