baner
baner
baner
IME-AUTOLIFT POLSKA

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Pociąg na warszawskie lotnisko Okęcie wciąż opóźniony

Budowę łącznika kolejowego z lotniskiem opóźniają Polskie Linie Kolejowe. Z kolei Szybka Kolej Miejska wytypowała dostawcę pociągów, ale tylko czterech.

Ciąg zdarzeń kompromitujących inwestycję trwa, a miała być ona priorytetem dla Euro 2012. Chodzi o 1,5-kilometrowy łącznik kolejowy lotniska Okęcie z dworcami Zachodnim, Centralnym i Wschodnim (obok Stadionu Narodowego).

Oferty w przetargu na wykonawcę miały być znane w środę. Krzysztof Łańcucki, rzecznik Polskich Linii Kolejowych, poinformował, że termin został kolejny raz przełożony z powodu Mostostalu Warszawa, który oprotestował warunki przetargu.

Pierwotnie zakładano, że pasażerowie z Okęcia zaczną jeździć pociągami do centrum miasta w 2005 roku (kolejarze obwiniają za to czeską firmę projektową Sudop). Kazimierz Peryt, Dyrektor Zespołu Euro 2012 w PLK, w styczniu tego roku przedstawił nowy harmonogram, wg którego budowa miała się rozpocząć w czerwcu tego roku, a zakończyć w połowie 2011 roku. Plany te także zawiodły.

Skutek jest taki, że obok lotniskowych terminali mamy podziemną stację kolejową – w stanie surowym i bez torów. Wciąż nie wiadomo, kiedy ma ruszyć budowa, i kiedy miałaby być zakończona. Koszty inwestycji wzrosły już do ponad 500 mln zł.

Natomiast Szybka Kolej Miejska uporała się w końcu z przetargiem na leasing czterech pociągów dla trasy: Sulejówek – Pruszków. Jednak oficjalny werdykt będzie znany dopiero w poniedziałek. Przyczyny są prozaiczne. Komisja przetargowa musiała poprawić tzw. oczywistą omyłkę w jednej z ofert i poinformować o niej na piśmie prawników konkurencyjnej firmy. A producent pomylił się przy liczeniu wadium o 1 grosz.

– Obie oferty spełniają nasze wymagania. Obie zostały złożone prawidłowo – mówi Leszek Walczak prezes SKM. To oznacza, że przetarg wygra nowosądecki Newag z pociągami 19WE, który złożył niższą ofertę: 87,2 mln zł (to koszty pociągów i rat leasingowych). Bydgoska PESA z pociągami ED-74 była droższa: 119,6 mln zł. A cena stanowi 78 proc. kryteriów przetargowych.

Do drugiego etapu przetargu na 13 pociągów do obsługi lotniska Okęcie SKM zaprosiła też koncerny Bombardier, Newag, PESA i Stadle.


Autor: (źródło: Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 11.06.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.