baner
baner
baner
NKN Usługi Kolejowe Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Plan kolei na Euro 2012 realizowany

Ok. 9 mld zł. pochłonęła modernizacja infrastruktury kolejowej w latach 2004-2008. Ok. 3,4 mld zł kosztowały inwestycje w 2008 r., z czego ok. 30 proc. to środki pochodzące z UE i ok. 40 proc. to środki własne. Pozostałą część stanowiło wsparcie kredytowe, z budżetu państwa, a także z Funduszu Kolejowego.

Spółka PKP PLK do końca 2008 r. zmodernizowała 447,55 km linii kolejowych, a ostatnie dwa lata to 1271 km torów. Prace wpisane są w plan Euro 2012. Ilość kilometrów to, w porównaniu z budową dróg i autostrad wynik kilkakrotnie większy, gdy mówimy o długości szlaków komunikacyjnych. W tym roku ma być podobnie, przynajmniej tak zapewnia zarządca infrastruktury. Inwestycje szlaków kolejowych współfinansowanych z funduszy europejskich pozostaną bez zmiany. Natomiast projekty inwestycyjne finansowane ze środków własnych, z powodu mniejszych zysków z dzierżawy linii kolejowych, zostaną zweryfikowane.

- Często zadawanym pytaniem spółce PKP PLK jest to, czy zdoła wykonać na czas podjęte zadania, zwłaszcza te wpisane do masterplanu na Euro 2012. A wystarczy spojrzeć na statystyki z lat poprzednich, które mówią same za siebie. Wszystkie inwestycje do tej pory były realizowane na czas w 85-90 proc., a środki unijne wykorzystaliśmy w 100 proc. To chyba w pełni uwiarygodnia nasze prace i realizację planów PKP PLK - powiedział Wojciech Rybak, dyrektor biura inwestycyjnego w spółce PKP PLK.

Poprzedni rok przyniósł problemy. Jego pierwsze półrocze z podwyżkami cen materiałów budowlanych i kruszyw, oraz silny złoty kazały PLK ponownie oszacować wartości projektów. Doszedł także spadek przewozów kolejowych, co zmniejszyło wpływy do kasy PLK z tytułu dzierżawy infrastruktury. W ten sposób sektor inwestycyjny na koniec roku został dotknięty recesją gospodarczą. Bez względu na to zaplanowane projekty dokończono, ale pod koniec roku prace projektowe i procesy przetargowe wyhamowały. Specustawa kolejowa wprowadzona pod koniec ubiegłego roku ma przyspieszyć tegoroczne przetargi. Umożliwia ona większą elastyczność w kryteriach określanych dla wykonawców. Obniża m.in. wymagania w zakresie: potencjału finansowego wykonawcy, potencjału kadrowego, doświadczenia zawodowego firmy oraz pozwoleń na budowę.

- Wiele projektów zostało wpisanych do masterplanu na Euro 2012, co dodatkowo mobilizuje spółkę do jeszcze większej aktywności w realizacji inwestycji. Tym bardziej że znając doświadczenia Austrii i Szwajcarii z poprzednich mistrzostw świata, gdzie większość kibiców docierała do tych krajów drogą lotniczą, a wewnątrz krajów korzystali z transportu kolejowego, my również chcemy zapewnić taki komfort i skupiamy się głównie na tych trasach, które łączą miasta rozgrywek. Dodatkowo zaplanowaliśmy, jako alternatywę dla dróg i autostrad, przygotowanie dwóch tras na linii Poznań-Gdynia oraz Warszawa-Wrocław – informuje Kazimierz Peryt, dyrektor zespołu ds. Euro 2012 w PKP PLK.

Komunikację lotnisk z dworcami kolejowymi ulepszyć także mają nowe połączenia kolejowe z dworców głównych PKP w Krakowie i Warszawie. W ubiegłym roku w Warszawie ukończono trasę łączącą Dworzec Zachodni z Okęciem. Do realizacji pozostał tylko końcowy odcinek o długości 2 km łączący port lotniczy z całą linią. Prace mają się zakończyć w 20011 r. Liczba kilometrów linii pozostałych do wykonania do 2012 roku wynosi 538. PKP PLK twierdzi, że tak jak przy poprzednich projektach, te także będą zakończone o czasie.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe  w 2008 roku zawarła następujące umowy:

z Funduszu Spójności

  • 17 umów na łączną kwotę ok. 312 604 487,34 euro
  • 2 umowy na łączną kwotę ok. 71 644 333,76 zł

 

z TEN-T

  • 2 umowy na kwotę 3 110 200,00 euro

 

ze środków własnych PKP PLK

  • 3 umowy na kwotę ok. 1 810 785,00 zł
  • 1 umowę na kwotę 2 619 000,00 euro

 

w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT) - 7 umów na kwotę ok. 25 244 310,79 zł

Nakłady na realizację inwestycji w 2009 roku mają wynieść ponad 3,6 mld zł. W kwocie mieści się niemal 800 mln zł środków własnych, ok. 460 mln zł to Fundusz Kolejowy, budżet państwa ok. 600 mln zł oraz ok. 2 mld zł to środki z UE.

Liczba projektów inwestycyjnych realizowanych przez PKP PLK w ramach:

ISPA/FS - 16.

  • w ramach PO IiŚna lata 2007-2013 - 24.
  • pozostałe realizowane - 8

 

Główne przetargi na roboty budowlane w 2009 roku

  • Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu Modernizacja linii kolejowej E20/ CE 20 na odcinku Siedlce-Terespol, etap II
    Kontrakt nr 1 - stacje: Siedlce, Łuków i Międzyrzec Podlaski (pełny zakres robót) oraz odcinki szlakowe (tylko systemy sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacja);
  • Realizacja robót budowlanych w obszarze LCS Działdowo: kompleksowa modernizacja stacji i szlaków w obszarze LCS Działdowo (uzależnione od decyzji KIO);
  • Realizacja robót budowlanych w obszarze LCS Ciechanów: szlak Ciechanów-Konopki, stacja Konopki, szlak Konopki-Mława, stacja Mława;
  • Roboty liniowe podstawowe na odcinku Wrocław-Skokowa Żmigród i Żmigród-granica województwa dolnośląskiego;
  • Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu modernizacja linii kolejowej E75 Rail Baltica - roboty podstawowe odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne);
  • Zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii kolejowej Warszawa - Łódź, etap II, odcinek Warszawa Zachodnia-Skierniewice (Lot A).

 

Plan dróg i autostrad do roku 2012 zakłada: w 2009 roku oddanych zostanie 88,9 km autostrad oraz 122,4 km dróg ekspresowych; w 2010 roku zaplanowano oddanie 51,3 km autostrad oraz 120,7 km dróg ekspresowych; w 2011 roku 465,7 km autostrad oraz 464,5 km dróg ekspresowych; w 2012 roku 439,8 km autostrad oraz 1174 km dróg ekspresowych (w tym 706,6 km do końca czerwca); w końcu w 2013 roku przybędzie kolejne 935,7 km dróg ekspresowych.

Program drogowy na lata 2008-2012 ma przynieść wydatki 121 mld zł, z tego środki unijne to 35 mld zł. Przetargi ogłoszone w 2008 r. będące w trakcie procedury przetargowej to 31 na kwotę 19,1 mld zł na 457 km dróg.

W 2009 roku rozstrzygnięto już 1 postępowanie. Aktualnie trwają lub zostaną ogłoszone jeszcze 58 postępowania na budowę 1182,9 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic na łączną kwotę 29,8 mld zł


Autor: (źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 26.03.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.