baner
baner
baner
OTTIMA plus sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Konkurs Mam Talent 2015

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Podróż w stylu re„T”ro

Od 26 czerwca, ciesząca się ogromnym zainteresowaniem linia tramwajowa T, będzie kursować jeszcze częściej! Trzy zabytkowe tramwaje zabiorą pasażerów w godzinną podróż po Warszawie. W jednym z nich przewodnik będzie opowiadał o historii miasta, a w kolejnym podróż będą umilały dźwięki muzyki Fryderyka Chopina.

„Jeździłam takimi do szkoły”, „Czasem jechało się na cycku, ale można było dostać za to niezłe manto”… Podobnych historii konduktorzy z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej słyszeli już setki w ciągu ostatnich czternastu sezonów kursowania „tetki”. I pewnie w tym, już piętnastym, będzie podobnie. Przez te kilkanaście lat „tetka” nie tylko wrosła w przewodniki o naszym mieście, ale również zyskała sympatię warszawiaków. Wielu z nich co roku powraca, żeby jeszcze raz odbyć tę magiczną podróż w czasie.

W tym roku tramwaje linii T kursują na trasie: PLAC NARUTOWICZA – Grójecka -Al. Jerozolimskie - most Poniatowskiego - al. Poniatowskiego - al. Zieleniecka - Targowa - al. Solidarności - most Śląsko-Dąbrowski - al. Solidarności – Okopowa - Towarowa – Grójecka - PLAC NARUTOWICZA.

Osobom interesującym się burzliwą historią naszego miasta polecamy kursy z przewodnikiem. Członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, posiadający licencję przewodnika warszawskiego, opowiedzą o miejscach mijanych na trasie. Przewodnicy w „tetce” pojawili się dwa lata temu, przyczyniając się do znacznego wzrostu zainteresowania linią. W kursy z przewodnikiem tramwaje będą ruszały z placu Narutowicza o godz.: 11.00, 12.20, 13.20, 14.30 oraz 16.00.

W związku z przypadającą w tym roku 200. rocznicą urodzin Fryderyka Chopina, po mieście jeździ również „Tramwaj Chopina”. Jest to projekt współorganizowany przez Urząd m. st. Warszawy, Zarząd Transportu Miejskiego, Tramwaje Warszawskie oraz Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Podróż tym tramwajem jest również okazją do uzyskania wielu informacji o wydarzeniach związanych z tegoroczną rocznicą oraz posłuchania twórczości naszego genialnego kompozytora. „Tramwaj Chopina” będzie wyruszał z placu Narutowicza o godz.: 12.00, 13.00, 14.00, 15.30 oraz 17.00.

Jeśli jednak wolą Państwo odbyć podróż po prostu „delektując się” widokiem przesuwających się za oknem kamienic, proponujemy wybrać trzeci z tramwajów. Jedną z planowanych atrakcji będzie m.in. wagon 102N, który swoją służbę odbywał w Poznaniu. Staraniem Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej został sprowadzony do Warszawy, a w ubiegłym roku przeszedł gruntowny remont. Kursy tego tramwaju będą rozpoczynały się na placu Narutowicza o godz.: 11.30, 12.40, 13.40, 15.00 oraz 16.30.

Tramwaje linii T będą kursować do końca sierpnia, w każdą sobotę i niedzielę. We wrześniu na szynach pozostanie tylko „Tramwaj Chopina”. Serdecznie zapraszamy!

Jakie tramwaje będzie można spotkać na trasie?

Wagon typu K 

Wagony tego typu zostały zamówione dla Warszawy w 1939 roku. Wybuch II wojny światowej spowodował, że wagony trafiły do Berlina- stąd nazywane są „berlinkami”. Do stolicy Polski dojechały dopiero po zakończeniu wojny i służyły warszawiakom aż do połowy lat 70. XX wieku. O tym, że są niezwykle wytrzymałe świadczy fakt, że kilkanaście z nich wciąż jeździ jako wagony gospodarcze.

Wagon typu N

Wagony, wzorowane na niemieckich wagonach wojennych KSW (Kreigstrassenbahnwagen), były produkowane w zakładach Konstal w Chorzowie. Pierwsze „eNki” pojawiły się w Warszawie wraz z otwarciem Trasy WZ w 1949 roku. Pod koniec lat 60. XX wieku zostały wyparte przez wagony typu 13N, które do dziś jeżdżą po ulicach naszego miasta.

Wagon typu 4Nj

Nieco młodsza odmiana „eNek”. „Klubowy” wagon został wyprodukowany w 1957 roku. W tym roku tramwaj został zamieniony w mobilne centrum informacji o obchodach rocznicy urodzin Fryderyka Chopina.

Wagon typu 102N

Ze względu na konstrukcję ściany czołowej jest nazywany „kanciakiem”. Wyprodukowano go w 1969 roku. Wagony tego typu nigdy nie jeździły po Warszawie. Wagon należący do KMKM aż do 2004 roku woził pasażerów w Poznaniu. Potem został sprowadzony do Warszawy.

(fot. - Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie)


Autor: (źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, 25.06.2010)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.