baner
baner
baner
HELUKABEL Polska Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Czystość na kolei w Polsce

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Polityka kolejowa Unii powinna chronić zasady konkurencyjności

Restrukturyzacja przewozów towarowych, inwestycje w infrastrukturę, rozbudowa międzynarodowych szlaków kolejowych i zagwarantowanie zasad uczciwej konkurencji między przewoźnikami – to priorytety Polski, które powinna uwzględniać polityka Unii Europejskiej wobec sektora kolejowego – uważa Instytut Globalizacji.

Zdaniem Instytutu, zachowanie zasad konkurencyjności jest tym istotniejsze, że przewoźnicy niemiecki i francuski są bardzo mocno dotowani przez rządy. Władze UE powinny dbać o zachowanie zasad uczciwej konkurencji na tym rynku.

Polityka UE względem sieci kolejowych powinna w większym stopniu uwzględniać interesy narodowe Polski, uważają eksperci Instytutu Globalizacji – tym bardziej, że rozwój i modernizacja kolejowych przewozów towarowych w Polsce leży w interesie całej Unii.
 
– Konieczna jest szybka restrukturyzacja przewozów towarowych, które mogłyby stać się tańszą i ekologiczną alternatywą dla transportu drogowego – tłumaczy dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji. – Bez inwestycji w infrastrukturę koleje nie będą w stanie konkurować z tirami – dodaje.

Polityka przyjazna inwestycjom kolejowym i gwarantująca zachowanie rzeczywistej konkurencyjności na europejskim rynku kolejowych przewozów towarowych ma w przypadku Polski tym większe znaczenie, że po wielu latach zwłoki nareszcie udało się rozpocząć  modernizację narodowego przewoźnika.

Proces restrukturyzacji rozpoczął się w ubiegłym roku - została m.in. zmniejszona liczba zakładów spółki (z 42 do 16), wprowadzono racjonalizację kosztów i zatrudnienia. To, czy restrukturyzacja pozwoli polskiemu przewoźnikowi na skuteczną konkurencję z europejskimi gigantami, zależy jednak również od stworzenia odpowiednich warunków legislacyjnych, a przede wszystkim regulacji prawnych, pozwalających na zachowanie zasad uczciwej konkurencji w krajach UE. Jest to niezbędnym warunkiem  zrównoważonego rozwoju całego rynku przewozów towarowych.

- Narodowy przewoźnik PKP Cargo ma szansę stać się silnym międzynarodowym operatorem logistycznym, będąc obecnie drugim co do wielkości przewoźnikiem w Europie. Warunkiem tego jest kontynuowanie  działań zmierzających do poprawy konkurencyjności spółki, tak jak czynione jest to obecnie – stoi na stanowisku Instytut Globalizacji.

Wzorem dla Polski może być dynamiczny rozwój przewozów towarowych ę w wielu państwach europejskich, między innymi w Wielkiej Brytanii. Nie ma przeszkód, aby sukces Brytyjczyków powtórzyć nad Wisłą.


Autor:

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.