Zakończył się pierwszy etap postępowania przetargowego na studium wykonalności dla budowy linii kolejowej dużych prędkości z Wrocławia i Poznania przez Łódź do Warszawy.
Zakończono proces kwalifikacji wykonawców. W terminie składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przewidzianym w ogłoszeniu o zamówieniu, tj. do dnia 2 lutego 2009 r. do godz. 12.00, do zamawiającego wpłynęło 12 wniosków. Do kolejnego etapu zakwalifikowano czterech wykonawców. Są to konsorcja, także z udziałem wykonawców polskich.
W kolejnym etapie postępowania zostaną do zakwalifikowanych wykonawców wysłane zaproszenia do dialogu. Będzie on prowadzony do momentu, gdy zamawiający będzie w stanie, w sposób zgodny z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, opisać przedmiot zamówienia oraz obiektywnie określić uwarunkowania prawne i finansowe wykonania zamówienia.
Po zakończeniu dialogu, wykonawcom zostaną przekazane, wraz ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, zaproszenia do składania ofert, a w następstwie ich złożenia zostanie dokonany wybór oferty najkorzystniejszej.
Zamawiający dołoży wszelkich starań, aby postępowanie zostało ukończone jeszcze w bieżącym roku, a studium wykonalności w 2011 r.
Przedmiot zamówienia obejmuje nową linię na trasie z Wrocławia i Poznania przez Łódź do Warszawy i jej połączenie z Centralną Magistralą Kolejową.
W studium wykonalności zostaną przeanalizowane różne warianty przebiegu linii i jej połączenia z CMK. Zostanie wskazany wariant najkorzystniejszy z punktu widzenia ochrony środowiska. Wykonawca wskaże także wariant rekomendowany przez siebie z punktu widzenia analizy opierającej się na kryteriach zaakceptowanych przez zamawiającego. Zostaną przy tym uwzględnione rozwiązania zawarte w dokumentacji przebudowy węzłów kolejowych, w tym linii średnicowej dla miasta Łodzi. Wykonawca przeanalizuje również i zarekomenduje niezbędne zmiany przepisów dotyczących projektowania, budowy, utrzymania i eksploatacji kolei dużych prędkości w Polsce.
Studium wykonalności budowy linii przystosowanej do prędkości co najmniej 360 km/h powinno dostarczyć instytucjom odpowiedzialnym za wdrażanie projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej podstaw do podjęcia decyzji finansowych i rzeczowych dotyczących budowy linii dużych prędkości. W ramach studium zostaną przeprowadzone szczegółowe analizy prognozy popytu w ruchu pasażerskim i wpływu zasilania linii „Y” na system elektroenergetyczny Polski. Przeprowadzone zostaną analizy oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (w tym na obszary Natura 2000), wraz ze wskazaniem środków zaradczych ograniczających to oddziaływanie.
Studium wykonalności uwzględni wymogi dotyczące interoperacyjności i intraoperacyjności kolei dużych prędkości w Polsce.
W zakresie finansowania przedsięwzięcia studium dokona jego analizy finansowej z punktu widzenia przewoźnika kolejowego oraz z punktu widzenia zarządcy infrastruktury. W tym celu przeprowadzi kompleksową analizę kosztów i korzyści Cost Benefit Analysis (CBA) każdego rozwiązania. Analizy powinny umożliwić podjęcie decyzji o źródłach finansowania, a także o przyszłej strukturze organizacyjnej projektu.
Studium uwzględni konieczność zapewnienia bezpiecznego ruchu pociągów, w tym budowę wielopoziomowych skrzyżowań z drogami i wygrodzenie linii.
Autor: (Rzecznik Prasowy PKP PLK)