Memorandum zostało podpisane w trzech językach przez Michaiła Pawłowicza Akułowa, Dyrektora Generalnego Federalnej Pasażerskiej Kompanii z Rosji, Władimira Borisowicza Michajluka, Zastępcę Naczelnego Dyrektora Kolei Białoruskich, Janusza Malinowskiego, Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A. oraz przez Aleksander Wasiliewicz Iwańko, Naczelnego Dyrektora Głównego Zarządu Przewozów Pasażerskich Kolei Ukraińskich.
- Bardzo się cieszę, że udało nam się zorganizować to ważne spotkanie całego kierownictwa kolei z Rosji, Białorusi, Ukrainy i Polski. Dziś nie spotykamy się by podpisać list intencyjny, ale po to by podpisać memorandum mówiące o zakończeniu naszych prac. Podpisując stosowny dokument finalizujemy naszą ciężką pracę. Naszym wspólnym celem jest jak najlepsza obsługa pasażerów, klientów, kibiców - rozpoczął spotkanie Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że dzisiejsza uroczystość ma miejsce w Polsce. Prace nad przygotowaniami do Euro 2012 rozpoczęliśmy następnego dnia po przeprowadzeniu losowania. Odbyliśmy szereg spotkań i rozmów. Rok 2011 był momentem przywrócenia liczby pasażerów, którzy podróżowali pomiędzy Polską a Rosją przed kryzysem. Wierzymy, że rok 2012 będzie rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów - powiedział Michaił Pawłowicz Akułow, Generalny Dyrektor Federalnej Pasażerskiej Kompanii z Rosji.
- Od razu po ogłoszeniu wyników wraz z partnerami z Polski i Rosji utworzyliśmy szereg grup roboczych. Nasi specjaliści obliczyli frekwencję pasażerów i na tej podstawie mogliśmy stworzyć siatkę połączeń. Dziennie między Polską i Ukrainą będzie kursować 18 pociągów. Z Rosją jesteśmy w stanie uruchomić około 20 pociągów. Oprócz dodatkowych składów, na trasie Kijów - Berlin oraz Kijów - Warszawa, pojawią się pociągi stałego kursowania - powiedział Aleksander Wasiliewicz Iwańko, Naczelny Dyrektor Głównego Zarządu Przewozów Pasażerskich Kolei Ukraińskich.
- Włożyliśmy wiele pracy, by zwiększyć możliwości przewozowe kibiców na Euro 2012. Uruchomimy osiem specjalnych, dodatkowych pociągów do Polski, w tym trzy bez przesiadek. Współpracujemy ze służbami celnymi w celu usprawnienia procedur przewozów. Koleje Białoruskie zrobiły wszystko by zapewnić jak największy komfort pasażerów - powiedział Władimir Borisowicz Michajluk, Zastępca Naczelnego Dyrektora Kolei Białoruskich.
O połączeniach ze Wschodem
Od 8 czerwca do 1 lipca 2012 roku w Polsce i na Ukrainie odbędzie się turniej Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012™. W rozgrywkach weźmie udział 16 reprezentacji narodowych, w tym drużyny Rosji, Ukrainy i Polski. Mecze rozgrywane będą w czterech polskich miastach: Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu oraz czterech ukraińskich: Kijowie, Charkowie, Doniecku i Lwowie. Przewoźnicy w związku z tym zaplanowali uruchomienie szerokiej siatki połączeń dla kibiców udających się na mecze do Polski oraz na Ukrainę.
Polska - Ukraina
Obecnie między tymi krajami realizowane są cztery regularne połączenia (Kijów - Berlin - Kijów; Kijów - Warszawa Gdańska - Kijów; Przemyśl - Wrocław - Przemyśl oraz Przemyśl - Lwów - Przemyśl), w których oferowanych jest 2450 miejsc.
W czasie EURO 2012™ w komunikacji Polska - Ukraina kursować będzie 5 par pociągów dodatkowych. W związku z różnicą w szerokości torów w obu krajach, zdecydowano, że przy kursowaniu pociągów dodatkowych zastosowane zostaną dwa rozwiązania. Pierwsze, to przesiadka przy jednym peronie z pociągu na torze 1435 mm do pociągu na torze 1520 mm i odwrotnie - na stacjach Chełm, Jagodin i Przemyśl. Drugie, to tradycyjna wymiana wózków wagonowych na funkcjonujących obecnie punktach przestawczych w Przemyślu i Jagodinie.
Strony, polska i ukraińska, uzgodniły kursowanie 3 pociągów dodatkowych na trasie Przemyśl - Lwów (po torze 1520 mm) w dniach 9, 13 i 17 czerwca oraz 3 pociągów relacji Lwów - Przemyśl (również po torze 1520 mm) w dniach 10, 14 i 18 czerwca. Pociągi te będą skomunikowane na stacji Przemyśl z pociągami kursującymi na linii Kraków - Przemyśl. Dodatkowo, 25 czerwca i 2 lipca kursować będą pociągi relacji Kijów - Warszawa Gdańska oraz Warszawa Gdańska - Kijów.
Polska - Rosja
Obecnie, każdej doby, Warszawę i Moskwę łączy jedno połączenie kolejowe, oferujące ok. 240 miejsc. W związku z tym, że na każdy mecz drużyny Rosji rozgrywany w Polsce przyjedzie ok. 3500 kibiców, PKP Intercity wraz z partnerem rosyjskim planują uruchomić 7 par dodatkowych pociągów: 3 pary połączeń bezpośrednich Moskwa - Warszawa, realizowanych 12 wagonami sypialnymi każdy oraz 4 pary pociągów - po 14 wagonów każdy - w relacji Moskwa - Terespol, gdzie kibice przesiądą się do pociągów relacji Terespol - Wrocław/Warszawa. W relacji powrotnej do Rosji przesiadanie się podróżnych odbywać się będzie na stacji Brześć. PKP Intercity zajmie się również na terenie Polski obsługą eksploatacyjną 42 pociągów specjalnych jakie Koleje Rosyjskie zamówiły na czas rozgrywek.
O przygotowaniach Spółki PKP Intercity do Euro 2012
W czasie Euro 2012™, PKP Intercity uruchomi 50 dodatkowych pociągów w komunikacji krajowej oraz 79 w komunikacji międzynarodowej. Dodatkowe składy zabiorą na mecze w sumie ponad 45 000 kibiców. Będą one zestawione z 11 wagonów, co każdorazowo zapewni pulę od 800 do 900 miejsc. Na wypadek większej niż szacowana frekwencja, na stacjach Warszawa Wschodnia, Poznań Główny, Wrocław Główny i Gdynia/Gdańsk Główny przewoźnik zabezpieczy, w dniu rozgrywanych w tych miastach meczów, co najmniej jeden dodatkowy skład, gotowy do natychmiastowego uruchomienia zaraz po zakończeniu meczu.
W barwach Przewoźnika jeździć będzie blisko 1700 wagonów i 261 lokomotyw. Spółka zapewni również specjalne wsparcie na dworcach dla polskich i zagranicznych kibiców. W celu lepszej kontroli sprzedaży biletów zostanie wprowadzona pełna rezerwacja miejsc w dodatkowych pociągach kursujących do Miast Gospodarzy.
PKP Intercity zostało partnerem międzynarodowego programu Polish Pass - jedna karta z zakodowanym wachlarzem usług m. in. z możliwością rezerwacji hoteli, ubezpieczenia medycznego, biletów na komunikację lotniczą i miejską oraz usług przewozowych PKP IC. Przewoźnik stworzył również ofertę ICkarnet, która pozwala na nieograniczoną liczbę przejazdów w ciągu trzech kolejnych dni.
Od grudnia 2011 roku działa nowa strona przewoźnika, www.intercity.pl, która jest dostępna w czterech wersjach językowych (polski, angielski, niemiecki i rosyjski). Na nowej stronie stworzono też jedną, dedykowaną Euro 2012™ zakładkę, w której pasażer znajdzie wszelkie informacje na temat transportu pociągami Spółki.
Autor: (źródło: PKP S.A., 16.04.2012)