baner
baner
baner
SMiOC FRENOPLAST Bułhak i Cieślawski S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Pierwszy „cichy” tor kolejowy zainstalowany w Wielkiej Brytanii

Pierwszy w Wielkiej Brytanii tor kolejowy zmniejszający hałas przejeżdżających pociągów zainstalowano na stacji Blackfriars w Londynie.

Brytyjscy naukowcy i inżynierowie z firmy Tata Steel opracowali specjalny tor kolejowy o nazwie SilentTrack, pozwalający zmniejszyć nawet do 50% hałas ruchu kolejowego na stacji i w jej otoczeniu. Tor typu SilentTrack zainstalowano już w 13 krajach na całym świecie. Obecny odcinek na stacji Blackfriars redukuje hałas na jednej z najbardziej ruchliwych stacji w stolicy.

Instalacja toru SilentTrack o długości 1,3 km stanowi część programu Thameslink, dużego projektu mającego zapewnić częstszy ruch nowoczesnych, dużych składów przejeżdżających przez trzy centralne stacje w Londynie. Projekt ma zostać ukończony w 2018 roku.

David Benton, jeden z inżynierów Tata Steel zaangażowanych w projekt SilentTrack, powiedział:

„Program Thameslink ma na celu poprawę transportu kolejowego w Londynie, zapewniając częstszy ruch dłuższych składów. W związku ze wzrostem natężenia ruchu pociągów przejeżdżających przez Blackfriars, istotne było ograniczenie do minimum poziomu hałasu odczuwanego przez tamtejszych mieszkańców i firmy.”

”SilentTrack ogranicza o połowę szczytowe natężenie hałasu powodowanego przez przejeżdżające pociągi. Oznacza to, że po zaplanowanym na ten rok otwarciu rozszerzonej linii kolejowej poziom hałasu nie powinien być większy niż na linii dotychczasowej.”

SilentTrack wykorzystuje opatentowane amortyzatory mocowane na bokach szyny, których zadaniem jest absorbowanie wibracji powodowanych przez przejeżdżający pociąg.

Amortyzatory te, produkowane w Wielkiej Brytanii ze stali ze Scunthorpe pokrytej materiałem gumopodobnym, są zestrojone akustycznie z szyną. Powodują wygaszanie drgań szyny powodujących przez przejeżdżający pociąg i zmniejszenie natężenia hałasu.

”Każda forma toru kolejowego reaguje inaczej na przejeżdżający pociąg, co jest widoczne w widmie generowanego hałasu,” dodaje David. „Na podstawie analizy tych charakterystyk staramy się dobrać taką konstrukcję amortyzatora, która najlepiej absorbuje wibracje na częstotliwościach odpowiadających największej sile dźwięku.”

Mike Poulter, menedżer ds. marketingu oddziału kolejowego Tata Steel, powiedział:

„SilentTrack to innowacyjny i unikalny produkt zaprojektowany dla ograniczenia hałasu generowanego przez ruch kolejowy, znajdujący zastosowanie w projektach realizowanych na całym świecie.”

”Nasi inżynierowie działu badawczego w Rotherham w South Yorkshire projektują rozwiązania pozwalające ograniczyć hałas kolejowy w strefach najbardziej zagrożonych, przede wszystkim w obszarach miejskich. Technologia SilentTrack pozwala w sposób prosty i tani zapewnić zgodność z nowymi wymogami legislacji europejskiej w zakresie natężenia hałasu.”

Przeprowadzone testy parametrów technicznych i bezpieczeństwa nie wykazały jakichkolwiek zagrożeń dla ruchu i utrzymania torowisk związanych z instalacją systemu SilentTrack. Ponad 140 km tych linii zostało już zainstalowanych na całym świecie, w tym w Sydney w Australii, w Oslo w Norwegii oraz w dolinie Renu w Niemczech.

SilentTrack powstał dzięki współpracy inżynierów Tata Steel z ekspertami akustycznymi renomowanego Instytutu Badań Dźwięku i Wibracji uniwersytetu w Southampton w Wielkiej Brytanii. Był wynikiem szczegółowych badań nad źródłami hałasu kolejowego, w rezultacie których opracowano system redukcji hałasu koncentrujący się na interferencjach powstających między kołem i szyną kolejową.

Pytania i odpowiedzi

P) Czy jesteśmy jedyną firmą produkującą system SilentTrack? Jeśli nie, jaki jest nasz procentowy udział w rynku?
O) System SilentTrack został opatentowany co oznacza, że nikt inny nie może go kopiować ani produkować. Istnieją inne systemy ograniczenia hałasu kolejowego produkowane przez firmy konkurencyjne. Tata Steel jest jednak liderem zarówno w Europie, jak i na świecie pod względem uzyskiwanych parametrów (m.in. osiąganej redukcji hałasu) oraz udziału w rynku.

Prawdopodobnie około 40% wszystkich instalacji na całym świecie zrealizowano z wykorzystaniem naszego systemu.

P) Ile czasu trwało opracowanie naszej technologii?
O) Cztery lata.

P) Czy zajmujemy się instalacją amortyzatorów czy dostarczaniem szyn?
O) Produkujemy amortyzatory i dostarczamy je spółkom kolejowym. Następnie spółka kolejowa podpisuje umowę z wykonawcą instalującym amortyzatory na szynach pod naszym nadzorem technicznym. Oczywiście, możemy też dostarczać nowe szyny.

P) Czy posiadamy aplikacje dla takich projektów, jak HS2?
O) Przeprowadzane były analizy stopnia zmniejszenia hałasu wzdłuż niektórych odcinków nowych linii. Trzeba jednak pamiętać, że najważniejszym źródłem hałasu przy wysokich prędkościach (>250 km/h) jest przepływ powietrza.

P) Broszura SilentTrack mówi o redukcji maksymalnego poziomu hałasu o 3 – 7 dB. Jak to się ma do podawanych 50%.
O) Decybele są wyznaczane na skali logarytmicznej co oznacza, że każde 3 dB jest równoważne ograniczeniu natężenia dźwięku o 50%. Modelowanie w Blackfriars wykazało przewidywaną redukcję hałasu pomiędzy 3 i 5 dB (A).


Autor: (źródło: Tata Steel, 15.05.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.