baner
baner
baner
CARGOTOR Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PKP S.A. i Trigranit przygotowują budowę nowego dworca Poznań Główny

Polskie Koleje Państwowe S.A. zbliżają się do końca rokowań z inwestorami zainteresowanymi budową nowego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Poznań Główny. PKP S.A. prowadzą ostateczne rokowania z konsorcjum Trigranit.

- Obecnie trwają szczegółowe rokowania zapisów umowy inwestycyjnej z developerem. – mówi Paweł Olczyk – Członek Zarządu PKP S.A. Dyrektor Zarządzania Nieruchomościami.

Inwestycja jest przygotowywana przez PKP S.A. od 2007 roku. W przygotowaniu wytycznych zagospodarowania terenu, gdzie znajduje się obecny dworzec główny w Poznaniu uczestniczyło również Miasto Poznań.

- Rokowania z inwestorami rozpoczęliśmy we wrześniu 2008 roku. Dotyczą one ambitnej i trudnej inwestycji o wartości kilkuset milionów złotych w samym centrum jednego z największych polskich miast – mówi Paweł Olczyk.

Harmonogram przygotowywanej inwestycji nie jest zagrożony. Zakłada on rozpoczęcie budowy nowego dworca kolejowego w 2010 roku. Szczegółowe porozumienie się z inwestorem w tej chwili wpłynie korzystnie na tempo prac przygotowawczych po podpisaniu umowy inwestycyjnej.

Planowana inwestycja przekształci obecny teren dworca głównego w węzeł komunikacyjny integrujący autobusy, pociągi oraz tramwaje, w tym Poznański Szybki Tramwaj. Oprócz dworca powstaną również nowe powierzchnie dla pasażerów, w tym powierzchnie parkingowe, handlowe i rozrywkowe. W kolejnych etapach inwestycji powstaną także biura i apartamenty mieszkalne.

TriGranit Development Corporation działa w Polsce od 2003 roku. Firma jest jednym z deweloperów działających w Europie Środkowo-Wschodniej i działa na rynku nieruchomości od 1997 roku. TriGranit zrealizował projekty w Budapeszcie, Bratysławie, Pradze i Katowicach. Łączna wartość tych projektów inwestycyjnych wynosi ponad 2 mld euro. 12 listopada 2009 roku Trigranit oddal do uzytku centrum handlowe Bonarka w Krakowie o całkowitej pow. około 250 tysięcy metrów kwadratowych i wartości 250 milionów euro.

PKP S.A. zakończyły z sukcesem analogiczne rokowania w tej samej formule na dwie różne inwestycje o podobnej wartości Katowicach - modernizacja i budowa nowego biurowca (z firmą Hines) oraz przebudowa i budowa centrum komercyjnego dworca głównego w Katowicach (z firmą Neinver). Trwają również rokowania umowy inwestycyjnej z wybranym inwestorem zainteresowanym przebudową dworca Warszawa Zachodnia (firmą Nexity).

Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 30 lat.

Do 2012 roku PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln złotych. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (236 mln złotych), fundusze budżetu państwa (353 mln złotych), fundusze własne PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 roku.

Oprócz tego, PKP S.A. współpracują z dużymi firmami developerskimi, które są partnerami PKP S.A. przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 2 mld złotych.

PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.

Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą, lecz także miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.


Autor: (źródło: PKP S.A., 14.12.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.