baner
baner
baner
SOLARIS Bus & Coach S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Państwo wesprze dworce kolejowe

Pieniądze z budżetu państwa mają być przekazane do PKP na remont dworców w 2010 r. Będzie to kwota 100 mln zł. Do tej pory współpraca dworców z biznesem nie przyniosła rezultatów.

Zyski po zagospodarowaniu części komercyjnej dotyczą około 30 polskich dworców. Można je unowocześnić razem z partnerem prywatnym. Niestety, zakrojony na szeroką skalę plan obejmujący trzy dworce w Warszawie i kolejne m.in. w Krakowie, Wrocławiu czy Sopocie nie powiódł się. Przyczyną był kryzys. Zgłaszający się do zagospodarowywania poszczególnych obiektów wycofywali się z umów z PKP po tym, jak nie udało im się uzyskać finansowania. Dotyczyło to dworców Wschodniego i Zachodniego w Warszawie. Nadal są prowadzone rozmowy z dwoma chętnymi do sfinansowania przebudowy Poznania Głównego.

- Kryzys uratował PKP przed kompletną kompromitacją. Jest na co zrzucić porażkę - podsumowuje Janusz Piechocińki, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

- Niektóre koleje w zachodniej Europie czerpią jedną trzecią swoich przychodów z wynajmu powierzchni dworcowych, a nasza spółka Dworce Kolejowe, do której zostało przydzielonych 100 największych dworców, ponosi straty - mówi Piotr Rachwalski, szef Instytutu Promocji i Rozwoju Kolei.

Rachwalski zauważa, że już kilka lat temu NIK zarzucił PKP, iż nawet nie stara się wynajmować czy sprzedawać dworcowych nieruchomości. - Nie mają w tym żadnego interesu, jak zrobią porządek to spółka, a wraz z nią ich etaty straci rację bytu - dodaje.

PKP zamierza w przyszłym roku rozpocząć remont 33 dworców ze środków przyznanych po raz pierwszy na ten cel przez budżet państwa. Najpierw będą to znajdujące się na szlaku zmodernizowanych torów z Warszawy do Poznania i z Gdyni przez Warszawę do Katowic. Środki na inwestycje dworcowe pochodzić mają budżetu, funduszy unijnych i środków własnych PKP.

- Wystąpiliśmy do wszystkich samorządów wojewódzkich o wpisanie modernizacji dworców do regionalnych programów operacyjnych. Poważnie potraktowały to władze regionu kujawsko-pomorskiego, przeznaczając ok. 5 mln euro na remonty dworców w Bydgoszczy i Toruniu. Wiele pozostałych samorządów zachowuje się biernie i nie chce z nami współdziałać w zmienianiu dworców. Natomiast rozmawiamy z wieloma samorządami miejskimi i gminnymi, albo o wspólnym zagospodarowaniu, albo przejęciu dworców na podstawie umów dzierżawy, jak w Będzinie, Czechowicach-Dziedzicach czy Giżycku, bądź ich przekazaniu, jak w Lubawce czy w Jugowicach. - mówi Paweł Olczyk, wiceprezes PKP SA odpowiedzialny za nieruchomości spółki.

- Dworce które chce oddać PKP, są z reguły małe. Nie ma mowy o tych najbardziej atrakcyjnych, które mogą na siebie zarabiać. Wiele samorządów przeznacza środki na rewitalizację, czyli remont dworców w ramach regionalnych programów operacyjnych, ale to PKP ma zapewnić wkład własny - twierdzi Władysław Husejko, marszałek województwa zachodniopomorskiego.


Autor: (źródło: Agnieszka Stefańska, Rzeczpospolita, 21.09.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.