baner
baner
baner
ALFA POLAND Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Pierwsze niekorzystne skutki usamorządowienia już w Małopolsce

Informacja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego w związku ze zmianą rozkładu jazdy pociągów (od 14 grudnia br.) oraz zapowiadanym na dzień 19 grudnia protestem Okręgowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przy Zarządzie Regionu Małopolska w związku z odwołaniem 10 pociągów relacji Katowice-Sędziszów-Kielce oraz dwóch pociągów "Giewont" Częstochowa-Zakopane.

 

1. Podział rynku przewozów pasażerskich.

W ramach rządowej strategii dla transportu kolejowego od dnia 1 grudnia 2008 r. „PKP Intercity” S.A. przejęło połączenia realizowane pociągami pospiesznymi międzywojewódzkimi, dotychczas uruchamianymi przez spółkę „PKP Przewozy Regionalne” Sp. z o.o. Tym samym nastąpiły zmiany w obsłudze rynku przewozów pasażerskich. Na terenie Województwa Małopolskiego przewozy kolejowe realizuje dwóch przewoźników:

„PKP Intercity” S.A. uruchamia pociągi:

  • pociągi kategorii EuroCity, InterCity, Ekspres (obowiązuje rezerwacja miejsc),
  • pociągi Tanich Linii Kolejowych (obowiązuje rezerwacja miejsc),
  • pociągi pospieszne międzywojewódzkie.

 

„PKP Przewozy Regionalne” Sp. z o.o. uruchamia pociągi:

  • pociągi osobowe (regionalne),
  • pociągi relacji Kraków Gł. - Kraków Balice (w których obowiązuje taryfa specjalna).

 

Powyższe zmiany wymuszają na pasażerach zwiększoną uwagę podczas planowania podróży. Równocześnie, pomimo stosowania dotychczasowej taryfy przewozowej może się okazać, że z uwagi na przejazd pociągami różnych przewoźników bilet na przejazd okaże się droższy niż dotychczas. W szczególności należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • Przewoźnicy nie respektują wzajemnie swoich biletów. Bilet wystawiony na pociąg osobowy (spółki „PKP Przewozy Regionalne) nie obowiązuje w pociągu pospiesznym (spółki „PKP Intercity”) i odwrotnie. Wyjątkiem są bilety okresowe „PKP Intercity” (tygodniowe, miesięczne, kwartalne) na połączenia pospieszne międzywojewódzkie i pociągi TLK, które są honorowane w pociągach Spółki „PKP Przewozy Regionalne”, z wyłączeniem pociągów uruchamianych w relacji Kraków Główny – Kraków Balice – Kraków Główny.
  • Podróżny powinien upewnić się, że wsiada do pociągu, na który został wystawiony bilet. Należy zwrócić uwagę na przewoźnika obsługującego połączenie, jak również kategorię pociągu (np. w części pociągów spółki „PKP Intercity” obowiązuje rezerwacja miejsc).
  • Przesiadka z pociągu osobowego do pospiesznego (lub odwrotnie) wiąże się z naliczeniem opłaty za dwa osobne bilety. Pomimo udzielonego w tej sytuacji rabatu, koszt przejazdu będzie wyższy.
     

2. Usamorządowienie „PKP Przewozy Regionalne” Sp. z o.o.

Ustawą z dnia 25 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” określono zasady oddłużenia spółki „PKP Przewozy Regionalne” oraz objęcia przez samorządy województw udziałów w jej kapitale zakładowym (tzw. usamorządowienie). W dniu 9 grudnia 2008 r. pomiędzy Radą Ministrów a samorządami województw zawarto porozumienie otwierające drogę do przekazania przedmiotowych udziałów Województwom. W roku 2009 Województwa staną się właścicielem ww. spółki. Zmiana właściciela nie spowoduje istotnych zmian w realizowanych dotychczas zadaniach związanych z organizacją i dofinansowaniem regionalnych przewozów pasażerskich. Województwa podobnie jak obecnie będą uzgadniać z przewoźnikiem zakres realizowanych przewozów regionalnych i pokrywać ich deficyt. Przewozy będą realizowane na podstawie zawartych umów.

 

3. Organizacja kursowania pociągów międzywojewódzkich-osobowych. 

W dotychczas obowiązującym rozkładzie jazdy pociągów (ważnym do 13.12.2008 r.), na terenie województwa małopolskiego kursuje 12 pociągów osobowych, zaliczonych do grupy pociągów międzywojewódzkich. Należą do nich:

  • 10 pociągów (5 par) relacji Katowice - Sędziszów / Kielce (i z powrotem),
  • 2 pociągi (1 para) relacji Częstochowa - Zakopane (i z powrotem).

 

Zgodnie z uregulowaniami ustawy o transporcie kolejowym pociągi te są dotowane jako usługi publiczne z budżetu państwa na podstawie umowy jaką zawiera Ministerstwo Infrastruktury z Przewoźnikiem. Pociągi te nigdy nie były przedmiotem uzgodnień Województwa Małopolskiego z PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. i nie były ujęte w umowach jakie corocznie zawierane są pomiędzy Województwem a Przewoźnikiem. Również negocjacje oferty przewozowej na kolejną edycję rozkładu jazdy od początku nie obejmowały ww. pociągów a skupiały się na utrzymaniu oferty w kolejowym ruchu regionalnym, za którą odpowiada samorząd województwa. 

To nie samorząd regionalny likwiduje przedmiotowe pociągi, gdyż nigdy nie były one przedmiotem umowy Województwa ze spółką PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o.

Brak zainteresowania Ministerstwa Infrastruktury dalszym kursowaniem pociągów międzywojewódzkich i wycofanie się z obowiązku ich dotowania, powoduje ich odwołanie w kolejnej edycji rozkładu jazdy (obowiązującej od 14.12.2008 r.). Zawieszenie kursowania pociągów jest wynikiem arbitralnej decyzji Ministerstwa Infrastruktury i Województwo Małopolskie nie może za nią odpowiadać. W sytuacji, w której Przewoźnik żąda zwiększonej o ponad 30% wysokości dotacji do porównywalnej wielkości pracy przewozowej Województwo nie rozważa dofinansowania przewozów międzywojewódzkich dążąc do utrzymania obecnie zakontraktowanej wielkości pracy przewozowej.

4. Budżet Województwa Malopolskiego na 2009 rok.

Z uwagi na konieczność zachowania liczby połączeń kolejowych na obszarze województwa małopolskiego, za co odpowiedzialny jest samorząd regionalny, na dotychczasowym poziomie w Budżecie Województwa Małopolskiego na rok 2009 zwiększono dotacje przedmiotową na dofinansowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich o 12% w stosunku do planu na 2008 r. (48 256 432 zł). Dzięki tej decyzji liczba pociągów kursujących na trasach wewnątrz-wojewódzkich nie zmieniła się.

 


Autor: (Departament Transportu, Gospodarki i Infrasturktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.