23 pazdziernika 2008 r. o godz. 13.00 w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie przy ul. Targowej 74 została podpisana umowa na wykonanie modernizacji szlaków: Legionowo - Nowy Dwór Mazowiecki, Nowy Dwór Mazowiecki - Modlin, Modlin - Nasielsk, Nasielsk - Swiercze w ramach projektu FS nr 2005/PL/16/C/PT/001 “Modernizacja linii kolejowej E65, odcinek Warszawa - Gdynia, etap II” (przetarg nr 3, lot B).
Umowę podpisali: w imieniu wykonawcy prezes Zarzadu TORPOL Sp. z o.o Tomasz Sweklej, w imieniu PLK - członowie Zarzadu: Teresa Zwiernik i Zbigniew Zarychta
Wykonawcą prac bedzie
- Torpol Sp. z o.o. (Poznań) -(lider),
- Partnerzy:
- FEROCO S.A. (Poznań),
- Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. (Warszawa),
- PKP Energetyka Sp. z o.o.,
- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. (Gdańsk),
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. (Zawiercie),
Wartosc prac objetych umowa wynosi (netto), 176 400 454,41 euro (brutto) (wartosc umowy netto). Umowa jest współfinansowana przez Fundusz Spójnosci i bud¿et panstwa. Termin realizacji przedmiotu umowy upływa z koncem pazdziernika 2010 r.
W ramach modernizacji zostaną przeprowadzone roboty obejmujące:
- przebudowę i rozbudowę nawierzchni torowej, podtorza,
- budowę i przebudowę peronów,
- przebudowę przejazdów i obiektów in¿inżynieryjnych,
- przebudowę sieci i urządzeń elektroenergetyki nn,
- budowę i przebudowę przejść dla pieszych na perony,
- budowę urządzeń telekomunikacyjnych,
- rozbudowę i modernizacje urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Na szlaku Warszawa Wschodnia – Legionowo oraz stacji Nasielsk roboty budowlane prowadzone są od sierpnia 2007 roku, aktualnie na odcinkach: Warszawa Wschodnia – podg. Michałów - podg. Targówek, Warszawa Praga WPD – Warszawa Praga WPC, WPC - Legionowo oraz na stacji Nasielsk.
Wykonano następujące roboty:
- Roboty torowe – ok. 49,3 km
- Siec trakcyjna – ok. 53,12 km
- Wbudowanie rozjazdów – 56 szt.
- Samoczynna blokada liniowa – 15 odstępów.
Modernizowane są obiekty in¿inżynieryjne:
- wiadukt nad ul. Solidarności,
- wiadukt nad ul. 11 listopada,
- most na Kanale Żerańskim.
Od lipca 2007 r. prowadzone sa roboty na stacji Gdynia Główna, a od lipca 2008 r. Na stacjach Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki i Modlin
Modernizacje linii E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia podzielono na odcinki powiązane z lokalnymi centrami sterowania (LCS) z siedziba w: Nasielsku, Ciechanowie, Działdowie, Iławie, Malborku, Tczewie, Gdansku i Gdyni.
Projekt Nr 2005/PL/16/C/PT/001 p.n. „MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E65, ODCINEK WARSZAWA – GDYNIA, etap II” obejmuje realizacje robót podstawowych na odcinku 148,23 km linii kolejowej Warszawa Wsch. – Gdynia na odcinkach:
- LCS Nasielsk (66,53 km),
- LCS Działdowo (53,7 km),
- LCS Tczew (28 km),
oraz I etap modernizacji stacji Gdynia Główna Osobowa (3,35 km).
Projekt ten obejmuje podpisanie następujących umów:
- Modernizacja stacji Gdynia Głowna Osobowa, etap I,
- Kompleksowa modernizacja stacji Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin (LCS Nasielsk),
- Kompleksowa modernizacja szlak ów: Legionowo – Nowy Dwór Mazowiecki, Nowy Dwór Mazowiecki – Modlin, Modlin - Nasielsk, Nasielsk - Świercze (LCS Nasielsk),
- Kompleksowa modernizacja odcinka Warszawa Wschodnia– Legionowo i stacji Nasielsk,
- Budowa nowych skrzyżowań dwupoziomowych – LCS Nasielsk,
- Kompleksowa modernizacja stacji Tczew, Pszczólki (LCS Tczew), Kompleksowa modernizacja szlaków Szymankowo – Tczew, Tczew – Pszczólki, Pszczólki – Pruszcz Gdański (LCS Tczew),
- Kompleksowa modernizacja stacji Ilowo, Dzialdowo, Gralewo, Rybno Pomorskie (LCS Dzialdowo), Kompleksowa modernizacja szlaków Mlawa – Ilowo, Ilowo – Dzialdowo, Działdowo – Gralewo, Gralewo – Rybno – Pomorskie (LCS Dzialdowo),
- Budowa nowych skrzyżowań dwupoziomowych na LCS Działdowo,
- Nadzór nad realizacja robót na obszarze LCS Nasielsk,
- Nadzór nad realizacja robót na obszarze LCS Działdowo,
- Nadzór nad realizacja robót na obszarze LCS Tczew,
- Nadzór nad realizacja robót na stacji Gdynia Głowna,
- Zarządzanie projektem,
- Działania informująco-promujące.
Celem modernizacji jest:
- przystosowanie szlaków do wymogów umów AGC i AGTC,
- uzyskanie docelowych prędkości pociągów 160/200 km/h,
- obciążenie na os 225 kN,
- poprawienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
- podniesienie komfortu podróżowania pasażerów,
- skrócenie czasu przejazdu,
- ograniczenie wpływu linii na środowisko.
Obecnie toczą sie postępowania przetargowe na roboty:
- LCS Tczew – przetarg nr 4A – modernizacja stacji i szlaków od km287,700 do km 315,700 – przetarg nieograniczony, planowane podpisanie umowy grudzien 2008 r.
- LCS Działdowo – przetarg nr 5A - modernizacja szlaków i stacji od km 131,100 do km 184,800 – przetargograniczony, dokonano wyboru wykonawców, którym udostepniono dokumentacje – planowane podpisanie umowy luty 2009 r.
- LCS Ciechanów (etap III) – przetarg nr 1A – modernizacja stacji Gąsocin, Ciechanów oraz modernizacja szlaków Świercze – Gąsocin, Gąsocin - Ciechanów – przetarg ograniczony, dokonano wyboru wykonawców, którym zostania udostępniona dokumentacja – planowane podpisanie umowy kwiecień 2009 r.
Linia kolejowa Gdynia – Gdańsk – Warszawa to odcinek VI transeuropejskiego korytarza trans-portowego oraz międzynarodowego ciągu komunikacyjnego E-65 z Gdyni przez Zebrzydowice i Wiedeń do Rijeki i objęta jest umowami AGC i AGTC.