baner
baner
baner
TIMEX S.A. Hoesch Schwerter Profile GmbH

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Pociągiem na lotnisko

Najbliższe lata „zbliżą” lotniska do centrów miast. Połączenie kolejowe na lotnisko to obecnie standard europejski i tak będzie również w wielu przypadkach w Polsce.

Taki sposób dojazdu do portu lotniczego znamy przede wszystkim z zagranicznych wojaży. Pociągiem dojeżdżamy na część londyńskich lotnisk, kolej umożliwia nam szybkie dostanie się na oddalone od miasta lotnisko Malpensa w Mediolanie. Połączeniem kolejowym do portu lotniczego może się pochwalić Moskwa i wiele innych miast na świecie. W Polsce po szynach można dojechać na razie tylko na jedno lotnisko – podkrakowskie Balice. Pierwszy pociąg po przystosowanej do ruchu pasażerskiego bocznicy ze stacji Kraków Główny dojechał w 2006 roku.

To rozwiązanie sprawdziło się – pasażer odlatujący z Krakowa może liczyć co pół godziny na szynobus, który zawiezie go na przystanek oddalony o kilkaset metrów od terminalu. Z marszu do terminalu można zrezygnować na korzyść jazdy wahadłowym autobusem, który zatrzymuje się przy peronie. Ten nieco prowizoryczny stan rzeczy ma się jednak nieco zmienić. PKP Polskie Linie Kolejowe przedłużą tor o 500 metrów, bezpośrednio do samego terminalu i zelektryfikują go. Na razie do Balic jeżdżą tylko pociągi o napędzie spalinowym. Na inwestycji zyskają również mieszkańcy dojeżdżający do centrum Krakowa – na remontowanym odcinku mogą powstać nawet trzy przystanki. Roboty budowlane, których koszt jest przewidziany na około 230 mln złotych, zakończą się w pierwszej połowie 2012 roku. 

W pierwszym kwartale 2012 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały zakończenie zasadniczych robót budowlanych związanych z budową tunelu prowadzącego do podziemnej stacji tuż przy lotnisku na warszawskim Okęciu. Pociągi odjeżdżające z tej stacji do centrum Warszawy dotrą w około 20 minut. Nowobudowana łącznica kolejowa, odchodząca od linii Warszawa – Radom liczy około 2 km, zaś długość samego dwutorowego tunelu, zakończonego stacją, to około 1 km. Linia na Okęcie wpłynie na poprawę warunków komunikacyjnych, zarówno w układzie miejskim, jak i podmiejskim. Takie połączenie służyć będzie podróżującym na lotnisko pasażerom, a także osobom codziennie dojeżdżającym do pracy. Dzięki likwidacji barier architektonicznych i odpowiednim przystosowaniu stacji kolejowej MPL Okęcie wzrośnie dostępność transportu do Portu Lotniczego im. F. Chopina dla osób niepełnosprawnych. Koszt całej inwestycji zapewniającej wygodny i przede wszystkim szybki, dojazd do centrum stolicy to ponad 300 mln zł.

Kolejną inwestycją, mającą przyśpieszyć dojazd do lotniska jest budowa połączenia kolejowego miast Górnego Śląska i Zagłębia z lotniskiem w Pyrzowicach. Obecnie na katowickie lotnisko można dojechać autobusem lub własnym samochodem. Podróż koleją skróci czas dojazdu z centrum Katowic o ponad połowę, zajmie około 25 minut. To bardzo duża inwestycja, której koszt jest szacowany na około 1,5 mld złotych. PKP Polskie Linie Kolejowe muszą zmodernizować 15 kilometrów istniejących torów. Zaś między Bytomiem, Piekarami Śląskimi i portem lotniczym w Pyrzowicach musi powstać nowy szlak kolejowy o ponad dwdziestokilometrowej długości. To będzie kolej na miarę XXI wieku, która z pewnością ułatwi rozwój podkatowickiemu lotnisku. Pociągi po nowej trasie będą mogły pojechać z prędkością 160km/h.
To nie wszystkie połączenia kolejowe „lotnisko – centrum miasta”, mające ułatwić pasażerom dojazd do lotnisk, nad którymi pracują PKP Polskie Linie Kolejowe.

Możliwość sprawnego dojazdu na lotnisko zyskają również mieszkańcy Olsztyna, poprzez budowę ok. 2 km linii kolejowej do terminala Portu Lotniczego Mazury wraz z urządzeniami sterowania ruchem oraz peronu z wiatą przystankową przy terminalu lotniczym. Rewitalizacja liczącej 55 km linii Olsztyn – Szczytno – Szymany ma pozwolić na uruchomienie szybkich połączeń pomiędzy stolicą regionu a regionalnym lotniskiem w Szymanach. Prędkość pociągów ma zwiększyć się do 100 km/h, a podróż ma potrwać ok. 45 minut. Całość inwestycji, finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013 kosztuje około 115 mln złotych.

W województwie zachodniopomorskim koleją na lotnisko w Goleniowie będzie się można dostać ze Szczecina i z Kołobrzegu. Czas jazdy pociągiem ze stolicy województwa wyniesie około 40 minut. Jednotorowa łącznica o długości ok. 4 kilometrów, umożliwi jazdę autobusów szynowych z prędkością od 40 do 100 km/h. Na terenie portu lotniczego łącznica zakończona będzie przystankiem czołowym, z peronem wyposażonym w wiatę. Przeprowadzona modernizacja zminimalizuje ograniczenia szybkości, poprawi stan infrastruktury kolejowej oraz bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego. Zakończenie projektu, finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego planowane jest w 2013 roku.

W 2012 roku ma skończyć się budowa kolejnego połączenia kolejowego na lotnisko regionalne. We wschodniej Polsce będzie to liczące ponad 2 km połączenie kolejowe od stacji Świdnik do terminalu Portu Lotniczego Lublin. Czas przejazdu koleją z Lublina będzie krótszy o około 15 minut niż podróż autem. Budowa toru dojazdowego do Portu Lotniczego przyniesie również korzyści w transporcie towarowym, z uwagi na budowę terminalu Cargo w obrębie lotniska.

Budowa połączeń kolejowych z lotniskami jest priorytetowym zadaniem przed zbliżającymi się Mistrzostwami Europy w piłce nożnej, ze względu na potrzebę przygotowania miast do obsługi przewozów pasażerskich przewidywanych w owym czasie. Jednak stworzenie dogodnych warunków poruszania się pasażerów między centrami miast, a portami lotniczymi jest istotnym przedsięwzięciem nie tylko w związku z mającym się odbyć EURO 2012. Umożliwi ono odciążenie komunikacji miejskiej, a także stworzy węzły przesiadkowe (kolej, autobus, tramwaj, metro). Zmniejszenie kosztów zewnętrznych transportu, związanych z zanieczyszczeniami powietrza i hałasem w centrach aglomeracji w wyniku przejęcia przez kolej części pasażerów z komunikacji autobusowej oraz komunikacji indywidualnej, a także poprawa estetyki infrastruktury kolejowej (oświetlenie, tablice informacyjne, zabezpieczenia dla osób niewidomych, nawierzchnia peronów) to kolejne pozytywne aspekty kolejowych inwestycji.


Autor: (źródło: Maciej Dutkiewicz, PKP PLK S.A., 01.12.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.