baner
baner
baner
Przedsiębiorstwo Wdrażania i Upowszechniania Postępu Technicznego i Organizacyjnego „POSTEOR” Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Peronowa klasyka Sopotu

Remontowany peron Szybkiej Kolei Miejskiej w Sopocie ma nabrać XIX-wiecznego charakteru. - Przystanek będzie perełką architektoniczną na skalę Trójmiasta – mówi wiceprezydent Sopotu Paweł Orłowski.

Zanim peron nabierze wyglądu takiego jak po pierwotnym wybudowaniu, czyli z 1876 roku, czeka go skomplikowany pod względem technicznym remont. Zostanie wymieniony cały dach, a wszystkie podtrzymujące go kolumny zostaną oczyszczone i pomalowane w tonacji bursztynowej.

- Po raz pierwszy mieliśmy możliwość dotarcia do pierwotnej kolorystyki kolumn. By to zrobić musieliśmy zdjąć kilkanaście warstw farby. Kolumny będą utrzymane w kolorze bursztynowym ze złoceniami, to kolorystyka najbliższa pierwotnej. - mówi Danuta Zasławska, miejski konserwator zabytków w Sopocie.

Prześwit między zadaszeniem peronu, a jego podłożem ma się zwiększyć o 90 cm. Obecnie fragmenty kolumn (tzw. baza) są wbetonowane właśnie na taką głębokość. Po renowacji to się zmieni. Modyfikacji ulegnie również faktura peronu, który pokryje, podobnie jak w XIX-wieku, kostka granitowa.

Nadal nie wiadomo czy uda się zsynchronizować wizaż XIX-wiecznego peronu z oświetleniem. Wg planu zamontowane mają być zwykłe świetlówki. Miejska konserwator ma jednak pomysł jak to rozwiązać. - W zabytkowych miejscach często używa się dwóch rodzajów światła. Jedno współczesne, które oświetla, ale jest ukryte, a drugie stylizowane, które jest widoczne – wyjaśnia Danuta Zasławska.

Remont peronu będzie kosztował aż 13,5 mln zł, z czego połowa może zostać zrefundowana przez Unię Europejską. Brakującą kwotę dostarczy Sopot wraz z SKM, oraz dotacja z rządowego Funduszu Kolejowego. Prace powinny zakończyć się 2010 roku. - Chcemy zrobić jak najwięcej jeszcze w tym roku. Odbudować korpus peronu, ustawić odnowione kolumny i zrekonstruować część dachu - informuje Marcin Piotrowski, kierownik robót firmy PRK 7, która jest wykonawcą inwestycji.

Odnowienie peronu wpłynie nieco na jego położenie, co utrudni komunikację. - Wydłużymy peron w stronę stacji Wyścigi, a skrócimy od strony Kamiennego Potoku, a to wiąże się z przebudową dwóch rozjazdów - wyjaśnia prezes Szybkiej Kolei Miejskiej Maciej Lipnowski.

Przesunięcie w stronę Gdańska, razem z wymianą krawędzi peronu będzie wymagało zamknięcia raz jednego, raz drugiego toru. Utrudnienia w kursowaniu pociągów potrwają od połowy sierpnia do końca października, lecz jedynie w czasie weekendów.

Ze względu na dwie duże imprezy, które na początku lipca odbywać się będą w Gdyni, władze SKM w porozumieniu z miastem zadecydowały, że wejście na peron od ul. Chopina zostanie zamknięte dopiero 6 lipca.


Autor: (źródło: Michał Brancewicz, trójmiasto.pl, 30.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.