baner
baner
baner
WAGO ELWAG sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PESTKA ma 15 lat

Warszawa ma metro, Trójmiasto – Szybką Kolejkę Miejską, a Poznań … Pestkę. Poznański Szybki Tramwaj świętuje swoją rocznicę. 30 stycznia 1997 roku wyjechała na nowe tory pierwsza bimba. Następnego dnia odbyło się oficjalne otwarcie najnowocześniejszej ówcześnie trasy szybkiej komunikacji miejskiej w Polsce. Dzisiaj w ciągu godziny korzysta z niej nawet 6000 osób.

PST, czyli popularna Pestka ma trasę o długości 6,1 km. Łączy Winogrady i Piątkowo, czyli północne osiedla miasta, z centrum. Tramwaje wykonują 777 kursy dzienne i 24 kursy nocne. W godzinach szczytu pociąg zatrzymuje się na przystankach co 2,5 minuty.

Pierwsza koncepcja PST powstała już w 1928 roku. W drugiej połowie lat 70-tych rozpoczęto prace projektowe, a budowa linii ruszyła w 1982 roku. – Była to jedna z największych inwestycji w tym okresie. Prowadzone przez nas prace trwały z przerwami piętnaście lat – wspomina Przemysław Radowicz, dyrektor ds. technicznych FEROCO SA, dawnego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych Nr 10. To właśnie poznańska PRK-10 wykonywała główne prace torowe na tym obiekcie.

-– Położyliśmy 12 kilometrów torów, 21 kompletów rozjazdów, wybudowaliśmy 5 wiaduktów, 3 kładki, 5 przystanków tramwajowych. Prowadziliśmy także roboty odwodnieniowe i ziemne – mówi Przemysław Radowicz.

Pierwszym inwestorem linii PST był Zarząd Dróg i Mostów, natomiast w 1985 roku powołano Zarząd Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Założenia techniczno-ekonomiczne opracowało Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów – Transprojekt, a koordynatorem prac był dr inż. Zygmunt Nowak. W sumie nad Pestką pracowało kilkudziesięciu wykonawców.

Obecnie prowadzone są prace mające przedłużyć pospieszną linię do Dworca Zachodniego w Poznaniu. Odcinek ten ma być oddany dla pasażerów w końcu tego roku.


Autor: (źródło: FEROCO, 27.01.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.