baner
baner
baner
WAGO ELWAG sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PKP CARGO na właściwym torze

Po dwóch latach finansowej zapaści w wyniku konsekwentnej realizacji kompleksowego programu restrukturyzacji, unowocześniania i przyspieszenia rozwoju, w 2010 roku PKP CARGO zbilansowało swoją działalność. Spółka przekształciła się w nowoczesną organizację gospodarczą, jedną z nielicznych tego typu firm w Europie przynoszącą zysk ze sprzedaży i bilansowy zysk netto.

Narastająco po jedenastu miesiącach 2010 roku łączne przychody PKP CARGO wyniosły 4,29 mld zł - 10,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009 roku (3,89 mld zł). Przy czym koszty działalności operacyjnej wzrosły jedynie o 5,3 proc. - do 4,14 mld zł. W rezultacie Spółka wypracowała dodatni wynik na sprzedaży (41 mln zł), w porównaniu do ponad 168 mln zł straty rok wcześniej, wynik operacyjny (47,9 mln zł), wobec 485 mln zł straty rok wcześniej oraz wynik netto (45 mln zł), w porównaniu do ponad 495 mln zł straty po 11 miesiącach 2009 roku.

- Zgromadzone w ostatnich dwóch latach pozytywne doświadczenie w wyniku pomyślnie realizowanego programu restrukturyzacyjnego pozwoliło stworzyć nową strategię rozwoju i ekspansji naszej Spółki – mówi Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP CARGO. - Oparliśmy ją na głównym założeniu, że PKP CARGO, pomimo zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych, w tym narastającej walki konkurencyjnej i wzrostu oczekiwań klientów, pozostanie liderem na rynku przewozów towarowych w Polsce. Do utrzymania tej pozycji predysponuje nas również struktura przewozów, gdyż jako jedyny operator na rynku z powodzeniem realizujemy przewozy rozproszone.

Te bardzo dobre wyniki osiągnięto w warunkach zdecydowanego unowocześniania materialnej bazy PKP CARGO pozwalającej na odczuwalne podniesienie jakości świadczonych usług. Zmianom organizacyjnym towarzyszył zatem istotny wzrost ponoszonych w br. przez Spółkę nakładów inwestycyjnych. W ciągu jedenastu miesięcy ich wartość wyniosła ponad 345 mln zł, w porównaniu do 215,3 mln zł poniesionych w analogicznym okresie 2009 roku (wzrost o ponad 60 proc.).

Warto również pamiętać analizując tegoroczne wyniki, że rok 2010 zaczął się dla PKP CARGO niezbyt optymistycznie. Z powodu mroźnej zimy, a w szczególności ze względu na oblodzoną trakcję, przewozy realizowane w pierwszych dwóch miesiącach roku były zdecydowanie poniżej oczekiwań. W efekcie strata finansowa na koniec lutego była większa niż zakładał plan. W kolejnych miesiącach przewozy systematycznie się jednak zwiększały i po pierwszym półroczu Spółka zarobiła „na czysto” 7,3 mln zł, co oznacza, że dodatni wynik finansowy PKP CARGO osiągnęło wcześniej niż planowano.
Wszystkie projekty realizowane w ramach programu restrukturyzacji i unowocześnienia Spółki były na bieżąco konsultowane z partnerami społecznymi. Dlatego też potrzeba nowego podejścia do prowadzenia działalności biznesowej spotkała się ze zrozumieniem załogi i ich organizacji związkowych. Ten konstruktywny dialog pozwolił zachować niezbędną dla powodzenia zainicjowanej polityki atmosferę spokoju społecznego.

Coraz więcej przewozów

Powyższe działania przełożyły się na wzrost aktywności biznesowej Spółki. Przewozy PKP CARGO już w połowie listopada przekroczyły poziom osiągnięty w całym roku 2009 (104,4 mln ton). Łącznie po jedenastu miesiącach roku Spółka przewiozła 110,18 mln ton ładunków, czyli praktycznie zrealizowała plan przewozów na cały rok, który przewidywał poziom 110,5 mln ton. Przewozy po jedenastu miesiącach są o ponad 15 proc. większe niż rok wcześniej (95,6 mln zł) oraz o prawie 8 proc. przewyższają plan na ten rok (102,31 mln ton). Ponadto w listopadzie PKP CARGO po raz pierwszy od ponad dwóch lat przekroczyło barierę 500 tys. ton dziennych przewozów. W dniu 3 listopada br. Spółka przewiozła 512,7 tys. ton ładunków. Poprzednio więcej niż pół miliona ton w jednym dniu PKP CARGO przewiozło 30 września 2008 roku (501 tys. ton). Praca przewozowa w ciągu jedenastu miesięcy 2010 roku wyniosła 29,15 mld nt km, 12,7 proc. więcej niż rok wcześniej i o prawie 4 proc. więcej niż zakładał plan. Szczególnie istotny z punktu widzenia kondycji finansowej Spółki jest natomiast fakt, że oprócz konsekwentnego zwiększania masy przewiezionych ładunków i wykonywanej pracy przewozowej, w ostatnich miesiącach PKP CARGO zdecydowanie poprawia także rentowność nowo zawieranych kontraktów, zgodnie z założeniami nowej polityki taryfowej Spółki na 2011 rok.

Zmiana struktury organizacyjnej

Restrukturyzacja nie została zakończona. 1 stycznia 2011 roku wejdzie w życie zmiana struktury organizacyjnej zakładów Spółki, polegająca na zmniejszeniu ich liczby z 16 do 10. Przypomnijmy, że z dniem 1 stycznia 2009 roku liczba zakładów zmniejszyła się z 42 (w tym 21 zakładów przewozów, 19 zakładów taboru oraz 2 zakładów przeładunków i przewozów) do 16 regionalnych zakładów Spółki.

Efektem zmian było znaczne usprawnienie przewozów i poprawa efektywności, szczególnie w przypadku zakładów wielkoobszarowych. W rezultacie tych działań, w połączeniu z innymi działaniami wchodzącymi w skład Programów Naprawczych na lata 2009 i 2010, udało się odwrócić tendencję spadku przewozów i pogarszania wyników finansowych Spółki.

Obecnie powstanie 10 zakładów, w drodze połączenia części istniejących. Nowo powstające zakłady to: Mazowiecko-Podlaski Zakład Spółki z siedzibą w Warszawie, Południowy Zakład Spółki z siedzibą w Nowym Sączu, Północny Zakład Spółki z siedzibą w Gdyni, Śląski Zakład Spółki z siedzibą w Tarnowskich Górach, Śląsko-Dąbrowski Zakład Spółki z siedzibą w Katowicach oraz Wschodni Zakład Spółki z siedzibą w Lublinie. Bez zmian pozostawione zostały zakłady Dolnośląski, Wielkopolski, Zachodniopomorski i Centralny.

Najważniejsze wydarzenia 2010 roku

Powstanie spółki zależnej Centrum Logistyczne Małaszewicze na granicy z Białorusią, która zajmuje się m.in.: przeładunkiem, składowaniem, segregowaniem, pakowaniem i kruszeniem towarów, wraz z szeregiem innych granicznych usług towarzyszących. Zaawansowane są także prace nad stworzeniem analogicznej spółki na granicy z Ukrainą, na przejściu granicznym Medyka-Żurawica.

Utworzenie marki parasolowej PKP CARGO LOGISTICS dla grupy kapitałowej PKP CARGO.

Przejęcie przez spółkę zależną CARGOSPED terminalu w Braniewie od firmy MIR-Trade Polska i powołanie w konsekwencji spółki CARGOSPED Terminal Braniewo oraz zakończenie modernizacji terminalu Warszawa Praga.

Utworzenie wspólnie z chińskim producentem wagonów Jinan Railway Vehicles Equipment Co Ltd, należącym do grupy China CNR Corporation Ltd. spółki CNR Cargo Wagon, czyli podmiotu celowego powołanego do przeprowadzenia prac o charakterze analitycznym i formalnym, prowadzących do uruchomienia montażu wagonów z części sprowadzanych z Chin w Szczecinie.

Mocne wejście, poprzez dedykowaną do tego celu spółkę PKP CARGO SERVICE, na rynek kompleksowej obsługi bocznic kolejowych, z którego przychody począwszy od 2011 roku szacowane są na co najmniej kilkadziesiąt milionów złotych rocznie.

Wejście kapitałowe PKP CARGO wraz z PKP LHS do spółki Euroterminal Sławków. Po zakończeniu planowanych inwestycji zdolności przeładunkowe terminalu mają wzrosnąć nawet pięciokrotnie.

Utworzenie spółki PKP CARGO International z siedzibą w Bratysławie, która będzie zajmować się organizacją przewozów kolejowych i spedycji kolejowej na terenie Europy Środkowo-Wschodniej, w szczególności w takich krajach jak: Austria, Węgry, Czechy, Słowacja, Rumunia, Bułgaria, Słowenia i Niemcy. W pierwszym etapie działalności, przewozy kolejowe realizowane będą przy wykorzystaniu lokalnych przewoźników. Docelowo Spółka ma pełnić funkcję przewoźnika kolejowego, dzięki uzyskaniu licencji na wykonywanie przewozów oraz poprzez nabywanie lokalnych przewoźników.

Utworzenie spółki PKP CARGO Tabor Pomorski sp. z o.o. z siedzibą w Tczewie. To jedenasta i jednocześnie największa ze spółek utrzymaniowych działających w ramach grupy PKP CARGO LOGISTICS. Jest to jednocześnie eksperyment polegający na całkowitym wydzieleniu zaplecza technicznego do spółki zależnej na terenie Pomorskiego, a od 2011 roku Północnego Zakładu Spółki.


Autor: (źródło: PKP Cargo, 20.12.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.