baner
baner
baner
ENIKA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PKP S.A. podpisały umowę z generalnym wykonawcą przebudowy dworca Warszawa Wschodnia – firmą STRABAG Sp. z o.o.

Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą przebudowy dworca -  firmą STRABAG Sp. z o.o. Przekazywanie terenu zaplecza budowy rozpocznie się jeszcze w czerwcu. Gruntowna przebudowa i modernizacja najważniejszego dworca, z punktu widzenia Euro 2012 i prawobrzeżnej części Warszawy, rozpocznie się na przełomie lipca i sierpnia 2010.  Generalny wykonawca ma zakończyć przebudowę dworca i oddać do użytkowania pasażerom najpóźniej na początku maja 2012 roku.

Strabag przeprowadzi gruntowną przebudowę dworca za kwotę 38 milionów złotych (31 milionów złotych netto).  Zarządzanie oraz nadzór inwestorski projektem będzie sprawowało konsorcjum firm Grontmij Polska z Poznania i Grontmij Nederland BV z Holandii.  Przebudowa dworca Warszawa Wschodnia jest finansowana ze środków budżetu państwa oraz środków własnych PKP S.A. Dzięki przebudowie dworzec będzie bardziej funkcjonalny, przyjazny dla pasażerów i przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Będziemy ściśle współpracować z wykonawcą oraz nadzorem inwestorskim aby przy zachowaniu wysokiego standardu jak najszybciej realizować poszczególne etapy harmonogramu budowy. To jest bardzo ważna inwestycja. Obok modernizacji dworców we Wrocławiu, Poznaniu i w Katowicach jedna z największych modernizacji dworców w Polsce – mówi Andrzej Wach – Prezes Zarządu PKP S.A.

Zakres inwestycji

Przebudowany zostanie gruntownie terminal dworca i jego otoczenie od strony ulicy Kijowskiej. Dworzec będzie miał kompletnie nowy system informacji dla pasażerów, poczekalnie, klimatyzację,, oświetlenie, kasy i parking oraz pętlę autobusową przed dworcem.

Nowy dworzec będzie mocniej dedykowany do obsługi pasażerów. Ogólnodostępna powierzchnia dworca powiększy się  poprzez wydzielenie zespołu centrum obsługi klienta z kasami przechowalni bagażu. We wschodnim skrzydle zlokalizowane będą funkcje gastronomiczną. Skrzydło zachodnie zawierać będzie pomieszczenia przeznaczone na funkcje usługowe. Na poziomie antresoli, zaprojektowane zostało centrum obsługi klienta VIP i powierzchnie na cele biurowe. Obiekt będzie w pełni dostosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych, z elementami ułatwiającymi orientację i poruszanie osobom niewidomym.

Projekt przebudowy dworca wykonywała na zlecenie PKP S.A. pracownia architektoniczna AiB, która zrealizowała miedzy innymi projekty stacji metra: Ratusz i Marymont w Warszawie. 

Zmodernizowana zostanie również część dworca dla pociągów podmiejskich od strony ul. Lubelskiej. W trakcie prac budowlanych poszczególne części dworca będą czasowo wyłączane z użytkowania.

Obsługa pasażerów podczas przebudowy dworca Warszawa Wschodnia

Podczas modernizacji dworzec będzie czynny dla pasażerów.  Dworzec będzie modernizowany etapami. Pasażerowie będą obsługiwani przez te części dworca, które nie będą w danym momencie remontowane, czyli dworzec od strony ulicy Lubelskiej i części dworca od strony ul. Kijowskiej. Przejście podziemne łączące obie części dworca będzie otwarte dla ruchu pieszego. W trakcie przebudowy dworca zamknięty będzie parking od strony ulicy Kijowskiej, który również przejdzie gruntowną modernizację.

PKP S.A. modernizuje dworce w całej Polsce

To jednak nie wszystkie realizowane przez PKP S.A. inwestycje na warszawskich dworcach. PKP S.A. wybrały już wykonawcę budowlanego modernizacji Dworca Warszawa Centralna. PKP S.A. podpiszę umowę z wykonawcą modernizacji tego obiektu w ciągu najbliższych dni. Trwa również negocjowanie warunków umowy inwestycyjnej budowy nowego dworca Warszawa Zachodnia z developerem wyłonionym w rokowaniach – francuską firmą Nexity.  Zarówno w przypadku dworca Warszawa Centralna, jak i Warszawa Wschodnia prace budowlane zakończą w I połowie 2012  roku.

Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat!

Do 2012 roku PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości ponad 980 mln złotych. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej, fundusze budżetu państwa i środki własne PKP S.A.

Oprócz tego PKP S.A. współpracują z dużymi firmami developerskimi przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz wspomnianego już dworca Warszawa Zachodnia. Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych.

Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą. Będą także miejscami spotkań i spędzania wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi: komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.


Autor: (źródło: PKP S.A, 24.06.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.