24 maja rozpoczyna się kolejna edycja kampanii Bezpieczny przejazd. – „Zatrzymaj się i żyj!”. W Warszawie i 21 miastach Polski organizowane będą briefingi i konferencje prasowe. Symulacje wypadku na przejazdach kolejowo-drogowych mają zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i zagrożenia, których można uniknąć.
Celem kampanii jest zmiana postawy społecznej, kształtowanie i utrwalanie bezpiecznych zachowań na przejazdach, a w konsekwencji zmniejszenie liczby wypadków.
Nieostrożność kierowców powoduje około 98 % wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Kierowcy nagminnie lekceważą znak STOP, sygnały świetlne, slalomem objeżdżają półrogatki lub przejeżdżają tuż pod zamykającymi się zaporami.
Działania kierowane są do kierowców, rowerzystów i pieszych z uwzględnieniem podziału na osoby dorosłe oraz dzieci, a także do mediów, firm i instytucji.
Informacje o kampanii Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” będziemy przekazywać wykorzystując różnorodne formy komunikacji. Będą bilbordy, spoty telewizyjne i radiowe, ”jeżdżące” banery na samochodach, ulotki i plakaty informacyjne adresowane do dzieci i dorosłych, materiały promocyjne w tym zeszyty edukacyjne. Spotkania na przejazdach, w szkołach, na festynach i piknikach, rajdach. Udział w audycjach radiowych i telewizyjnych, debatach o bezpieczeństwie będą uzupełniały i wzmacniały przekaz kampanii.
Hasło kampanii „Zatrzymaj się i żyj!” jest niezmienne od kilku lat: Odwołuje się do emocji odbiorców kampanii, zwraca uwagę na problem wypadków na przejazdach.
Kampania trwa od 2005 roku. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A pierwsze cztery edycje realizowały w miesiącach letnich. Od 2009 roku kampania jest całoroczna.
Kampania w innych krajach. Ponad 50 krajów prowadzi działania propagujące zachowanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych m.in. w ramach projektu ILCAD (International Level Crossing Awareness Day – Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowo-Drogowych).
Informacje o przejazdach kolejowo-drogowych. Sposób zabezpieczenia przejazdów reguluje Rozporządzenie nr 144 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowanie.
Bezpieczeństwo na przejazdach jest zapewnione:
- na przejazdach kategorii A poprzez pracowników kolei strzegących przejazd oraz poprzez urządzenia na przejeździe i znaki drogowe,
- na przejazdach kategorii B poprzez urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejeździe (rogatki oraz sygnalizacja świetlna i dźwiękowa) i znaki drogowe,
- na przejazdach kategorii C poprzez urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejeździe (sygnalizacja świetlna i dźwiękowa) i znaki drogowe, na przejazdach kategorii D poprzez znaki drogowe.
Statystyka
W Polsce w 2011 r. doszło do 205 wypadków na przejazdach. Zginęły 32 osoby, 46 odniosło obrażenia, (w 2010 r. – 257 wypadków, 29 ofiar, 46 rannych).
W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2012 r. było 67 kolizji na przejazdach. Zginęło 6 osób, 10 zostało rannych, (w 2011 r. – 64 kolizji, 7 ofiar, 12 rannych).
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 23.05.2012)