baner
baner
baner
Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „TOR-KRAK” Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Podpisanie umowy na dofinansowanie modernizacji 68 wagonów PKP Intercity

17 lipca 2012, PKP Intercity podpisało umowę na dofinansowanie projektu modernizacji 68 wagonów pasażerskich, które kursować będą w pociągach TLK na trasie Przemyśl – Szczecin. Dzięki odnowieniu taboru i przystosowaniu go do prędkości 160 km/h, czas przejazdu na tej trasie skróci się docelowo o prawie 4 godziny. Wartość całkowita inwestycji to prawie 180 mln złotych, z czego ponad 60 mln pochodzić będzie ze środków Unii Europejskiej.

Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl – Szczecin” odbyło się w warszawskiej siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie przewoźnika w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt przedsięwzięcia – modernizacji 68 wagonów - to 179 196 363 zł, z czego ze środków unijnych PKP Intercity otrzyma 60 352 675,81 zł.

Przedmiotem projektu jest modernizacja 68 wagonów pasażerskich, przeznaczonych do obsługi połączenia kolejowego na trasie Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Katowice – Opole - Wrocław – Poznań – Szczecin, pociągami kategorii TLK (Twoje Linie Kolejowe). Zmodernizowany tabor będzie m.in. wyposażony w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, wydzielona zostanie powierzchnia do przewozu rowerów, a same wagony będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h.

Modernizacja wagonów pozwoli również na skrócenie o 222 minuty czasu przejazdu dla pociągów TLK, kursujących w relacji Przemyśl – Szczecin. Czas przejazdu, z obecnych 14 godz. 19 min., skrócony zostanie do 10 godz. 37 min. Oszczędności czasu wynikać będą zarówno z modernizacji wagonów, a także z realizowanych równolegle projektów inwestycyjnych infrastruktury kolejowej.

„Obecnie jednym z priorytetów naszej Spółki są inwestycje taborowe, które w znaczący sposób zmienią postrzeganie kolei. W najbliższym czasie planujemy ogłoszenie kolejnych przetargów na zakup nowego taboru, chcemy jak najlepiej wykorzystać fundusze unijne” – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

PKP Intercity zmodernizuje zarówno wagony klasy pierwszej, jak i drugiej. Część z nich zostanie przekształcona w wagony bezprzedziałowe i dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów, a kolejne 10 zostanie przystosowanych do świadczenia usług gastronomicznych. Przeznaczony do modernizacji tabor obecnie nie jest przez przewoźnika użytkowany – są to wagony niesprawne i wyłączone z eksploatacji.

Wszystkie wagony zostaną pomalowane farbami chemoutwardzalnymi o podwyższonej jakości i antygraffiti. Wewnątrz i na zewnątrz zostaną zamontowane tablice świetlne, a pasażerowie będą mieli dostęp do gniazdek elektrycznych. Zmodernizowane wagony wyposażone zostaną również w klimatyzację oraz WC z zamkniętym obiegiem. Dodatkowo Przewoźnik planuje by w wagonach znalazły się urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej.

W przypadku udogodnień dla osób niepełnosprawnych, w ramach modernizacji, przystosowane zostaną toalety, drzwi wejściowe do wagonów, jak i do przedziałów wraz z korytarzami, tak by mogły poruszać się po nich osoby np. na wózkach. Wagony zostaną również wyposażone w platformy wjazdowe lub urządzenia dźwigowe.

Obecnie PKP Intercity prowadzi cztery istotne projekty modernizacji i zakupu taboru - pociągów oraz wagonów. Ich wartość wynosi 580 mln Euro (ok. 2,5 mld złotych). Wszystkie projekty są współfinansowane ze środków UE. W 2011 roku spółka wykonała naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W 2012 roku PKP Intercity zaplanowało naprawy rewizyjne ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi HS RST oraz 30 wagonami piętrowymi.

Pod koniec czerwca br. PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostarczenie, zabudowę, uruchomienie oraz wdrożenie do eksploatacji 9 kompletów urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2 wraz z systemem GSM-R na lokomotywach typu SIEMENS ES64U4 „Husarz”. Postepowanie przetargowe odbędzie się w trybie negocjacji. Europejski System Sterowania Pociągiem – ETCS (European Train Control System) zapewnia realizację sygnalizacji kabinowej i ciągłą kontrolę pracy maszynisty. Ideą tego systemu jest zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów. Zgodnie z obecnie obowiązującymi polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/h wymaga sygnalizacji kabinowej. ETCS posiada obecnie trzy poziomy wdrożeń w zależności od potrzeb zarządów kolei.

Po pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku PKP Intercity odnotowała 13,4 mln zł zysku. Dla porówna od stycznia do maja zeszłego roku wynik netto PKP Intercity wyniósł minus 32,9 mln zł, a w tym samym okresie 2010 r. było to minus 128,3 mln zł. W 2012 roku w ciągu pierwszych pięciu miesięcy Spółka wydała na naprawę taboru 66,1 mln zł. To jest o ok. 20 mln zł więcej, niż w tym samym czasie 2011 roku.


Autor: (źródło: PKP Intercity, 17.07.2012)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.