Budowę łącznika kolejowego z lotniskiem opóźniają Polskie Linie Kolejowe. Z kolei Szybka Kolej Miejska wytypowała dostawcę pociągów, ale tylko czterech.
Ciąg zdarzeń kompromitujących inwestycję trwa, a miała być ona priorytetem dla Euro 2012. Chodzi o 1,5-kilometrowy łącznik kolejowy lotniska Okęcie z dworcami Zachodnim, Centralnym i Wschodnim (obok Stadionu Narodowego).
Oferty w przetargu na wykonawcę miały być znane w środę. Krzysztof Łańcucki, rzecznik Polskich Linii Kolejowych, poinformował, że termin został kolejny raz przełożony z powodu Mostostalu Warszawa, który oprotestował warunki przetargu.
Pierwotnie zakładano, że pasażerowie z Okęcia zaczną jeździć pociągami do centrum miasta w 2005 roku (kolejarze obwiniają za to czeską firmę projektową Sudop). Kazimierz Peryt, Dyrektor Zespołu Euro 2012 w PLK, w styczniu tego roku przedstawił nowy harmonogram, wg którego budowa miała się rozpocząć w czerwcu tego roku, a zakończyć w połowie 2011 roku. Plany te także zawiodły.
Skutek jest taki, że obok lotniskowych terminali mamy podziemną stację kolejową – w stanie surowym i bez torów. Wciąż nie wiadomo, kiedy ma ruszyć budowa, i kiedy miałaby być zakończona. Koszty inwestycji wzrosły już do ponad 500 mln zł.
Natomiast Szybka Kolej Miejska uporała się w końcu z przetargiem na leasing czterech pociągów dla trasy: Sulejówek – Pruszków. Jednak oficjalny werdykt będzie znany dopiero w poniedziałek. Przyczyny są prozaiczne. Komisja przetargowa musiała poprawić tzw. oczywistą omyłkę w jednej z ofert i poinformować o niej na piśmie prawników konkurencyjnej firmy. A producent pomylił się przy liczeniu wadium o 1 grosz.
– Obie oferty spełniają nasze wymagania. Obie zostały złożone prawidłowo – mówi Leszek Walczak prezes SKM. To oznacza, że przetarg wygra nowosądecki Newag z pociągami 19WE, który złożył niższą ofertę: 87,2 mln zł (to koszty pociągów i rat leasingowych). Bydgoska PESA z pociągami ED-74 była droższa: 119,6 mln zł. A cena stanowi 78 proc. kryteriów przetargowych.
Do drugiego etapu przetargu na 13 pociągów do obsługi lotniska Okęcie SKM zaprosiła też koncerny Bombardier, Newag, PESA i Stadle.
Autor: (źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 11.06.2009)