Spółka zamknęła rok 2008 z wynikiem finansowym netto prawie 21 mln zł, tak wynika ze wstępnych analiz za rok ubiegły – informuje prezes firmy PKP LHS Zbigniew Tracichleb. Plan zakładał większy zysk, jednakże w obliczu kryzysu, którego znamiona odczuwaliśmy już w IV kwartale 2008 roku, wynik jest satysfakcjonujący – kontynuuje prezes Tracichleb.
W przewozach nadal dominuje ruda żelaza , ale stale wzrasta udział w przewozach innych towarów m.in.: koks, węgiel kamienny, drewno, wyroby metalowe i materiały budowlane. Udział procentowy rudy żelaza i pozostałych ładunków w ogólnej masie przewozowej w 2008 roku to odpowiednio 63% i 37%. W imporcie przeważają: ruda żelaza, węgiel kamienny, minerały surowe i przetworzone, wyroby metalowe, wyroby pochodzące z ropy naftowej, drewno, zaś w eksporcie węgiel brunatny, brykiety, koks, cement, wapno, materiały budowlane, szkło, wyroby szklane i ceramiczne.
Rok 2008 był rekordowy pod względem poniesionych nakładów finansowych na inwestycje. Wszystkie realizowane były ze środków własnych spółki. Główne zadania inwestycyjne w minionym roku to m.in. modernizacja lokomotyw serii ST 44, budowa placu kontroli granicznej kontenerów wraz z torem podsuwnicowym na stacji Hrubieszów LHS, zakup lokomotyw spalinowych pociągowych o dużej mocy. Na inwestycje wydano ponad 97 mln zł, czyli ponad 3 razy więcej niż w roku 2007. Remonty kosztowały firmę ponad 40 mln, najważniejsze zadania to naprawa głównych obiektów inżynieryjnych - mostu na rzece San i Wiśle, obiektów kubaturowych (nastawni, hal, budynków administracyjnych) oraz naprawa bieżąca i utrzymanie toru.
Istotne dla działalności spółki LHS w 2008 roku było rozszerzenie oferowanych usług o obsługę spedycyjną, utworzenie przedstawicielstw handlowych w Katowicach i w Lublinie oraz utrzymanie dotychczasowych stawek przewozowych w Taryfie Towarowej PKP LHS sp. z o.o.
Miniony rok obfitował w nominacje i wyróżnienia dla spółki PKP LHS w rankingach organizowanych m.in. przez Puls Biznesu „Filary Polskiej Gospodarki”, Polish Market „Perły Polskiej Gospodarki”, Dziennik Wschodni „Złota Setka”, Gazetę Bankową czy Forbesa „Diamenty Forbesa”.
Prognozy dotyczące roku 2009 w świetle globalnego kryzysu gospodarczego hamującego produkcję i rozwój wielu przedsiębiorstw nie dają powodów do zadowolenia, a sytuacja w przewozach kolejowych w pierwszych miesiącach bieżącego roku nie napawa optymizmem – mówi prezes Tracichleb. W obliczu dekoniunktury gospodarczej generowanie mniejszych przychodów zmusiło zarząd PKP LHS do przyjęcia strategii oszczędnościowej i zmniejszającej koszty działalności operacyjnej spółki. Takie działania racjonalizujące koszty firma podjęła w trybie natychmiastowym już pod koniec roku 2008, a w chwili obecnej przyjęła jeszcze bardziej restrykcyjną politykę cięcia kosztów – dodaje prezes spółki.
Autor: (PKP LHS)