baner
baner
baner
Fabryka Taśm Transporterowych Wolbrom S.A.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PKP Cargo czeka na rządową pomoc

Ministerstwo infrastruktury oczekuje, że resort finansów wyrazi zgodę na wypłatę przewoźnikowi 230 mln zł odszkodowania za umorzony dług wobec PKP Przewozy Regionalne.

W kwietniu tego roku PKP Cargo wysłało w tej sprawie wniosek do ministra Grabarczyka. Spółka zwraca się o rekompensatę za umorzony, na mocy ustawy, dług, który wobec niej miała PKP PR.

Środki te miały by być przeznaczone przez zarząd firmy na program dobrowolnych odejść, który ma pochłonąć ok. 200 mln zł.

– Złożyliśmy wniosek do ministra finansów o wypłatę tych pieniędzy – mówił w środę w Sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt.

Urzad Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Integracji Europejskiej także otrzymały dokumenty. Teraz mają one oznajmić, czy udzielenie przewoźnikowi takiej pomocy jest w ogóle, w świetle prawa, możliwe.

– Sytuacja sektora kolejowego jest bardzo trudna. W I kwartale tego roku masa towarów przewożonych koleją spadła o 21,9 proc., a wykonywana przez przewoźników praca przewozowa o 28,8 proc. Jeszcze głębiej tym spadkiem została dotknięta PKP Cargo, spadek pracy przewozowej wyniósł ponad 38 proc. –  powiedział Engelhardt.

Wyjaśnił również, że rząd zainicjował już działania, by wesprzeć sektor kolejowy, a najbardziej skorzysta na nich państwowy przewoźnik. Planuje się m.in. obniżenie opłat za korzystanie ze stacji rozrządowych, które wykorzystywane są podczas transportu przesyłek rozproszonych (niecałopociągowych, najmniej dochodowych). Właśnie one są głównie realizowane przez PKP Cargo.

Pozostałe spółki z grupy PKP także mają być wsparte przez resort infrastruktury. W planach jest pozyskanie gwarancji Skarbu Państwa na 650 mln zł., bo tyle właśnie PKP SA potrzebuje w tym roku, by zrolować swoje kredyty. Jest to jednak tymczasowe rozwiązanie. – Spłacamy tylko odsetki, bez kapitału. To zrodzi dalsze problemy, które pojawią się w latach następnych – mówi przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury Janusz Piechociński. Pracuje się również nad zapewnieniem PKP PLK środków na prefinansowanie unijnych inwestycji. 


Autor: (źródło: Agnieszka Stefańska, Rzeczpospolita, 18.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.