baner
baner
baner
ENIKA Sp. z o.o.

Fotogaleria

galeria
Akademia Małego Kolejarza

Sonda

Co twoim zdaniem robi Urząd Transportu Kolei?

Wspiera rozwój kolei
Hamuje rozwój kolei
Nie mam zdania

Newsletter

Zawsze aktualne informacje

Logowanie

Nie masz konta?
Zapomniałeś hasło?
Jesteś tutaj:

Polscy przewoźnicy stawiają na zagranicę

Polska i Niemczy są największymi udziałowcami w rynku transportu kolejowego w Europie: Niemcy 25 proc, Polska 12 proc. Pozycja rodzimych przewoźników wynika m.in. z dogodnego położenia państwa o charakterze tranzytowym, niemieckich z uwagi na rozbudowaną infrastrukturę terminalową i pełnienie roli swego rodzaju wrót transportowych do innych krajów Europy. Oba rynki także jak barometr, reagują dynamicznie i odzwierciedlają dynamikę wzrostu gospodarczego lub zapowiedzi kryzysu. Według najnowszych analiz oba rynki wykazują tendencje wzrostową, a ich główne kierunki rozwoju prawdopodobnie zmierzać będą ku rozwoju transportu transgranicznego.

Przez granicę polsko-niemiecką rocznie wozi się ok. 8 mln ton ładunków. CTL ma na tym rynku duży udział wynoszący ok. 20 proc. (60 proc. ma PKP Cargo). Największe udziały CTL ma w przewozie grup towarów: kontenery, paliwa, drewno, stal i cement.

Przewozy między krajami to jeden z najważniejszych elementów logistyki kolejowej. Udział przewozów kolejowych w poszczególnych rynkach (Polska, Niemcy) należy rozpatrywać odrębnie gdyż różni się on pod pewnymi względami: Polska jest silnie zdominowana przez przewozy wewnętrzne z powodu np. energetyki opartej na węglu i dominujących dostawach z rodzimych kopalń do elektrowni. Udział importu za pośrednictwem portów i transportu zza wschodniej granicy w tym obszarze rośnie. Niemcy są krajem bardziej otwartym międzynarodowo, a ich wartość eksportu, importu i transportu transgranicznego jest większa.

Kierunek na Zachód

CTL Logistics, który działa i na terenie Polski jako Grupa CTL i na terenie Niemiec jako CTL GmbH, wpisuje się ze swoją strategią właśnie w trend widoczny na terenie Niemiec.

- Firma rozwija się międzynarodowo, chcemy zwiększać swój udział w transporcie na granicy polsko-niemieckiej korzystając z wiedzy i doświadczeń niemieckich partnerów i współudziałowców tamtego rynku. Przykładem realizacji strategii inwestowania w rozwój rynku trans granicznego są najnowsze kontrakty jakie podpisaliśmy z niemieckimi partnerami oraz te które aktualnie są w fazie ostatnich formalności – zapowiada Mariusz Mik, Członek Zarządu i Dyrektor ds. Oparcyjnych CTL Logistics.

Jednym z takich kontraktów jest wieloletni kontrakt CTL Logistics z firmą Konrad Zippel Intermodal GmbH zakładający wspólną obsługę przewozów z Hamburga i Bremerhaven do terminali w Büna oraz Wustermark w Niemczech (wolumen na poziomie 700 tys. ton rocznie). Drugim jest finalizowany właśnie kontrakt na przewóz sprzętu AGD z łódzkiej fabryki należącej do koncernu BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH do niemieckiego Nauen pod Berlinem, skąd sprzęt ten będzie transportowany do innych krajów Europy.

- Uważamy, że logistyka kolejowa w najbliższych latach będzie wychodziła coraz wyraźniej poza granice kraju. Polska jest krajem tranzytowym a zarazem należy do struktur UE, zatem w naturalny sposób uczestniczy w integracji także rynków logistycznych. Poza tym, jest ważnym ogniwem transeuropejskich korytarzy, zapełniając lukę między Wschodem a Zachodem. To powoduje, że udział naszych przewozów międzynarodowych w ogólnym rynku transportowym jest coraz większy. Wszystkie firmy logistyczne w tym także kolejowe, tworząc dalekosiężne strategie rozwoju biorą to pod uwagę - uważa Michał Bryliński, Dyrektor ds. Sprzedaży i Rozwoju- Europa Zachodnia CTL Logistics.
Rynek transgraniczny

Granica polsko-niemiecka jest w pewnym sensie oddzielnym rynkiem w usługach logistycznych, o który warto zabiegać a nawet wyspecjalizować się w jego obsłudze. Dlatego CTL Logistics inwestuje w niego stając się jednym z głównych polskich i największym prywatnym partnerem dla firm niemieckich. Ruch transgraniczny z Polski na Zachód w 80% odbywa się do lub przez Niemcy. Eksport towarów koleją z Polski przez zachodnią granicę w 2010 r. wyniósł 6 268 000 ton. Również w przypadku transportu z Niemiec na Wschód głównym odbiorcą jest Polska. Import towarów koleją przez zachodnią granicę z Polską w 2010 r. wyniósł 3677 000 ton.

Wybrane tendencje rynkowe

Analizy pokazują duży wolumen transportu paliwowego, a jego poziom zmienia się adekwatnie do sytuacji panującej na rynku naftowym.

Na rynku przewozów kontenerowych występuje silna tendencja i przewaga importu do Polski. Rynek transportu kontenerowego odrodził się po kryzysie w końcu 2008 roku i rośnie dynamiczniej niż inne segmenty rynku. Transport kontenerów ma duży potencjał i stanowi przyszłość logistyki w wielu gałęziach przemysłu. Oczekuje się, że rynek w Europie nadal będzie rósł, w Polsce spodziewany jest jego wzrost na poziomie dwucyfrowym.

Ciekawie zmieniają się także kierunki organizowania transportu drewna. Import z Polski zastąpił eksport. Wzmożone zapotrzebowanie na biomasę w Niemczech napędza pozyskiwanie drewna z Europy Wschodniej.

Kolejnym kluczowym obszarem dla rozwoju przewozów transgranicznych jest sektor materiałów budowlanych. Przewiduje się, że w latach 2012-2015 będzie obserwowany stabilny przepływ kruszyw i mieszanek z kopalń we wschodnich Niemczech do zachodniej Polski ze względu na realizowane projekty infrastrukturalne m.in.: S3 i S5. Logistyka kolejowa kamieni charakteryzuje się niskimi marżami, sezonowością i dużymi ilościami – dla CTL Logistics są to doskonałe projekty wyrównujące sezonowość przewozów paliw.


Autor: (źródło: CTL Logistics, 25.11.2011)

Jesteś zalogowany jako: Gość
Aktualizacja: 13-02-2018 
Powered by Heuristic
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Prywatności.