Architekci dopracowywują projekt warszawskiego przystanku kolejowego Stadion. Obiekt wystrojem ma być skorelowany z budowaną po sąsiedzku piłkarską areną narodową.
PKP zaprezentowało najnowsze wizualizacje przebudowanej stacji Stadion. Będzie to główny przystanek dla kibiców chcących dostać się na mecze podczas Euro 2012. Na przystanek drugiej linii metra będzie trzeba poczekać przynajmniej do 2013 r.
Niezbyt atrakcyjna estetycznie stacja kolejowa powinna się zmienić nie do poznania. Koleje zamierzają przeznaczyć na jej przebudowę blisko 100 mln zł. Atrakcyjnie mają wyglądać perony, nad którymi powstanie szklane zadaszenie nawiązujące wystrojem do architektury Stadionu Narodowego. Podróżni będą mieć nad głowami czerwone bądź przezroczyste prostokątne szyby. Jak zaplanowano wstępnie, zadaszenie zostanie podwieszone na betonowych słupach.
- Jeszcze nie wiadomo, czy ostatecznie zostanie wybrana taka konstrukcja. Sam wystrój już raczej się nie zmieni - informuje Piotr Foryński z niemieckiej firmy Goessler przygotowującej projekty architektoniczne stacji Stadion.
Odświeżone będzie też charakterystyczne podziemie z zaokrąglonymi ścianami. W środku pojawią się nowe płyty ceramiczne. Na perony będzie można wjechać ruchomymi schodami lub windą. Bliżej stadionu ma też powstać drugie przejście podziemne, do którego z peronów poprowadzi rampa.
Zmodernizowany będzie także, kosztem blisko 8,5 mln zł, niewielki budynek dworcowy stacji Stadion z kasami i punktem informacji. - Do końca roku chcemy wybrać firmę, która najpierw przygotuje projekt przebudowy, a potem zrealizuje prace na dworcu - mówi Paweł Olczyk z zarządu PKP SA. Modyfikacje peronów, torów i przejść podziemnych to zadanie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Liczymy, że nasze roboty zaczną się w drugim kwartale przyszłego roku. Większość z nich potrwa do końca 2011 r. - zapowiada Wiesław Ogłobin, szef regionalnego oddziału spółki.
W przyszłości przy Dworcu Stadion powstanie olbrzymi kompleks biurowców i hoteli, choć konkretnej daty jeszcze nie ma. Aktualnie wokół stacji wciąż działa ogromny bazar. Handlarze zajmują teren należący do trzech właścicieli: Narodowego Centrum Sportu, miasta i PKP. Planuje się, że opuszczą to miejsce do końca roku, ale nie wiadomo czy tak będzie.
Warszawski Ratusz musi się również porozumieć się z PKS-em odnośnie nowego dworca dla autobusów wyruszających na wschód Polski i Europy. Stołeczne władze od początku roku obiecują, że przed Euro 2012 zostanie on przeniesiony pod Dworzec Wschodni. Autobusy mają podjeżdżać od ul. Lubelskiej.
Autor: (źródło: Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 29.07.2009)