baner
baner
baner
Cordstrap Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Pociąg na warszawskie lotnisko Okęcie wciąż opóźniony

Budowę łącznika kolejowego z lotniskiem opóźniają Polskie Linie Kolejowe. Z kolei Szybka Kolej Miejska wytypowała dostawcę pociągów, ale tylko czterech.

Ciąg zdarzeń kompromitujących inwestycję trwa, a miała być ona priorytetem dla Euro 2012. Chodzi o 1,5-kilometrowy łącznik kolejowy lotniska Okęcie z dworcami Zachodnim, Centralnym i Wschodnim (obok Stadionu Narodowego).

Oferty w przetargu na wykonawcę miały być znane w środę. Krzysztof Łańcucki, rzecznik Polskich Linii Kolejowych, poinformował, że termin został kolejny raz przełożony z powodu Mostostalu Warszawa, który oprotestował warunki przetargu.

Pierwotnie zakładano, że pasażerowie z Okęcia zaczną jeździć pociągami do centrum miasta w 2005 roku (kolejarze obwiniają za to czeską firmę projektową Sudop). Kazimierz Peryt, Dyrektor Zespołu Euro 2012 w PLK, w styczniu tego roku przedstawił nowy harmonogram, wg którego budowa miała się rozpocząć w czerwcu tego roku, a zakończyć w połowie 2011 roku. Plany te także zawiodły.

Skutek jest taki, że obok lotniskowych terminali mamy podziemną stację kolejową – w stanie surowym i bez torów. Wciąż nie wiadomo, kiedy ma ruszyć budowa, i kiedy miałaby być zakończona. Koszty inwestycji wzrosły już do ponad 500 mln zł.

Natomiast Szybka Kolej Miejska uporała się w końcu z przetargiem na leasing czterech pociągów dla trasy: Sulejówek – Pruszków. Jednak oficjalny werdykt będzie znany dopiero w poniedziałek. Przyczyny są prozaiczne. Komisja przetargowa musiała poprawić tzw. oczywistą omyłkę w jednej z ofert i poinformować o niej na piśmie prawników konkurencyjnej firmy. A producent pomylił się przy liczeniu wadium o 1 grosz.

– Obie oferty spełniają nasze wymagania. Obie zostały złożone prawidłowo – mówi Leszek Walczak prezes SKM. To oznacza, że przetarg wygra nowosądecki Newag z pociągami 19WE, który złożył niższą ofertę: 87,2 mln zł (to koszty pociągów i rat leasingowych). Bydgoska PESA z pociągami ED-74 była droższa: 119,6 mln zł. A cena stanowi 78 proc. kryteriów przetargowych.

Do drugiego etapu przetargu na 13 pociągów do obsługi lotniska Okęcie SKM zaprosiła też koncerny Bombardier, Newag, PESA i Stadle.


Autor: (źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 11.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.