Jak pamiętamy, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił spółce ograniczanie konkurencji. Z kolei przewoźnik twierdzi, iż udział konkurencyjnych firm w rynku w tonokilometrach wzrósł od 2004 roku z około 10 do około 40 procent, a udział w tonażu nawet do około 60 procent. Oprócz tego, jeśli weźmiemy pod uwagę, że największy w Europie niemiecki rynek kolejowy odnotowuje udział przewoźników prywatnych na poziomie 20 procent, a trzeci, rynek francuski około 10 procent, to, jak uważa PKP Cargo, nie może być mowy o ograniczaniu konkurencji w Polsce.
- Nie zgadzamy się ze stwierdzeniem zawartym w decyzji UOKiK, że jesteśmy podmiotem dominującym na rynku. Nie jest spełniony bowiem główny warunek do uznania nas za taki podmiot, gdyż zgodnie z art.4 pkt 10 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów PKP CARGO musiałoby mieć „stworzone możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów i konsumentów”. Nie mamy takich możliwości. – czytamy w komunikacie spółki.
Zdaniem UOKiK przewoźnik działa w warunkach recydywy. Ten ostatni natomiast przypomina, iż poprzednia 40-milionowa kara została na niego nałożona decyzją prezesa UOKiK w 2004 roku. Z kolei prokurator generalny złożył w kwietniu 2007 roku sprzeciw na tę decyzję, zarzucając jej niedostateczne wyjaśnienie stanu faktycznego oraz zaniechanie wyczerpującego zebrania i rozpatrzenia materiału dowodowego. UOKiK sprzeciw odrzucił, a sprawa trafiła do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Mamy nadzieję, że opinia prokuratora generalnego zostanie tym razem uwzględniona. Od ostatniej decyzji prezesa UOKiK będziemy się oczywiście odwoływać. Warto dodać, że w tym czasie, kiedy, jak twierdzi Urząd, dusiliśmy konkurencję, zostały sprzedane dwie firmy prywatne - jedna za ponad miliard złotych, druga za ponad pól miliarda euro. W grę nie wchodziłyby tak duże pieniądze, gdyby ludzie znający się na biznesie nie widzieli, że ten rynek się rozwija, a PKP CARGO nie ma możliwości ograniczania konkurencji. – twierdzi przewoźnik.
Autor: (źródło: PKP Cargo, 10.07.2009)