Projekty są współfinansowane z UE – EFRR, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.
Ad. 1. "Rewitalizacja i modernizacja tzw. ,,Kościerskiego korytarza kolejowego" – odcinka Kościerzyna – Gdynia linii kolejowej nr 201"- Etap I
Zakres prac obejmuje w szczególności:
Trasa Kościerzyna – Gdańsk Osowa jest linią jednotorową, natomiast na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna dwutorową. Jest to linia o dużym znaczeniu dla pasażerskich przewozów regionalnych oraz towarowych. Jest szczególnie popularna w czasie wakacji.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości maksymalnej od 100 do 120 km/h na odcinku Kościerzyna-Gdańsk Osowa i do 100 km/h na odcinku Gdańsk Osowa-Gdynia, a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 20 - 30 minut w zależności od taboru oraz poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Koszt całkowity projektu wynosi 106 628 145,56 PLN brutto, w tym wartość prac projektowych i robót budowlanych 104 346 268,90 PLN brutto.
Inwestycja przyczyni się do poprawy spójności i efektywności regionalnego systemu transportowego. Ponadto rewitalizacja odcinka linii kolejowej nr 201 przyczyni się zarówno do poprawy dostępności mieszkańców do rynków pracy i edukacji, jak również poprawy dostępności do obszarów unikatowych pod względem naturalnych zasobów przyrodniczych oraz atrakcyjnych turystycznie i inwestycyjnie (Szwajcaria Kaszubska, Bory Tucholskie). Projekt rewitalizacji i modernizacji korytarza kościerskiego jest ściśle powiązany z realizacją projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej S.A. Etap I w ramach POIiŚ 2007 – 2013, koordynowanego przez Spółkę PKM S.A. i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Ad. 2. "Rewitalizacja i modernizacja tzw. „Helskiego korytarza kolejowego" – linii kolejowej nr 213 Reda-Hel"
Zakres prac obejmuje w szczególności:
Linia Reda – Hel jest linią jednotorową, czynną, niezelektryfikowaną, pasażersko-towarową; jest jedną z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce.
Celem projektu jest uzyskanie w wyniku modernizacji prędkości do 100 km/h (a na odcinku Puck – Władysławowo do 90km/h), a także skrócenie czasu jazdy pociągów o ok. 15 - 25 minut w zależności od zastosowanego taboru oraz poprawa stanu technicznego infrastruktury, jak również zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.
Koszt całkowity projektu wynosi 117 171 171,32 PLN brutto, w tym wartość prac projektowych i robót budowlanych 114 837 974,79 PLN brutto.
Projekt ma ponadregionalny charakter, gdyż trasa kolejowa z Redy do Helu posiada status linii kolejowej o znaczeniu państwowym. Inwestycja zapewni sprawniejszy dojazd do popularnych, szczególnie w czasie wakacji miejscowości (Puck, Władysławowo, Jastarnia, Hel). Rewitalizacja linii kolejowej przyczyni się zarówno do poprawy dostępności mieszkańców do rynków pracy i edukacji, jak również poprawy dostępności do obszarów unikatowych pod względem naturalnych zasobów przyrodniczych oraz atrakcyjnych turystycznie (Półwysep Helski). Realizacja projektu przyczyni się także do odciążenia systemu transportu drogowego. Zrewitalizowana linia kolejowa będzie alternatywą dla drogi wojewódzkiej nr 216 i przyczyni się do zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko naturalne.
Termin realizacji kontaktów wynosi 27 miesięcy od dnia podpisania umowy. Obydwa zadania w systemie „projektuj-buduj" zrealizuje firma Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 19.10.2011)