baner
baner
baner
PZPHE ELTOM Sp. z o.o. Sp. K.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Podróż pociągiem po dwóch regionalnych trasach w woj. pomorskim będzie szybsza

W dniu 5 października 2011r. w siedzibie PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Gdańsku podpisano dwie umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadań pn.:

  • "Rewitalizacja i modernizacja tzw. ,,Kościerskiego korytarza kolejowego" – odcinka Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej nr 201"- Etap I,
  • "Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Helskiego korytarza kolejowego" – linii kolejowej nr 213 Reda – Hel". 


Projekty są współfinansowane z UE – EFRR, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013. 

Ad. 1. "Rewitalizacja i modernizacja tzw. ,,Kościerskiego korytarza kolejowego" – odcinka Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej nr 201"- Etap I 

Zakres prac obejmuje w szczególności:

  • kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 16,530 km toru;
  • kompleksową naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów – 1,615 km toru;
  • kompleksową naprawę bieżącą na długości 60,329 km toru;
  • lokalne wzmocnienie podtorza;
  • wymianę 4 rozjazdów;
  • zabudowę dwóch nowych rozjazdów na odbudowywanym posterunku odgałęźnym Glincz, co umożliwi w przyszłości przywrócenie połączenia między liniami kolejowymi nr 201 i 229;
  • zmianę sposobu zabezpieczenia przejazdów i przejść dla pieszych - instalację 3 kompletów urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej i 1 kompletu telewizji przemysłowej, a także naprawę nawierzchni na 20 przejazdach;
  • naprawę istniejących peronów i urządzeń do obsługi podróżnych na 13 stacjach i przystankach osobowych oraz budowę peronu i urządzeń obsługi podróżnych na 1 przystanku osobowym wraz z ustawieniem małych wiat i wymianą oświetlenia;
  • naprawę 11 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 wiaduktów kolejowych i 1 mostu;
  • modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
  • modernizację urządzeń elektroenergetycznych i urządzeń łączności kolejowej. 


Trasa Kościerzyna – Gdańsk Osowa jest linią jednotorową, natomiast na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna dwutorową. Jest to linia o dużym znaczeniu dla pasażerskich przewozów regionalnych oraz towarowych. Jest szczególnie popularna w czasie wakacji. 

Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna-Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa-Gdynia, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 20 - 30 minut w zależności od taboru oraz poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Koszt całkowity projektu wynosi 106 628 145,56 PLN brutto, w tym wartość prac projektowych i robót budowlanych 104 346 268,90 PLN brutto.

Inwestycja przyczyni się do poprawy spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego. Ponadto rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 201 przyczyni się zarówno do poprawy dostępności mieszkańców do rynków pracy i edukacji, jak również poprawy dostępności do obszarów unikatowych pod względem naturalnych zasobów przyrodniczych oraz atrakcyjnych turystycznie i inwestycyjnie (Szwajcaria Kaszubska, Bory Tucholskie). Projekt rewitalizacji i modernizacji korytarza kościerskiego jest ściśle powiązany z realizacją projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. Etap I w ramach POIiŚ 2007 – 2013, koordynowanego przez Spółkę PKM S.A. i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. 

Ad. 2. "Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Helskiego korytarza kolejowego" – linii kolejowej nr 213 Reda-Hel"

Zakres prac obejmuje w szczególności:

  • kompleksową wymianę nawierzchni kolejowej na długości 10,797 km;
  • kompleksową naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów na długości 23,305 km;
  • kompleksową naprawę bieżącą na długości 24,055 km;
  • lokalne wzmocnienie podtorza;
  • wymianę 11 rozjazdów;
  • zmianę sposobu zabezpieczenia przejazdów i przejść dla pieszych - instalację 23 kompletów urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej i 10 kompletów telewizji przemysłowej, a także naprawę nawierzchni na 90 przejazdach;
  • naprawę istniejących peronów i urządzeń do obsługi podróżnych na 14 stacjach i przystankach osobowych wraz z ustawieniem małych wiat i wymianą oświetlenia;
  • naprawę 5 obiektów inżynieryjnych, w tym 2 wiaduktów kolejowych i 3 mostów;
  • modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym;
  • modernizację urządzeń elektroenergetycznych i urządzeń łączności kolejowej. 


Linia Reda – Hel jest linią jednotorową, czynną, niezelektryfikowaną, pasażersko-towarową; jest jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce. 

Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h (a na odcinku Puck – Władysławowo do 90km/h), a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15 - 25 minut w zależności od zastosowanego taboru oraz poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

Koszt całkowity projektu wynosi 117 171 171,32 PLN brutto, w tym wartość prac projektowych i robót budowlanych 114 837 974,79 PLN brutto.

Projekt ma ponadregionalny charakter, gdyż trasa kolejowa z Redy do Helu posiada status linii kolejowej o znaczeniu państwowym. Inwestycja zapewni sprawniejszy dojazd do popularnych, szczególnie w czasie wakacji miejscowości (Puck, Władysławowo, Jastarnia, Hel). Rewitalizacja linii kolejowej przyczyni się zarówno do poprawy dostępności mieszkańców do rynków pracy i edukacji, jak również poprawy dostępności do obszarów unikatowych pod względem naturalnych zasobów przyrodniczych oraz atrakcyjnych turystycznie (Półwysep Helski). Realizacja projektu przyczyni się także do odciążenia systemu transportu drogowego. Zrewitalizowana linia kolejowa będzie alternatywą dla drogi wojewódzkiej nr 216 i przyczyni się do zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko naturalne.

Termin realizacji kontaktów wynosi 27 miesięcy od dnia podpisania umowy. Obydwa zadania w systemie „projektuj-buduj" zrealizuje firma Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.


Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 19.10.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.