baner
baner
baner
CSI Sp.j.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PKP Intercity ma dwie nowe lokomotywy "Husarz"

Kolejne dwie super nowoczesne lokomotywy Eurosprinter ES 64 U4, znane w Polsce jako „Husarz” zasiliły park taborowy PKP Intercity S.A. Obecnie są to najmocniejsze, wielosystemowe lokomotywy dostępne na rynku, eksploatowane w 13 krajach Europy, mogące rozwijać prędkości do 230 km/h.

Na mocy umowy zawartej w sierpniu 2008 roku, do PKP Intercity trafi łącznie 10 lokomotyw tego typu. Spółka pozyskała finansowanie tego projektu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wartość kontraktu to 44,5 mln Euro. Należy podkreślić, że realizacja największej jak do tej pory inwestycji taborowej Spółki odbywa się bez zarzutu – terminy dostaw są nawet krótsze niż w przyjętym wcześniej harmonogramie.

Potwierdzeniem trafności inwestycji dla Spółki jest eksploatacja pierwszych dwóch lokomotyw, które trafiły do PKP Intercity na przełomie października i listopada 2009 r. i od tego czasu z sukcesem realizują przewozy na trasie Warszawa - Rzepin - Warszawa. Do chwili obecnej każda z lokomotyw przejechała bezawaryjnie już ponad 80 tys. km, w tym kilka ostatnich tygodni w ciężkich warunkach zimowych.

 Dla porównania lokomotywy EP 09 , uznawane za najlepsze spośród eksploatowanych dotychczas przez PKP Intercity S.A, muszą być poddawane przeglądom kontrolnym (tzw. poziom 1 systemu utrzymania) raz na dobę, podczas gdy lokomotywa „Husarz” wymaga takiego zabiegu po przebiegu 25 tys. kilometrów (czyli raz w miesiącu). Częstotliwość wykonywania tzw. czynności utrzymaniowych wyższych poziomów oraz duża usterkowość lokomotyw EP 09 powoduje zdecydowanie mniejszą, w stosunku do „Husarzy”, dostępność tych pojazdów do obsługi pociągów, a tym samym wysoką kapitałochłonność.

Pozytywne doświadczenia z efektywnego wykorzystywania lokomotyw „Husarz” utwierdzają Spółkę w przekonaniu, o zasadności inwestowania w wysokiej jakości dostępny na rynku, a zarazem sprawdzony tabor. Przeprowadzanie zabiegów utrzymaniowo-naprawczych wykonywane jest i będzie zdecydowanie rzadziej, dzięki czemu również dostępność taboru będzie bardzo wysoka. Mimo poniesionych znaczących nakładów inwestycyjnych, przyszłe koszty związane z użytkowaniem takiego taboru są znacznie niższe.

 Posiadane przez PKP Intercity S.A „Husarze” są jednocześnie jedynymi w kraju lokomotywami o najwyższych parametrach technicznych. Możliwość osiągania przez nie wysokich prędkości powoduje, że z powodzeniem są wykorzystywane przez zarządcę infrastruktury - PKP PLK S.A., do testowania kolejno modernizowanych odcinków linii Warszawa – Kraków/Katowice (CMK). Linia ta, przystosowywana do jazdy pociągów z prędkością 200 km/ h, maja szansę stać się pierwszą linią szybkich kolei w Polsce.


Autor: (źródło: PKP Intercity, 01.03.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.