baner
baner
baner
ENIKA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Katastrofy i wypadki kolejowe

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Polityka kolejowa Unii powinna chronić zasady konkurencyjności

Restrukturyzacja przewozów towarowych, inwestycje w infrastrukturę, rozbudowa międzynarodowych szlaków kolejowych i zagwarantowanie zasad uczciwej konkurencji między przewoźnikami – to priorytety Polski, które powinna uwzględniać polityka Unii Europejskiej wobec sektora kolejowego – uważa Instytut Globalizacji.

Zdaniem Instytutu, zachowanie zasad konkurencyjności jest tym istotniejsze, że przewoźnicy niemiecki i francuski są bardzo mocno dotowani przez rządy. Władze UE powinny dbać o zachowanie zasad uczciwej konkurencji na tym rynku.

Polityka UE względem sieci kolejowych powinna w większym stopniu uwzględniać interesy narodowe Polski, uważają eksperci Instytutu Globalizacji – tym bardziej, że rozwój i modernizacja kolejowych przewozów towarowych w Polsce leży w interesie całej Unii.
 
– Konieczna jest szybka restrukturyzacja przewozów towarowych, które mogłyby stać się tańszą i ekologiczną alternatywą dla transportu drogowego – tłumaczy dr Tomasz Teluk, prezes Instytutu Globalizacji. – Bez inwestycji w infrastrukturę koleje nie będą w stanie konkurować z tirami – dodaje.

Polityka przyjazna inwestycjom kolejowym i gwarantująca zachowanie rzeczywistej konkurencyjności na europejskim rynku kolejowych przewozów towarowych ma w przypadku Polski tym większe znaczenie, że po wielu latach zwłoki nareszcie udało się rozpocząć  modernizację narodowego przewoźnika.

Proces restrukturyzacji rozpoczął się w ubiegłym roku - została m.in. zmniejszona liczba zakładów spółki (z 42 do 16), wprowadzono racjonalizację kosztów i zatrudnienia. To, czy restrukturyzacja pozwoli polskiemu przewoźnikowi na skuteczną konkurencję z europejskimi gigantami, zależy jednak również od stworzenia odpowiednich warunków legislacyjnych, a przede wszystkim regulacji prawnych, pozwalających na zachowanie zasad uczciwej konkurencji w krajach UE. Jest to niezbędnym warunkiem  zrównoważonego rozwoju całego rynku przewozów towarowych.

- Narodowy przewoźnik PKP Cargo ma szansę stać się silnym międzynarodowym operatorem logistycznym, będąc obecnie drugim co do wielkości przewoźnikiem w Europie. Warunkiem tego jest kontynuowanie  działań zmierzających do poprawy konkurencyjności spółki, tak jak czynione jest to obecnie – stoi na stanowisku Instytut Globalizacji.

Wzorem dla Polski może być dynamiczny rozwój przewozów towarowych ę w wielu państwach europejskich, między innymi w Wielkiej Brytanii. Nie ma przeszkód, aby sukces Brytyjczyków powtórzyć nad Wisłą.


Autor:

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.