baner
baner
baner
ASMO Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Pociągi sparaliżował JRJ

W czwartek w stolicy podczas blokady pociągów w tunelu pasażerowie zaczęli wychodzić i przechodzić pod wagonami. Sytuacja była niebezpieczna bo składy zaczęły cofać. Za kłopoty PKP odpowiada skrzynka o wymiarach 20, na 15, na 10 cm, czyli niewielki przekaźnik kontroli położenia pojazdów JRJ. To dzięki niemu kontroler ruchu wie, w którą stronę pociąg pojedzie po przejechaniu rozjazdu.

Na warszawskich torowiskach przekaźników JRJ jest kilka tysięcy. Kolejarze twierdzą, że są prawie niezawodne, ale gdy zdarzy się awaria, podróżnych czeka koszmar.

- Nie wiemy jaka jest dokładna przyczyna awarii. Uszkodzony przekaźnik jest wciąż zaplombowany i w takim stanie musimy dostarczyć go producentowi, który przeprowadzi ekspertyzę. Mam jednak nadzieję, że to już koniec czarnej serii. Te urządzenia psują się niezwykle rzadko, a nam przytrafiło się to drugi raz w ciągu dwóch dni. – mówi Jan Telecki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP.

Przekaźnik JRJ jest elementem systemu sterowania ruchem, który na pulpit kontrolera ruchu przesyła informacje położeniu rozjazdu, tzn. czy np. pociągi będą jechać prosto, czy skręcać. Oczywiście to bardzo istotne, aby np. nie skierować dwóch składów na ten sam tor. Kiedy przekaźnik nie daje sygnału, kontroler nie może wyrazić zgody, na przejazd pociągu.

Awaria z 2 lipca była szczególna, ponieważ nastąpiła na ostatnim rozjeździe przed wjazdem do tunelu średnicowego blokując dwa, sprzężone ze sobą rozjazdy. Ponadto przekaźnik zepsuł się ok. godz. 8, czyli w czasie komunikacyjnego szczytu. – Co trzy minuty kolejny pociąg stawał w korku, a nasze ekipy próbowały ręcznie sterować ruchem. Ale to zajmuje zawsze więcej czasu, niż automatyczne sterowanie – powiedział Telecki.

Pomiędzy dworcami Wschodnim i Zachodnim system kontroli ruchu pamięta lata 60-te, ale podobno ma to ulec zmianie. – Tak, czas na zmiany. Trwają przygotowania do modernizacji linii średnicowej. W ramach prac będą wymieniane urządzenia do kontroli ruchu na w pełni skomputeryzowane – dodaje Telecki.


Autor: (źródło: mjc, tvnwarszawa.pl, 02.07.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.