Firma ZAB-BUD wygrała przetarg na przebudowę dworca Warszawa Stadion o wartości 6 mln złotych. Przystanek sąsiaduje bezpośrednio z budowanym Stadionem Narodowym. Dzięki niemu kibice dostaną się najprostszą drogą na mecze Euro 2012 z dworca Warszawa Wschodnia. Nowy wygląd zyska także najbliższe otoczenie dworca. Oprócz tej inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują modernizację peronów i torów dla tej stacji.
Wykonawca przeprowadzi prace w systemie „projektuj i buduj”. Prace nad projektem mają zakończyć się do końca III kwartału 2010 roku. Pod koniec roku rozpoczną się prace budowlane, które potrwają do końca I kwartału 2012 roku.
Dworzec Warszawa Stadion zostanie odnowiony, zyska bardziej estetyczny wygląd, ale jego elewacja pozostanie, z wyjątkiem drobnych zmian, w niezmienionym kształcie. Zainstalowany zostanie nowoczesny, przejrzysty system informacji dla pasażerów, a także nowy system nagłośnienia. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych zainstalowany zostanie monitoring połączony z centralnym systemem monitoringu warszawskich dworców i systemem kamer Miasta Warszawa. Dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się.
Budynek będzie miał nowe, automatycznie otwierane wejście do holu głównego. Wymienione zostaną posadzki, odnowiona zostanie cała przestrzeń związana z obsługą podróżnych. Zainstalowany zostanie nowy system wentylacji, wodno-kanalizacyjny i elektryczny.
Przebudowa Warszawa Stadion to nie jedyna inwestycja, jaką PKP S.A. realizują w stolicy.
W 2012 roku zakończy się także przebudowa dworca Warszawa Wschodnia i remont dworca Warszawa Centralna. Ponadto trwają negocjacje z prywatnym inwestorem dotyczące budowy nowego dworca Warszawa Zachodnia.
Polskie Koleje Państwowe prowadzą wielki program rewitalizacji dworców kolejowych. Jest to największa modernizacja dworców od 20 lat!
Do 2012 roku w rewitalizację dworców zostanie zainwestowane ponad 980 mln złotych. Modernizacje dworców finansowane są z funduszy Unii Europejskiej (547 mln złotych), budżetu Państwa (434 mln złotych) oraz funduszy własnych PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata (2008-2009) przygotowano niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów.
PKP S.A. współpracuje także z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami przebudowy dworców w Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych.
Wyremontowane i zmodernizowane dworce będą bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bezpieczniejsze dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.
Tworzona nowa marka – Dworzec Polski – stanie się prawdziwą przystanią w podróży. Zapewni podróżnemu maksimum komfortu i poczucia bezpieczeństwa, pełny dostęp do informacji i oferty przewoźników oraz możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego przed i po podróży. Dworzec Polski będzie przyjazny podróżnemu, służący informacją, komfortowy, bezpieczny, nowocześnie zarządzany, zintegrowany z systemem transportu publicznego, ale też silnie powiązany z przestrzenią miasta.
Obiekty pod marką Dworzec Polski, będą nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z parkingami, dodatkowymi usługami komercyjnymi, rozrywkowymi, biurowymi, ale też hotelowymi i gastronomicznymi. W obiektach Dworca Polskiego znajdzie dla siebie miejsce biblioteka, klub pracy twórczej, galeria artystyczna, klub muzyczny, ale też kina i teatry.
Autor: (źródło: PKP S.A., 08.07.2010)