baner
baner
baner
Dellner Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Plan kolei na Euro 2012 realizowany

Ok. 9 mld zł. pochłonęła modernizacja infrastruktury kolejowej w latach 2004-2008. Ok. 3,4 mld zł kosztowały inwestycje w 2008 r., z czego ok. 30 proc. to środki pochodzące z UE i ok. 40 proc. to środki własne. Pozostałą część stanowiło wsparcie kredytowe, z budżetu państwa, a także z Funduszu Kolejowego.

Spółka PKP PLK do końca 2008 r. zmodernizowała 447,55 km linii kolejowych, a ostatnie dwa lata to 1271 km torów. Prace wpisane są w plan Euro 2012. Ilość kilometrów to, w porównaniu z budową dróg i autostrad wynik kilkakrotnie większy, gdy mówimy o długości szlaków komunikacyjnych. W tym roku ma być podobnie, przynajmniej tak zapewnia zarządca infrastruktury. Inwestycje szlaków kolejowych współfinansowanych z funduszy europejskich pozostaną bez zmiany. Natomiast projekty inwestycyjne finansowane ze środków własnych, z powodu mniejszych zysków z dzierżawy linii kolejowych, zostaną zweryfikowane.

- Często zadawanym pytaniem spółce PKP PLK jest to, czy zdoła wykonać na czas podjęte zadania, zwłaszcza te wpisane do masterplanu na Euro 2012. A wystarczy spojrzeć na statystyki z lat poprzednich, które mówią same za siebie. Wszystkie inwestycje do tej pory były realizowane na czas w 85-90 proc., a środki unijne wykorzystaliśmy w 100 proc. To chyba w pełni uwiarygodnia nasze prace i realizację planów PKP PLK - powiedział Wojciech Rybak, dyrektor biura inwestycyjnego w spółce PKP PLK.

Poprzedni rok przyniósł problemy. Jego pierwsze półrocze z podwyżkami cen materiałów budowlanych i kruszyw, oraz silny złoty kazały PLK ponownie oszacować wartości projektów. Doszedł także spadek przewozów kolejowych, co zmniejszyło wpływy do kasy PLK z tytułu dzierżawy infrastruktury. W ten sposób sektor inwestycyjny na koniec roku został dotknięty recesją gospodarczą. Bez względu na to zaplanowane projekty dokończono, ale pod koniec roku prace projektowe i procesy przetargowe wyhamowały. Specustawa kolejowa wprowadzona pod koniec ubiegłego roku ma przyspieszyć tegoroczne przetargi. Umożliwia ona większą elastyczność w kryteriach określanych dla wykonawców. Obniża m.in. wymagania w zakresie: potencjału finansowego wykonawcy, potencjału kadrowego, doświadczenia zawodowego firmy oraz pozwoleń na budowę.

- Wiele projektów zostało wpisanych do masterplanu na Euro 2012, co dodatkowo mobilizuje spółkę do jeszcze większej aktywności w realizacji inwestycji. Tym bardziej że znając doświadczenia Austrii i Szwajcarii z poprzednich mistrzostw świata, gdzie większość kibiców docierała do tych krajów drogą lotniczą, a wewnątrz krajów korzystali z transportu kolejowego, my również chcemy zapewnić taki komfort i skupiamy się głównie na tych trasach, które łączą miasta rozgrywek. Dodatkowo zaplanowaliśmy, jako alternatywę dla dróg i autostrad, przygotowanie dwóch tras na linii Poznań-Gdynia oraz Warszawa-Wrocław – informuje Kazimierz Peryt, dyrektor zespołu ds. Euro 2012 w PKP PLK.

Komunikację lotnisk z dworcami kolejowymi ulepszyć także mają nowe połączenia kolejowe z dworców głównych PKP w Krakowie i Warszawie. W ubiegłym roku w Warszawie ukończono trasę łączącą Dworzec Zachodni z Okęciem. Do realizacji pozostał tylko końcowy odcinek o długości 2 km łączący port lotniczy z całą linią. Prace mają się zakończyć w 20011 r. Liczba kilometrów linii pozostałych do wykonania do 2012 roku wynosi 538. PKP PLK twierdzi, że tak jak przy poprzednich projektach, te także będą zakończone o czasie.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe  w 2008 roku zawarła następujące umowy:

z Funduszu Spójności

  • 17 umów na łączną kwotę ok. 312 604 487,34 euro
  • 2 umowy na łączną kwotę ok. 71 644 333,76 zł

 

z TEN-T

  • 2 umowy na kwotę 3 110 200,00 euro

 

ze środków własnych PKP PLK

  • 3 umowy na kwotę ok. 1 810 785,00 zł
  • 1 umowę na kwotę 2 619 000,00 euro

 

w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT) - 7 umów na kwotę ok. 25 244 310,79 zł

Nakłady na realizację inwestycji w 2009 roku mają wynieść ponad 3,6 mld zł. W kwocie mieści się niemal 800 mln zł środków własnych, ok. 460 mln zł to Fundusz Kolejowy, budżet państwa ok. 600 mln zł oraz ok. 2 mld zł to środki z UE.

Liczba projektów inwestycyjnych realizowanych przez PKP PLK w ramach:

ISPA/FS - 16.

  • w ramach PO IiŚna lata 2007-2013 - 24.
  • pozostałe realizowane - 8

 

Główne przetargi na roboty budowlane w 2009 roku

  • Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu Modernizacja linii kolejowej E20/ CE 20 na odcinku Siedlce-Terespol, etap II
    Kontrakt nr 1 - stacje: Siedlce, Łuków i Międzyrzec Podlaski (pełny zakres robót) oraz odcinki szlakowe (tylko systemy sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacja);
  • Realizacja robót budowlanych w obszarze LCS Działdowo: kompleksowa modernizacja stacji i szlaków w obszarze LCS Działdowo (uzależnione od decyzji KIO);
  • Realizacja robót budowlanych w obszarze LCS Ciechanów: szlak Ciechanów-Konopki, stacja Konopki, szlak Konopki-Mława, stacja Mława;
  • Roboty liniowe podstawowe na odcinku Wrocław-Skokowa Żmigród i Żmigród-granica województwa dolnośląskiego;
  • Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu modernizacja linii kolejowej E75 Rail Baltica - roboty podstawowe odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne);
  • Zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii kolejowej Warszawa - Łódź, etap II, odcinek Warszawa Zachodnia-Skierniewice (Lot A).

 

Plan dróg i autostrad do roku 2012 zakłada: w 2009 roku oddanych zostanie 88,9 km autostrad oraz 122,4 km dróg ekspresowych; w 2010 roku zaplanowano oddanie 51,3 km autostrad oraz 120,7 km dróg ekspresowych; w 2011 roku 465,7 km autostrad oraz 464,5 km dróg ekspresowych; w 2012 roku 439,8 km autostrad oraz 1174 km dróg ekspresowych (w tym 706,6 km do końca czerwca); w końcu w 2013 roku przybędzie kolejne 935,7 km dróg ekspresowych.

Program drogowy na lata 2008-2012 ma przynieść wydatki 121 mld zł, z tego środki unijne to 35 mld zł. Przetargi ogłoszone w 2008 r. będące w trakcie procedury przetargowej to 31 na kwotę 19,1 mld zł na 457 km dróg.

W 2009 roku rozstrzygnięto już 1 postępowanie. Aktualnie trwają lub zostaną ogłoszone jeszcze 58 postępowania na budowę 1182,9 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic na łączną kwotę 29,8 mld zł


Autor: (źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 26.03.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.