baner
baner
baner
Zakład Maszyn Elektrycznych EMIT S.A. Grupa Cantoni

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PKP CARGO: Sukces programu Dobrowolnych Odejść


W związku z bardzo dużym zainteresowaniem Programem Dobrowolnych Odejść ze strony pracowników Grupy PKP CARGO zwiększona została pula środków przeznaczonych na ten cel z ok. 90 do 301 mln zł. Do 15 stycznia, kiedy mijał termin zapisów, chęć wzięcia udziału w programie zgłosiło aż 3300 pracowników. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, każdy wniosek będzie teraz przeanalizowany pod kątem wpływu odejścia poszczególnych pracowników zgłaszających się do programu na prawidłowe funkcjonowanie spółki.

- Naszym celem jest systematyczne podnoszenie efektywności spółki i optymalne wykorzystywanie jej zasobów w warunkach coraz większej konkurencji, na niezwykle wymagającym rynku. Aby osiągnąć ten cel wybraliśmy ścieżkę zrównoważonej restrukturyzacji. Dobrą sytuację finansową spółki postanowiliśmy wykorzystać przeprowadzając PDO. Między innymi w ten sposób przygotowujemy PKP CARGO do dalszej ekspansji rynkowej z korzyścią dla akcjonariuszy, pracowników i naszych klientów - mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.

W momencie uruchamiania PDO, PKP CARGO wstępnie szacowało, że z programu skorzysta ok. 1300 pracowników. Dokładna liczba pracowników, którzy odejdą z PKP CARGO w ramach PDO będzie znana 26 stycznia. Warunkiem skorzystania przez pracownika z Programu Dobrowolnych Odejść jest bowiem uzyskanie zgody pracodawcy, a to uwarunkowane jest zagwarantowaniem dalszej płynnej realizacji zadań w danym obszarze.

Zgodnie z wstępnymi szacunkami około 3000 osób (tj. ok. 90 proc. wszystkich chętnych) będzie mogło skorzystać z PDO. Oznacza to, że nie wszystkie osoby które się zgłosiły, otrzymają zgodę na odejście.

W PKP CARGO obowiązuje zawarty przed debiutem giełdowym Pakt Gwarancji Pracowniczych, który niemal 95 proc. załogi daje 4- lub 10-letnie gwarancje zatrudnienia. W warunkach obowiązywania paktu pracownicy objęci 10-letnią gwarancją zatrudnienia otrzymają w ramach PDO gratyfikację w wysokości do 36 miesięcznych pensji, pracownicy objęci 4-letnią gwarancją otrzymają do 14 miesięcznych pensji. Pracownicy nie objęci PGP uzyskują gratyfikację w wysokości do 8 pensji.
- Odpowiadając na oczekiwania pracowników komunikowane już ponad rok temu, bo w okresie debiutu giełdowego, zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie PDO. To najlepszy moment, bo sytuacja finansowa PKP CARGO jest bardzo dobra. Z perspektywy przedstawiciela pracowników było dla mnie szczególnie ważne zapewnienie czytelnej komunikacji z załogą. Kadra zarządzająca odbyła w całej Polsce kilkadziesiąt spotkań z pracownikami, tłumacząc jakie są perspektywy zatrudnienia w poszczególnych jednostkach organizacyjnych i co musimy zrobić, aby PKP CARGO było bardziej elastyczne i konkurencyjne. To jedyna gwarancja rozwoju PKP CARGO jako stabilnego i perspektywicznego pracodawcy –  mówi Dariusz Browarek, członek zarządu, przedstawiciel pracowników.

Na potrzeby PDO została uruchomiona infolinia, specjalna skrzynka pocztowa oraz zostało zorganizowanych w całej Polsce kilkadziesiąt spotkań z pracownikami, na których została przekazana szczegółowa informacja o PDO, jego zasadach oraz o sytuacji w spółce i na rynku przewozów kolejowych. Kampania informacyjna trwała od listopada 2014 roku. Każdy pracownik zainteresowany programem uzyskiwał szczegółowe informacje w trakcie indywidualnych spotkań z pracownikami Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi.

W piątek 16 stycznia Rada Nadzorcza PKP CARGO wyraziła zgodę na zwiększenie środków przeznaczonych na PDO, wcześniej podobną decyzję podjęło także Walne Zgromadzenie spółki PKP CARGO TABOR, w której także wprowadzony został PDO.

Program Dobrowolnych Odejść to oferta rozwiązania umowy o pracę na niestandardowych warunkach. Pracownicy samodzielnie podejmują decyzję o przystąpieniu do programu i – po uzyskaniu zgody pracodawcy – odchodzą z pracy, otrzymując dodatkową gratyfikację. Umowy tych pracowników są rozwiązywane „z przyczyn niedotyczących pracownika”, co – zgodnie z ustawą z dnia 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników – uprawnia do uzyskania zabezpieczenia socjalnego w postaci między innymi zasiłku dla bezrobotnych, a po spełnieniu odpowiednich kryteriów wieku i stażu pracy – także do ubiegania się o świadczenie przedemerytalne. 

Program Dobrowolnych Odejść nie zmienia żadnego z warunków Paktu Gwarancji Pracowniczych. Jest to kolejny element przemyślanej strategii elastycznego podejścia do kwestii zatrudnienia.

W 2014 roku PKP CARGO zatrudniło prawie 500 osób, z czego zdecydowana większość zostanie w ciągu 2 lat wyszkolona na maszynistów. Koszt szkoleń wyniesie łącznie ponad 20 mln zł.

Pracownicy PKP CARGO otrzymali w 2014 roku podwyżki i premie (odpowiednio 100 zł od sierpnia oraz 225 zł), a także podwojoną wartość gratyfikacji z okazji listopadowego Święta Kolejarza (400 zł).

Obecnie Grupa PKP CARGO zatrudnia 26 tys. osób.


Autor: PKP CARGO

Tagi: pkp cargo, adam purwin

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.