- Ten dzień jest dobrym dla kolei, ale też ważnym dla
gospodarki polskiej i słowackiej -powiedział minister infrastruktury Cezary
Grabarczyk na otwarciu mostu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 15 stycznia
2011 r. dokonały uroczystego otwarcia mostu na rzece Poprad, na linii kolejowej
Tarnów – Leluchów, pomiędzy Nowym Sączem Biegonicami a Starym Sączem.
W
uroczystym otwarciu obiektu uczestniczył minister infrastruktury Cezary
Grabarczyk, posłowie, senatorowie, władze państwowe i samorządowe, prezes PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A. Zbigniew Szafrański.
W ciągu pół roku udało
się zaprojektować i odbudować most na Popradzie. Ten dzień jest dobrym dla
kolei, ale też ważnym dla gospodarki polskiej i słowackiej, bo odtworzyliśmy
połączenie z naszym południowym sąsiadem. Ta linia ma jeszcze większe znaczenie,
bo to droga na Bałkany" - powiedział Cezary Grabarczyk.
Minister
podziękował wszystkim, którzy przyczynili się do szybkiej odbudowy kolejowej
przeprawy.
Most został odbudowany po zniszczeniach, jakim uległ wskutek
powodzi w dniach 4-5 czerwca 2010 r. Dzięki odbudowie mostu kolejowego, zostanie
przywrócony ruch pociągów w Dolinę Popradu, do Krynicy i na Słowację, co ucieszy
mieszkańców, lokalne władze, a także kolejarzy, którzy będą mogli wrócić do
pracy na Sądecczyznę” – powiedział Włodzimierz Żmuda, Dyrektor Oddziału Centrum
Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Krakowie.
Działanie żywiołu spowodowało zmianę nurtu rzeki Poprad,
podmycie lewego brzegu oraz filarów mostu.
W konsekwencji nastąpiło
wywrócenie filarów, zerwanie, przemieszczenie i opadnięcie przęseł obiektu,
uszkodzenie toru na odcinku 230 m przed mostem, który został przemieszczony,
zdeformowany i częściowo odrzucony poza nasyp kolejowy oraz uszkodzenie sieci
trakcyjnej na długości mostu i przyległych odcinkach.
PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. podjęły natychmiastowe działania mające na celu odbudowę mostu i przywrócenie ruchu pociągów, poprzez rozpoczęcie procedury wyboru Wykonawcy
robót oraz pozyskanie środków na realizację przedsięwzięcia.
27 lipca
2010 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Krakowie zawarły umowę z firmą INTOP Tarnobrzeg Sp z o.o. na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pod nazwą : „Przywrócenie do stanu
pierwotnego zniszczonej części mostu kolejowego na rzece Poprad, na linii
kolejowej nr 96 Tarnów – Leluchów, na szlaku Nowy Sącz Biegonice – Stary
Sącz”.
Zakres robót obejmował odbudowę mostu, podtorza i nawierzchni
kolejowej na obiekcie i na dojazdach, budowę urządzeń sterowania ruchem
kolejowym, telekomunikacji i sieci trakcyjnej, a także regulację koryta rzeki i umocnienie brzegów na długości 150 m poniżej mostu i 500 m powyżej
mostu.
Wartość robót wyniosła 13.155.540,37 PLN netto, w tym środki
budżetowe : 12.000.000,00 PLN.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 16.01.2011)