baner
baner
baner
H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Połączenia kolejowe kością niezgody

Samorządowy przewoźnik Przewozy Regionalne wciąż walczy o połączenia z PKP Intercity. Spółka PKP PR chce, żeby resort infrastruktur na obsługę połączeń międzywojewódzkich organizował przetargi.

W 2008 r. rząd przekazał PKP intercity prowadzenie połączeń pociągami pospiesznymi. Spółka z budżetu dostaje rocznie na ten cel około 180 mln zł dotacji. Obecnie o te pieniądze zabiegać chcą także Przewozy Regionalne, których prezes wysłał do ministra infrastruktury pismo. Czytamy w nim: „Według posiadanych przez nas opinii prawnych kontynuacja takiego sposobu zlecania przewozów byłaby niezgodna z ustawą Prawo Zamówień Publicznych oraz zaleceniami Komisji Europejskiej”. Stąd argumenty spółki za organizowaniem przetargów.

- Jest kilka powodów naszej propozycji. Przejrzyste procedury przetargowe zapewnią uczciwą konkurencję, zwiększą atrakcyjność usług i pozwolą na obniżenie cen. - mówi Tomasz Moraczewski, prezes Przewozów Regionalnych.

W województwie kujawsko-pomorskim zorganizowano już eksperymentalnie taki konkurs. Skutkiem tego od ponad 1,5 roku mieszkańców tego regionu wożą też pociągi polsko-brytyjskiego konsorcjum Arriva PCC. Korzystają więc wszyscy, bo w budżecie regionu pozostało blisko 30 mln zł, a pasażerowie jeżdżą wygodnymi szynobusami. Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych „Tor”, twierdzi, że takie przetargi w skali ogólnopolskiej są jak najbardziej zasadne. - Zwłaszcza że w obowiązującej strategii dla rynku kolejowego jest zapis, że będą one organizowane. Pozwoli to na ograniczenie kosztów funkcjonowania kolei i stworzenie dobrej oferty przewozowej - uważa.

- Spółka Intercity ma umowę na obsługę międzywojewódzkich, pasażerskich przewozów kolejowych i nie planujemy jej rozwiązania. Organizowanie przetargów na te połączenia będzie możliwe dopiero po zwiększeniu ich finansowania z budżetu państwa, a tym samym poszerzenia oferty. - informuje Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa infrastruktury. Nie ujawnia jednak, kiedy można spodziewać się przeznaczania dodatkowych środków na ten cel.

PKP Intercity nie komentuje propozycji. - Nie znamy tego stanowiska, więc trudno nam się do czegokolwiek ustosunkować. Ale każdą decyzję ministra infrastruktury przyjmiemy i będziemy realizować. - mówi Beata Czemerajda z biura prasowego firmy.

Idea przeprowadzania przetargów to kontynuacja konkurowania PKP PR z PKP Intercity. Ta pierwsza już od kilku miesięcy walczy o pasażerów na trasach międzywojewódzkich pociągami Inter Regio. Są to tańsze przejazdy mniej komfortowymi pociągami elektrycznymi i piętrowymi. Z kolei Intercity zabiegało o dotacje z Ministerstwa Infrastruktury do połączeń międzywojewódzkich o ponad 60 mln zł. Pieniądze się nie pojawiły, więc przewoźnik od 1 września w całym kraju likwiduje, skraca trasy lub ogranicza dni kursowania kilkudziesięciu pociągów.


Autor: (źródło: Krzysztof Aładowicz, Gazeta Wyborcza, 26.08.2009)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.