baner
baner
baner
Bosch Rexroth Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PKP zmierza do kolei dużych prędkości

Kwalifikacja wykonawców została zakończona. Wniosków wpłynęło 12, a do kolejnego etapu zakwalifikowano czterech wykonawców. Są to konsorcja, także z udziałem wykonawców polskich.

W ramach kolejnego etapu postępowania do kwalifikujących się firm będą wysłane zaproszenia do dialogu, który prowadzony będzie do chwili, aż zamawiający będzie w stanie, w sposób zgodny z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, opisać przedmiot zamówienia oraz obiektywnie określić uwarunkowania prawne i finansowe wykonania zamówienia.

Gdy dialog będzie zakończony wykonawcom przekazane będą razem ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, zaproszenia do składania ofert. Potem zostanie wybrana oferta najkorzystniejsza.

Postępowanie ma być planowo zakończone w roku bieżącym, natomiast studium wykonalności w roku 2011.

Zamówienie dotyczy nowej linii na trasie z Wrocławia i Poznania przez Łódź do Warszawy, oraz jej połączenie z Centralną Magistralą Kolejową.

Analizie mają być poddane różne opcje przebiegu linii i jej połączenia z CMK. Wybrany zostanie wariant, który będzie najkorzystniejszy jeśli chodzi o ochronę środowiska. Wskazany także będzie przez wykonawcę wybór z jego punktu widzenia najlepszy, ale uwzględniający kryteria zaakceptowane przez zamawiającego. Wzięte będą także po uwagę rozwiązania zawarte w dokumentacji przebudowy węzłów kolejowych, w tym linii średnicowej dla miasta Łodzi. Wykonawca dokona analizy  i wskaże potrzebne zmiany przepisów,  co do projektowania, budowy, utrzymania i eksploatacji kolei dużych prędkości w Polsce.

Linia przystosowana ma być do prędkości co najmniej 360 km/h. Studium wykonalności pod jej budowę ma dostarczyć instytucjom wdrażającym projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej uzasadnienia do podjęcia decyzji finansowych i rzeczowych dotyczących budowy linii dużych prędkości. Zanalizowany ma być także popyt w ruchu pasażerskim i wpływu zasilania linii „Y” na system elektroenergetyczny Polski. Od uwagę zostanie także wzięte oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko (w tym na obszary Natura 2000), wraz ze wskazaniem środków zaradczych ograniczających to oddziaływanie.

Interoperacyjność i intraoperacyjność kolei dużych prędkości w Polsce również zostanie przeanalizowana.

Studium dokona także analizy finansowej z punktu widzenia przewoźnika kolejowego oraz z punktu widzenia zarządcy infrastruktury. Dlatego też zbadane będą potencjalne koszty i korzyści Cost Benefit Analysis (CBA) każdego rozwiązania. Odpowiedzi umożliwią podjęcie decyzji o źródłach finansowania, a także o przyszłej strukturze organizacyjnej projektu.

Pod uwagę brane będzie też oczywiście zapewnienie bezpiecznego ruchu pociągów, w tym budowę wielopoziomowych skrzyżowań z drogami i wygrodzenie linii.


Autor: (źródło: Krzysztof Łańcucki Rzecznik prasowy PKP PLK SA, 20.04.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.