baner
baner
baner
Faiveley Transport Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PKP Intercity przetestuje lokomotywy Skody i Siemensa

W kwietniu PKP Intercity wypożyczy po jednej z dwóch typów lokomotyw Skoda 109E oraz Siemens VECTRON DC. Będą one obsługiwać pociągi kategorii Express i Express InterCity oraz połączenia międzynarodowe. Spółka nie wyklucza przedłużenia umowy.

Lokomotywy zostaną udostępnione PKP Intercity przez producentów - Skodę i Siemensa. Umowy zostały podpisane na zasadzie transakcji wiązanej tzn. bez świadczeń finansowych. Eksploatacja lokomotyw przez przewoźnika w normalnym ruchu pasażerskim pozwoli producentom, którzy uzyskali dla nich świadectwa terminowe, uzyskać świadectwa bezterminowe. Aby otrzymać taki dokument, lokomotywa danego typu musi zostać poddana próbom eksploatacyjnym, czyli przejechać założoną liczbę kilometrów, w obsłudze pociągów pasażerskich i towarowych. Taką możliwość zapewni im właśnie współpraca z PKP Intercity.

- Finalizujemy umowy z producentami i układamy grafik przejazdów lokomotyw. Następnie przeprowadzimy szkolenia załóg i wtedy będziemy mogli wyjechać nimi na trasy. Z uwagi na to, że są to nowe lokomotywy i mogą one osiągać duże prędkości, będziemy nimi obsługiwali te linie, na których w pełni możliwe będzie wykorzystanie ich możliwości technicznych - mówi Janusz Malinowski, Prezes PKP Intercity.

Od 1 kwietnia Vectron prowadzi pociągi Ex Małopolska i TLK Brzechwa na trasie Warszawa - Kraków - Warszawa.

Lokomotywa Vectron produkowana jest w kilku wersjach. W Polsce testowana będzie lokomotywa w wersji zasilania 3 000 V prądu stałego i prędkości maksymalnej 160 km/h. Vectron, przy tej klasie lokomotywy, charakteryzuje się małą masą własną, a tym samym małym naciskiem na oś, bo ok. 20 ton. Umożliwia to uzyskiwanie wyższych prędkości i obsługę pociągów na liniach kolejowych niższych klas. Siła pociągowa lokomotywy wynosi 300 kN, przy masie 80 t i mocy 5 200 kW.

Lokomotywa Skody, która prowadzić będzie pociągi PKP Intercity, to lokomotywa w trzysystemowej wersji zasilania i prędkości maksymalnej 200 km/h. Producent, firma Skoda, oferuje ten typ lokomotyw w kilku wersjach, jednak model 109E przeznaczona jest do obsługi szybkich pociągów pasażerskich. Lokomotywa może być zasilana prądem o napięciu 3 kV DC, 25kV / 50 Hz AC oraz 15 kV / 16,7 Hz AC, a jej siłą pociągowa wynosi 275 kN, przy masie 87,6 t i mocy 6 400 kW.

Układ osi obu lokomotyw jest typu „Bo Bo” tzn. są one czteroosiowe z silnikami trakcyjnymi na wszystkich osiach. Obie lokomotywy wyposażone są również w obowiązujące w Polsce systemy czujności i radiołączności pociągowej.

- Jeżeli testy przejdą pomyślnie i obie strony będą z nich zadowolone, nie wykluczmy możliwości przedłużenia umów. Na razie jednak trudno powiedzieć na jakich warunkach mogłaby ta współpraca być realizowana. Wszystko zależy jak lokomotywy sprawdzą się w polskich warunkach - zaznacza Janusz Malinowski.


Autor: (źródło: PKP S.A., 02.04.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.