PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Fundacja Pro Economicus Construction Club zorganizowały kolejne już spotkanie z cyklu "Kolej i Drogi w Polsce - rozwój, inwestycje, projekty". Rozmawiano o kolejach, dużych prędkości, budowie linii "Y" Warszawa - Łódź - Wrocław – Poznań. Prezentowano także istniejące w Europie superszybkie koleje.
W siedzibie PKP PLK obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury z podsekretarzem stanu Olgierdem Dziekońskim, reprezentanci Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Naczelnej Izby Kontroli, Urzędu Transportu Kolejowego, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, firm projektowych i wykonawczych z Polski i zagranicy.
Dyrektor Biura Kolei Dużych Prędkości PKP PLK S.A. Bogdan Ciszewski zapoznał obecnych z prezentacją zatytułowaną „Budowa Linii Dużych Prędkości w Polsce: przygotowanie budowy, korzyści społeczno-gospodarcze, wsparcie komunikacyjne dla projektu budowy linii dużych prędkości”. Po pokazie dyskutowano z zaproszonymi gośćmi i przedstawicielami Ministerstwa na temat perspektyw realizacji tego projektu w Polsce.
Po debacie czas na swoje prezentacje mieli zagraniczni goście. Pierwszy wystąpił przedstawiciel ADIF - zarządcy infrastruktury w Hiszpani, Ignacio Campo - ADIF Special Project Manager, który omówił doświadczenia Hiszpanii w budowie linii kolei dużych prędkości. Swoją opinię w tej kwestii przybliżył jako kolejny Andre Ohnheiser, Dyrektor Regionu Europa firmy Systra. Aspekt prawno-organizacyjny w realizacji projektów linii dużych prędkości w Hiszpanii zaprezentował mecenas Jaime Fuster z kancelarii Garrigues, po nim zaś Marcin Warda z firmy Idom omówił projektowanie linii dużych prędkości w tym kraju. Z kolei członek zarządu Alpine Bau GmbH, Dr Franz Pacher ze Szwajcarii przedstawił prezentację dotyczącą budowy 57-kilometrowego tunelu kolejowego pod masywem górskim Gotthard oraz kolejowe wyposażanie techniczne dla linii dużych prędkości. Marek Kaniewski z Centrum Naukowo - Technicznego Kolejnictwa zakończył spotkanie omówieniem problemu sieci trakcyjnej dla kolei dużych prędkości.
Autor: (źródło: PKP PLK, 22.05.2009)