baner
baner
baner
NEEL Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

PLK zaczyna lepiej utrzymywać tory


Krótsza i wygodniejsza podróż na 1,5 tys. km torów, wyższy poziom bezpieczeństwa – to zasadnicze efekty prac utrzymaniowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W 2015 r. spółka wyda na utrzymanie ok. półtora miliarda zł., usprawniła procedury, zatrudnia nowych pracowników, lepiej wykorzystuje specjalistyczny sprzęt. 

Efektem prac utrzymaniowo-naprawczych w 2015 rok jest podwyższenie prędkości jazdy pociągów na ponad 1.500 km torów. To o 500 km wyremontowanych torów więcej niż w 2014 r.

- Kompleksowe remonty m.in. na odcinkach: Oleśnica-Wrocław, Wronki-Krzyż, Toruń Wsch.-Chełmża pozwoliły skrócić czas przejazdu pociągów od grudniowego rozkładu jazdy. Podobne efekty pasażerowie odczuwają także po remoncie linii na odcinku Katowice – Bielsko-Biała, dzięki nim jeździ tam nowoczesny skład pendolino. Działania optymalizacyjne PLK pozwoliły również na szybszą jazdę pociągów na odcinkach Skierniewice – Łódź Widzew oraz Działdowo – Iława – mówi Piotr Wyborski, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury. 

Ważnym efektem prac PLK w 2015 r. jest poprawa warunków dla przewozów towarowych. Zarządca infrastruktury udrożnił wiele linii i torów stacyjnych na Górnym Śląsku, a także wykonał remonty na dużych stacjach towarowych, np. Poznań Franowo czy Lublin Tatary.

- Uzyskanie lepszych czasów przejazdu, to nie tylko duże zadania inwestycyjne. Rośnie znaczenie robót utrzymaniowo-naprawczych, których celem jest przywracanie najlepszych parametrów linii – czyli najwyższych możliwych prędkości jazdy pociągów. Korzystamy również ze zmian w przepisach technicznych, dotyczących użytkowania linii kolejowych. Pozwalają one likwidować ograniczenia prędkości na obiektach inżynierskich i uzyskiwać lepsze parametry jazdy pociągów na łukach – zaznacza Piotr Malepszak, dyrektor Biura Dróg Kolejowych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

Bardzo dobre wyniki działań utrzymaniowych w 2015 r. to efekt właściwej alokacji dostępnych środków utrzymaniowych na linie o największym znaczeniu eksploatacyjnym, na których prace modernizacyjne w najbliższych latach nie są planowane. 

- Przy porównywalnym poziomie finansowania z poprzednimi latami, wykonaliśmy znacznie więcej prac remontowych, takich jak: wymiany podkładów, naprawy przejazdów i naprawy bieżące torów. Wyższa efektywność utrzymania w 2015 r. jest wynikiem reorganizacji terenowych struktur PLK, lepszej logistyki materiałów nawierzchniowych, a także rozwoju krajowego rynku wykonawców – mówi Piotr Wyborski. 

Prace utrzymaniowo-naprawcze pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo i potwierdzają to statystyki. Liczba zdarzeń z przyczyny złego stanu infrastruktury po 11 miesiącach 2015 r. zmniejszyła się w porównaniu z 2013 r. o około 30%. PLK stale usprawnia diagnostykę i utrzymanie, m.in. w zakresie procedur i instrukcji wewnętrznych, dzięki temu lepiej wykorzystane są środki i uzyskiwane coraz lepsze efekty dla podróżnych i przewoźników towarów.

W bieżącym roku został przygotowany przez ekspertów PKP PLK i Ministerstwa projekt programu wieloletniego na utrzymanie i administrowanie infrastrukturą kolejową na lata 2016-23, który gwarantuje stabilność dla funkcjonowania narodowego zarządcy infrastruktury. Projekt programu jest komplementarny z przyjętym Krajowym Programem Kolejowym do roku 2023, obejmującym prace modernizacyjne o wartość 67 mld zł. Wieloletni program utrzymaniowy uzyskał bardzo pozytywne opinie podczas konsultacji społecznych, szczególnie od firm działających na rynku kolejowym i przewoźników. Program będzie dalej procedowany w 2016 r.

PLK konsekwentnie odnawia zasoby specjalistów niezbędnych do utrzymania i eksploatacji sieci kolejowej. W bieżącym roku do spółki przyjęto ponad 2.000 pracowników na stanowiska podstawowe związane z prowadzeniem ruchu i utrzymaniem. PLK prowadzi również intensywne szkolenia dla kandydatów na toromistrzów, automatyków urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz dyżurnych ruchu. Proces rekrutacji i szkoleń będzie kontynuowany. Spółka liczy również na zatrudnienie absolwentów kierunków kolejowych w szkołach, w których prowadzony jest specjalny program stypendialny PLK. 


Autor: PKP PLK

Tagi: pkp plk

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.