Samorządy mają opracowywać specjalne plany rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Rząd chce, aby obowiązek posiadania takiego dokumentu uzależniony był od liczby mieszkańców gminy lub powiatu.
We wtorek gabinet prezesa ministrów przyjął przedłożony przez ministra infrastruktury projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, a to jeden z pomysłów, które się w nim znalazły. Nowe przepisy mają zmienić dotychczasowe funkcjonowanie i organizację przewozów w transporcie publicznym (drogowym, kolejowym, innym szynowym, linowym, linowo-terenowym, morskim oraz w żegludze śródlądowej
Projekt wprowadza pojęcie „operatora publicznego transportu zbiorowego”. Ma nim być samorządowy zakład budżetowy lub przedsiębiorca uprawniony do świadczenia usług przewozowych.
Przewozy będą wykonywane na podstawie: umowy lub aktu wewnętrznego w przypadku np. samorządowego zakładu budżetowego. Przewoźnik komercyjny będzie je świadczyć na podstawie potwierdzenia zgłoszenia przewozu wydawanego przez właściwego organizatora.
Zadaniami organizatora będą - planowanie rozwoju transportu oraz organizowanie sieci komunikacyjnej i zarządzanie nią. Niektórzy organizatorzy, wskazani w projekcie ustawy, będą mieli obowiązek przygotowania planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Najważniejszym czynnikiem decydującym o przygotowania planu przez gminy i powiaty będzie liczba mieszkańców.
Obowiązek przygotowania planu transportowego nałożono na:
Wskazano także co powinien zawierać plan transportowy. Aby zapewnić lokalnym społecznościom oraz zainteresowanym podmiotom udział w etapie opracowywania projektu planu transportowego, przewidziano obowiązek organizatora do ogłoszenia w miejscowej prasie oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacji o możliwości składania opinii dotyczących tego projektu, ze wskazaniem miejsca wyłożenia projektu oraz formy, miejsca i terminu na składanie takich opinii.
Ustawa przewiduje też możliwość pobierania opłat przez Jednostki Samorządu Terytorialnego.za korzystanie przez operatorów i przewoźników z przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem albo zarządzającym jest samorząd, określając górną granicę stawki opłaty na 0,05 zł za jedno zatrzymanie środka transportu.
Wyskość opłat za korzystanie przez operatora i przewoźnika z przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem ani zarządzającym nie jest JST, będą ustalane w drodze negocjacji pomiędzy gminą, na obszarze której usytuowany jest określony przystanek komunikacyjny lub dworzec, i właścicielem albo zarządzającym takim przystankiem lub dworcem.
W zakresie publicznego transportu zbiorowego zadaniem własnym gmin ma być budowa, przebudowa i remont przystanków komunikacyjnych, dworców oraz wiat przystankowych lub innych budynków służących pasażerom. Finansowane ma to być z opłat ponoszonych przez przedsiębiorców w związku z wyżej omówionym korzystaniem z przystanków komunikacyjnych i dworców, wydawaniem stosownych dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego oraz z dochodów z kar nakładanych przez organizatora.
Wg nowych przepisów powstać ma Centralna Ewidencja Przewoźników, gromadząca dane o przedsiębiorcach, którzy otrzymali decyzję o cofnięciu potwierdzenia zgłoszenia przewozu. Projektodawcy chcą, aby powyższa ewidencja wpłynęła mobilizująco na przewoźników, czyli do rzetelnego wykonywania swoich przewozów.
Określono również zasady funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego wspólne dla wszystkich rodzajów transportu (z uwzględnieniem różnic np. w transporcie drogowym i kolejowym). Dotyczą one m.in. sposoby podawania do publicznej wiadomości rozkładów jazdy, cenników opłat lub taryf.
Projekt zakłada również możliwość integracji publicznego transportu zbiorowego poprzez promocję zintegrowanych systemów taryfowo-biletowych oraz zintegrowanych węzłów przesiadkowych.
Autor: (źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, PAP, 02.02.2010)