W Polsce ma być powołana przez Deutsche Bahn spółka kolejowa. Niemiecki przewoźnik chce za jej pośrednictwem dzierżawić polskim przewoźnikom tabor nieużywany w jego kraju.
W Urzędzie Transportu Kolejowego przewoźnik DB Reggio z grupy Deutsche Bahn złożył wniosek o przyznanie licencji na wykonywanie przewozów pasażerskich. Dzięki niemu będzie mógł nie tylko jeździć po naszych torach, ale także przenieść do Polski część taboru, którym nie chce już jeździć u siebie. Miałby on być dzierżawiony polskim spółkom kolejowym lub samorządom.
W 2017 r. DB ma dostać 300, już zamówionych, szybkich pociągów. Otrzyma także 400 składów m.in. do obsługi tras regionalnych. - Niemcy muszą na swoim rynku konkurować z ok. 130 przewoźnikami, nie jest im potrzebne pojawianie się na kolejnym rynku. - mówi osoba z władz PKP. Wg wymogów niemieckich landów przetarg na obsługę linii ma szanse wygrać głównie ten, kto zaproponuje, że będzie wykonywał przewozy taborem lepszym niż ten, które jeździł po torach wcześniej. Żeby trwać na danym rynku lokalnym firmy muszą inwestować w nowe pojazdy. DB ma więc problem z taborem, który chce rozwiązać. Eksperci twierdzą, iż l regulator tamtejszego rynku wymaga od spółki, jeśli taka zdecyduje się na sprzedaż taboru, aby robiła to w drodze przetargu. - A DB nie chce pomagać konkurencji, stąd pomysł wynajmu tabory u nas. Tym bardziej, że marszałkowie szukają planu B na uzupełnienie i wymianę swoich składów. - dodaje ekspert.
- Jeżeli DB faktycznie będzie dzierżawić tabor na naszym rynku, niewykluczone, że i my zgłosimy się po dzierżawę lokomotyw spalinowych. - mówi Krzysztof Celiński, prezes PKP Celinski. Po Polsce Deutche Bahn we współpracy z brytyjską Arrivą wozi podróżnych już rok czasu. Firmy konkurują ze sobą na runku Europy. Gdy w styczniu 2009 roku DB przejęło PCC, stały się one wspólnikami. - Od początku wiadomo było, że tą sytuację trzeba będzie jakoś rozwiązać. Któryś ze wspólników musiał się z przedsięwzięcia wycofać. - mówi Maciej Królak, ekspert do spraw kolei. Konkurenci realizują przewozy na terenie województwa kujawsko-pomorskiego rywalizując ze spółką Przewozy Regionalne.
Autor: (źródło: ais, Rzeczpospolita, 05.01.2010)