Restrukturyzacja przewozów towarowych, inwestycje w infrastrukturę, rozbudowa międzynarodowych szlaków kolejowych i zagwarantowanie zasad uczciwej konkurencji między przewoźnikami – to priorytety Polski, które powinna uwzględniać polityka Unii Europejskiej wobec sektora kolejowego – uważa Instytut Globalizacji.
Zdaniem Instytutu, zachowanie zasad konkurencyjności jest tym istotniejsze, że przewoźnicy niemiecki i francuski są bardzo mocno dotowani przez rządy. Władze UE powinny dbać o zachowanie zasad uczciwej konkurencji na tym rynku.
Polityka UE względem sieci kolejowych powinna w większym stopniu uwzględniać interesy narodowe Polski, uważają eksperci Instytutu Globalizacji – tym bardziej, że rozwój i modernizacja kolejowych przewozów towarowych w Polsce leży w interesie całej Unii.
– Konieczna jest szybka restrukturyzacja przewozów towarowych, które mogłyby stać się tańszą i ekologiczną alternatywą dla transportu drogowego – tłumaczy dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji. – Bez inwestycji w infrastrukturę koleje nie będą w stanie konkurować z tirami – dodaje.
Polityka przyjazna inwestycjom kolejowym i gwarantująca zachowanie rzeczywistej konkurencyjności na europejskim rynku kolejowych przewozów towarowych ma w przypadku Polski tym większe znaczenie, że po wielu latach zwłoki nareszcie udało się rozpocząć modernizację narodowego przewoźnika.
Proces restrukturyzacji rozpoczął się w ubiegłym roku - została m.in. zmniejszona liczba zakładów spółki (z 42 do 16), wprowadzono racjonalizację kosztów i zatrudnienia. To, czy restrukturyzacja pozwoli polskiemu przewoźnikowi na skuteczną konkurencję z europejskimi gigantami, zależy jednak również od stworzenia odpowiednich warunków legislacyjnych, a przede wszystkim regulacji prawnych, pozwalających na zachowanie zasad uczciwej konkurencji w krajach UE. Jest to niezbędnym warunkiem zrównoważonego rozwoju całego rynku przewozów towarowych.
- Narodowy przewoźnik PKP Cargo ma szansę stać się silnym międzynarodowym operatorem logistycznym, będąc obecnie drugim co do wielkości przewoźnikiem w Europie. Warunkiem tego jest kontynuowanie działań zmierzających do poprawy konkurencyjności spółki, tak jak czynione jest to obecnie – stoi na stanowisku Instytut Globalizacji.
Wzorem dla Polski może być dynamiczny rozwój przewozów towarowych ę w wielu państwach europejskich, między innymi w Wielkiej Brytanii. Nie ma przeszkód, aby sukces Brytyjczyków powtórzyć nad Wisłą.
Autor: