baner
baner
baner
PZPHE ELTOM Sp. z o.o. Sp. K.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Plany budowy linii dużych prędkości w Polsce - debata w Brukseli

Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury Rzeczpospolitej Polskiej oraz Grupy PKP zaprezentowali w Brukseli koncepcję włączenia planowanej w Polsce sieci kolei dużych prędkości w sieć europejską wraz z planami modernizacji linii konwencjonalnych.

1 czerwca w siedzibie Parlamentu Europejskiego odbyła się debata wysokiego szczebla, której celem było zaprezentowanie planów budowy w Polsce pierwszej linii dużych prędkości.

W serii spotkań, zorganizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, przy poparciu eurodeputowanych Bogdana Marcinkiewicza i Artura Zasady z parlamentarnej Komisji Transportu i Turystyki, uczestniczyli Juliusz Engelhardt podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Andrzej Wach – prezes zarządu PKP S.A. oraz Zbigniew Szafrański prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obok wymienionych przedstawicieli strony polskiej w dyskusję włączyli się reprezentanci europejskiego środowiska kolejowego, w tym: Jean Eric Paquet – przedstawiciel Komisji Europejskiej dyrektor ds. sieci  TEN – T., Ignacio Baron szef komitetu dużych prędkości UIC, Johannes Ludewig dyrektor wykonawczy CER, Michael Clausecker dyrektor generalny UNIFE.

W spotkaniu wziął udział Ambasador Jan Tombiński ze stałego przedstawicielstwa RP przy UE w Brukseli, wielu eurodeputowanych m.in.: Danuta Hübner, Sidonia Jędrzejewska, Ryszard Czarnecki, Adam Gierek, Filip Karczmarek, Jan Kozłowski, Jarosław Kurski, Bogusław Sonik, Jarosław Wałęsa oraz liczni przedstawiciele instytucji europejskich: Marcel Verslype – dyrektor wykonawczy Europejskiej Agencji Kolejowej, Mathias Woitok odpowiedzialny za projekty transportowe w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz kilkudziesięciu urzędników Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej i ekspertów w branży transportowej. Debatę poprzedziła konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano informacje na temat prowadzonych działań inwestycyjnych zarówno w zakresie linii konwencjonalnych, jak i linii dużych prędkości.

- Polski rząd corocznie zwiększa nakłady na modernizację infrastruktury kolejowej – powiedział minister Juliusz Engelhardt. - Jednak po 20 latach zastoju w inwestycjach musimy odbudować nie tylko linie kolejowe, ale również ukształtować rynek solidnych wykonawców zdolnych do realizacji poważnych kontraktów. Pracujemy również nad przepisami prawa przyjaznego zarówno wykonawcom, jak i zarządcy infrastruktury.

- Koncepcja budowy linii dużych prędkości wpisuje się w istniejące w Polsce ciągi transportowe. Modernizowane linie konwencjonalne są komplementarne w stosunku do planowanej sieci high speed. Oddziaływanie tej linii i dostępność dla pasażerów będzie znacznie wykraczać poza cztery ośrodki, zlokalizowane na pierwszej planowanej trasie z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania.  Powstanie linii kolei wysokich prędkości w Polsce zmieni, tak jak to się stało w innych krajach, stosunek opinii publicznej do kolei, jako sposobu przemieszczania się, spędzania i oszczędzania czasu. Koleje high speed to nowoczesne technologie, zbliżenie do siebie największych polskich aglomeracji i cała seria inwestycji pośrednich w gospodarce, które wynikają z tej inwestycji. To będzie ogromny skok cywilizacyjny nas wszystkich - stwierdził Andrzej Wach prezes Grupy PKP.

- Stan polskiej infrastruktury kolejowej wymaga wielu lat konsekwentnej polityki utrzymywania wysokich nakładów na modernizację. Jakość zaledwie 37% linii kolejowych możemy uznać za dobrą, zaś poruszanie się z prędkością od 120 do 160 km/h jest możliwe na mniej niż 20% długości linii. Kolej w Polsce potrzebuje intensywnej modernizacji infrastruktury, ale również i budowy nowych połączeń – podkreślił Zbigniew Szafrański prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Spółka, jako właściciel i zarządca narodowej sieci kolejowej w Polsce, realizuje inwestycje w zakresie modernizacji linii kolejowych ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnych Programów Operacyjnych. Programy te, a wraz z nimi przewidziane środki, nie pokrywają potrzeb niezbędnych dla podniesienia parametrów technicznych całej sieci kolejowej w Polsce. Modernizacja części linii, z uwagi na lokalne uwarunkowania, może być bardziej efektywnie wykonywana w postaci inwestycji odtworzeniowych. Takie zadania są wykonywane ze środków budżetu krajowego.

Opracowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe program jest spójny z istniejącymi i planowanymi sieciami kolei dużych prędkości w Europie. Powstanie linii dużych prędkości zwolni także przepustowość dla taboru konwencjonalnego, tak pasażerskiego, jak i towarowego. Szczególnie istotne jest pozyskanie dodatkowej przepustowości na linii Wschód – Zachód (linia E 20) wobec rosnącej wymiany towarowej Unii Europejskiej z krajami Europy Wschodniej i Azją. Z kolei modernizacja linii CMK (E65) usprawni przewozy na kierunku Północ – Południe i dalej do naszych południowych sąsiadów – Czech i Słowacji.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są pierwszym zarządcą infrastruktury w Europie Środkowowschodniej podejmującym takie działania wśród instytucji europejskich. Cieszy nas życzliwie przyjęcie i zainteresowanie z jakim spotkał się nasz projekt w Brukseli – powiedział po spotkaniu Zbigniew Szafrański.

 

Prezentacja

 


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 08.06.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.