baner
baner
baner
TORPOL S.A.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Polacy chcą przenieść tiry na tory -wyniki badań

Postulat realizacji hasła „Tiry na tory” może przysporzyć głosów w nadchodzących wyborach. Według badań agencji badawczej Inquiry Market Research, poparcie dla idei "Tiry na tory" przez kandydata na parlamentarzystę zwiększyłoby jego szansę na głos 48% respondentów, a zmniejszyłoby szansę zaledwie u 2% respondentów. - Będziemy o tym przypominać kandydatom przed najbliższymi wyborami. - mówi Rafał Górski, koordynator kampanii „Tiry na tory”. Wczoraj w Warszawie odbyło się seminarium kampanii pod hasłem „Użytkownik płaci - polityka transportowa przyjazna ludziom i środowisku”.

Cytowane badania wskazują, że Polacy boleśnie odczuwają niedogodności związane ze zwiększającym się ruchem ciężarówek. 92% badanych uważa, że ciężarówki powyżej 3,5 ton zagrażają stanowi dróg. 74% respondentów odpowiedziało twierdząco na pytanie "Czy Twoim zdaniem kierowcy samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t stanowią zagrożenie dla innych użytkowników dróg?". Co drugi respondent deklaruje, że miał niebezpieczne doświadczenie z udziałem samochodów powyżej 3,5 ton. Respondenci wyraźnie opowiadają się za zmianą proporcji finansowania transportu drogowego i kolejowego. 37% Polaków uważa proponowany przez EU podział środków (60% na drogi, 40% na kolej) za właściwy, a 45% uważa, że powinniśmy wydawać na kolej jeszcze więcej niż proponowane przez UE dwie piąte (przez ostatnie lata w Polsce ten stosunek był bliższy 80% do 20%). 59% badanych popiera dotowanie transportu intermodalnego z budżetu państwa.

Seminarium odbywa się na kilka dni przed zastąpieniem w Polsce systemu winietowego systemem opłat za kilometr przejazdu wybranymi drogami Viatoll, co jest elementem urzeczywistnienia zasady „użytkownik płaci”. - To krok w dobrym kierunku, jednak opłaty są niższe niż w sąsiednich krajach, które wprowadziły podobne systemy i o wiele niższe niż w Szwajcarii. - mówi Toni Aschwanden z Alpen-Initiative, szwajcarskiej organizacji, która doprowadziła do wpisania do szwajcarskiej konstytucji w wyniku referendum zasady, że transport przez Alpy będzie się odbywał koleją. - W Szwajcarii za przejechanie 300 km 40-tonową ciężarówką płaci się około 200 euro. Dla porównania przejechanie takim pojazdem między Warszawą a Krakowem będzie od 1 lipca kosztować 33 zł, czyli około 8.5 euro. - mówi Aschwanden.

Kampania społeczna "Tiry na tory" ma na celu zbudowanie poparcia dla uczynienia z hasła „Tiry na tory” zasady i celu polskiej polityki transportowej. Pod petycją do Premiera, aby tranzyt towarów przez Polskę odbywał się przy użyciu kolei, podpisało się już prawie 60 tysięcy osób.

- Staramy się reprezentować w debacie publicznej tych wszystkich ludzi, którzy przez tiry nie czują się na drogach bezpiecznie, cierpią z powodu hałasu i zanieczyszczeń powietrza. - mówi Rafał Górski z Instytutu Spraw Obywatelskich, koordynator kampanii. - Pokazujemy, że polityka transportowa większości krajów europejskich jest inna od naszej, a większe wykorzystanie kolei w transporcie jest jak najbardziej realne. - dodaje Górski.

Polska posiada największą flotę ciężarówek w Europie, a ich udział w przewozach systematycznie rośnie. Według niedawnej prognozy zawartej w projekcie Strategii Rozwoju Transportu przygotowanej przez Ministerstwo Infrastruktury, do 2030 ilość przewozów wykonywanych ciężarówkami może wzrosnąć nawet o 82%. Wypadki spowodowane przez kierowców ciężarówek doprowadziły w ubiegłym roku do śmierci 292 osób (11.1% ofiar śmiertelnych).

Według niedawnego raportu NIK rozwój transportu intermodalnego jest jednym z sześciu najważniejszych zadań koniecznych dla poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach.

Szczegółowe wyniki badań przeprowadzonych przez Inquiry Market Research są dostępne na stronie www.tirynatory.pl w dziale „Aktualności”.



Autor: (źródło: Fundacja Instytut Spraw Obywatelskich, 28.06.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.