baner
baner
baner
Bosch Rexroth Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Pestka w roli głównej

Poznańska Pestka ma już 15 lat. Z tej okazji już w najbliższą niedzielę – 29 stycznia w godzinach od 12.00 do 17.00, między os. Sobieskiego, a ul. Gwarną, odbywać się będą urodzinowe przejażdżki. Pasażerowie pojadą tymi samymi tramwajami, które 31 stycznia 1997 roku pierwsze ruszyły w trasę.

Te historyczne już wagony typu GT8 i GT6 obsługiwane będą przez członków Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych, którzy podczas tej niecodziennej podróży będą opowiadać o codziennym życiu PST: jej historii, tajemnicach, wydarzeniach zwykłych i niezwykłych.

A sporo będzie tych opowieści zważywszy, że pierwsza koncepcja szybkiego tramwaju w Poznaniu powstała już w roku… 1928.

Poznański Szybki Tramwaj ruszył jednak 15 lat temu jako pierwsza i najnowocześniejsza w Polsce trasa szybkiej komunikacji miejskiej. Informacje o otwarciu tej bezkolizyjnej trasy trafiły na czołówki ogólnopolskich gazet. Podczas pierwszej przejażdżki na pokładzie gościli najbardziej znamienici goście, wśród których nie zabrakło ówczesnej Pani Premier Hanny Suchockiej.

Trasa od razu cieszyła się ogromną sympatią i powodzeniem, stając się stymulatorem rozwoju tej części Poznania, której zapewniła komunikację.

Codziennie korzysta z niej około 100 tysięcy pasażerów, którzy jadą tramwajem dwa razy szybciej niż gdzie indziej w mieście (prędkość komunikacyjna na PST wynosi 34,9 km/h, a na innych liniach – 17,7 km/h).

Jej długość wraz z pętlą sięga 6,5 km.

W ciągu jednej godziny może się nią przemieścić 6000 osób.

W ciągu dobry tramwaje wykonują ponad 800 kursów, przejeżdżają trasą ponad 5000 km czyli tyle ile wynosi droga z Poznania do Madrytu i z powrotem, a na monitorowanych przystankach są co 2,5 minuty.

Dziś nie można już wyobrazić sobie komunikacji w mieście bez Pestki. Na przestrzeni lat w jej okolicy powstały nowe osiedla i centra handlowo-usługowe. Trasa stała się też tematem prac dyplomowych i naukowych. Zaistniała więc w życiu Poznania w niejednej ważnej roli i wciąż ma przed sobą bogatą przyszłość, która zapewni jej przedłużenie do Dworca Zachodniego i wyprowadzenie w ul. Głogowską.

Wspólnie z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych serdecznie zapraszamy na urodzinowe przejażdżki w podróż jak przed piętnastu laty!

Niedziela 29 stycznia godz. 12 – 17.00 na trasie os. Sobieskiego – Gwarna.

Aby przypomnieć pasażerom, jakimi tramwajami mogli podróżować w ciągu tych 15 lat, na liniach 14 i 15 kursować będą dodatkowe tramwaje historyczne 105N i 102N (w godz. 12 – 17).

Przejazdy będą bezpłatne.

Zamiast opłaty za przejazd, będzie jednak można wrzucić swój datek w ramach kwesty „Ratujmy stare bimby” prowadzonej przez konduktorów KMPS. Ci wszyscy, którym leży na sercu odrestaurowanie starych tramwajów mogą też przekazać swój 1 procent podatku ((Klub Miłośników Pojazdów Szynowych nr KRS 0000074961).

Poniżej podajemy rozkład jazdy urodzinowych przejażdżek:

  • http://www.mpk.poznan.pl/remository/func-download/62/chk,41029700ee51e0f89b7d3eca989b29ae/no_html,1/ 


Autor: (źródło: MPK Poznań, 26.01.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.