W drugim dniu odbywającego się Pekinie 7. Światowego Kongresu Kolei Dużych Prędkości prezentacje referatów i dyskusje odbywały się w równoległych panelach tematycznych: Tunele dużych prędkości, Eksploatacja i utrzymanie taboru dużych prędkości, Ekstremalne i wyjątkowe warunki tematyczne, Transport multimodalny, Wpływ kolei dużych prędkości na zużycie energii i zużycie dwutlenku węgla, Programy rozwoju sieci kolei dużych prędkości, Mosty dla kolei dużych prędkości, Zasilanie trakcyjne, Systemy sygnalizacji, Organizacja i zarządzanie ruchem, Marketing w kolejach dużych prędkości, Szkolenie personelu.
W panelu Programy rozwoju sieci kolei dużych prędkości znalazły się dwie prezentacje polskich przedstawicieli.
Andrzej Massel z Instytutu Kolejnictwa przedstawił referat o możliwościach rozwoju kolei dużych prędkości w Europie Centralnej. Zostały w nim omówione programy budowy nowych linii w: Rumunii, Austrii, Czechach, Polsce i na Węgrzech. W swojej prezentacji oparł się także na wynikach studium L’opportunité pour la Grande Vitesse dans l’espace PECO, opracowanego przez CENIT, w których zostały wykazane ekonomiczne podstawy dla budowy linii dużych prędkości nie tylko w Polsce, ale i w relacjach transgranicznych (np. do Berlina czy do Pragi).
Jan Raczyński z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Kolei Dużych Prędkości omówił program budowy linii dużych prędkości w Polsce do roku 2020. Obejmuje on budowę linii Y Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław oraz przystosowanie linii E65 Południe do parametrów linii dużych prędkości.
Przedstawił także koncepcję rozwoju sieci dużych prędkości w dalszej perspektywie.
Autor: (źródło: PKP PLK S.A., 09.12.2010)